امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

به گزارش مجله افتخار، نخست وزیر ارمنستان ضمن اعلام آمار تلفات جنگ سال 2020 با جمهوری آذربایجان، درباره احتمال امضای توافق صلح بین دو کشور صحبت کرد.

امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مجلس این کشور درباره شرایط جاری روابط این کشور با جمهوری آذربایجان و جنگ سال 2020 این دو کشور همسایه بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

بنا بر گزارش سی جی تی ان به نقل از خبرگزاری تاس اطلاع داد، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد دولت این کشور معتقد است که احتمال حصول توافقنامه صلح بین ایروان و باکو وجود دارد.

بنا بر گزارش روزنامه کامرسنت، پاشینیان گفت: در نشست سه جانبه در بروکسل (با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اروپا) موافقت کردم که وزارت خارجه ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان باید آماده سازی برای توافقنامه صلح را شروع نمایند. زمان و قالب باید روشن گردد و بحث گردد اما امضای توافقنامه در اسرع وقت بخشی از برنامه های ما است.

به گفته نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان کوشش خواهد نمود این فرآیندها را به بن بست برساند که بهانه ای برای تجاوزات نو علیه ارمنستان و قره باغ کوهستانی خواهد شد. وی اضافه نمود: ما این موضوع را رد نمی کنیم که آذربایجان ادعاهای ارضی نوی را مطرح کند. شفاف سازی موضع رسمی باکو و ایروان در موضوع تحدید حدود، کسب مشروعیت در جامعه بین المللی و توافق بر سر مرزها لازم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آمار تلفات ارمنستان در جنگ شش هفته ای سال 2020 این کشور با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی هم صحبت کرد و اطلاع داد، 3825 ارمنستانی در این جنگ کشته شدند.

اظهارنظر تازه پاشینیان در شرایطی صورت گرفت که الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا گفته بود که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو را پذیرفت. علی اف او این سخنان را در جریان تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه اعلام کرد.

هفدهم فروردین بود که نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان پس از حدود پنج ساعت گفت وگو در بروکسل به میزبانی چارلز میشل رئیس شورای اروپا، به توافق رسیدند کار بر روی معاهده صلح را شروع نمایند.

سران ایروان و باکو آنها بعلاوه توافق کردند کمیسیون مشترک مرزی را برای مشخص مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تضمین شرایط امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی تشکیل دهند (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2024

به "امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواری و هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید