سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد

به گزارش مجله افتخار، سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: در فصل هفتم کاوش معبد لائودیسه سرنخی از معبد پیدا نشد و برای یافتن این معبد به یک فصل دیگر کاوش احتیاج داریم.

سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد

به گزارش خبرنگاران، محسن جانجان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه دوخواهران 12 هکتار است و با توجه به اینکه محل احتمالی معبد لائودیسه تعیین نبوده، محدودیت و ممنوعیت هایی در دوران کاوش ها برای ساخت وساز در این منطقه به وجود آمد و سبب شد تا در این محدوده که در بافت تاریخی شهر نهاوند هم واقع شده است، مردم اجازه ساخت وساز نداشته باشند.

وی اضافه نمود: این محدودیت و ممنوعیت ها باعث بروز مشکلاتی برای اهالی و از جمله مهاجرت آن ها از این منطقه، کاهش کیفیت زندگی و بروز مشکلاتی برای ساکنان و در نهایت منطقه دوخواهران به منطقه مهاجرپذیر تبدیل و دچار آسیب های اجتماعی تبدیل شد.

جانجان افزود: محدودیت ساخت وساز در این منطقه باعث شد بناهایی که در منطقه وجود دارد، دچار فرسودگی شوند و با توجه به روی گسل زلزله قرار گرفتن شهر نهاوند، برداشتن محدودیت ساخت وساز در این منطقه همیشه از مطالبات مردم بوده است.

وی با اشاره به اینکه کاوش در منطقه دوخواهران با دو هدف اجرا شد، تأکید کرد: کاوش ها از سه فصل قبل با هدف پیدا کردن سرنخ معبد لائودیسه شروع و بنا شد بخش هایی که آثاری پیدا نمی گردد آزادسازی شوند تا مردم بتوانند ساخت وساز همراه با محدودیت داشته باشند.

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند ادامه داد: تا به امروز هفت مرحله کاوش برای پیدا کردن معبد در این منطقه اجرا شده و اعتبار فصل هفتم کاوش 70 میلیون تومان بود که البته مبلغ ناچیزی بود.

وی مطرح نمود: در فصل هفتم کاوش ، سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد بعلاوه مناطقی که در آنها کاوش و آثاری یافت نشد طبق ضوابط آزاد اعلام می گردد و باید ساخت وساز براساس ضوابط بافت تاریخی با محدودیت انجام گردد.

جانجان با بیان اینکه فصل هشتم کاوش در صورت تأمین اعتبار لازم است، گفت: هدف میراث فرهنگی تسهیلگری برای مردم است نه اینکه مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

وی درباره فصل بعدی کاوش نیز گفت: اگر اعتبار کافی به پروژه تزریق گردد به یک فصل کاوش دیگر احتیاج است و حدس ها با یک فصل دیگر تمام می گردد که امیدواریم مسئولان اعتباری برای این فصل کاوش درنظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، در سال 1322 در منطقه دوخواهران نهاوند کتیبه ارزشمندی به زبان یونانی کشف شد که این کتیبه فرمان یکی از پادشاهان سلوکی به حاکم وقت نهاوند بوده و این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می گردد.

این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده که قسمت اول آن نامه ای است که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ می نماید از آنها درخواست می نماید تا فرمان وی را روی سنگی نقش نموده و در معبد اصلی شهر نصب کند و بعلاوه در این کتیبه آنتیوخوس سوم به مندموس پادشاه وقت نهاوند دستور می دهد که معبدی در خور و شأن همسرش ملکه لائودیسه در نهاوند بسازند. براساس مطالعاتی که اجرا شده این معبد در زمان آنتیخوس سوم در شهر نهاوند بنا شده و این معبد برای کاهنه ای که همسر آنتیخوس سوم بوده، بنا شده است.

بعلاوه علاوه بر این کتیبه مجسمه های مفرقی کوچکی که منصوب به خدایان یونان بوده در این منطقه کشف شده است و کشف این آثار باعث شد که وجود معبد یونانی در نهاوند محرز گردد و این محوطه تاریخی و منطقه دوخواهران در سال 1327 به شماره 374 به عنوان میراث فرهنگی در لیست آثار ملی ایران ثبت گردد.

معبد لائودیسه کجاست؟

معبد لائودیسه یا امام زاده دو خواهر یکی از آثار استان همدان، شهرستان نهاوند است. نهاوند یکی از شهرهای غربی ایران به شمار می آید که آثاری از دوران سلوکیان را چون گنجینه ای در خود نگهداری می نماید. معبد لائودیسه یکی از آثار به جای مانده از دوران سلوکیان در نهاوند است که در بافت قدیمی شهر و در محدوده دوخواهران واقع شده است. ویکی پدیا

تاریخچه معبد لائودیسه

در سال 1322 کتیبه ای به زبان یونانی در محله دوخواهران نهاوند کشف شد که مربوط به آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی بود.

این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده که قسمت اول آن نامه ای است که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست می نماید تا فرمان وی را روی سنگی نقش نموده و در معبد اصلی شهر نصب نمایند و بعلاوه در این کتیبه آنتیوخوس سوم به مندموس ساتراپ نهاوند دستور می دهد که معبدی برای همسرش ملکه لائودیسه در نهاوند بسازند. این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می گردد.

علاوه بر کتیبه، مجسمه های مفرغی کوچک منسوب به خدایان یونان در این منطقه کشف شده است. کشف این آثار باعث شد که وجود معبد یونانی در نهاوند محرز گردد. این محوطه تاریخی و منطقه دوخواهران در سال 1327 به شماره 374 به عنوان میراث فرهنگی در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

یک قلک 11 سکه پیدا شده که نشان دهنده حضور اشکانیان پس از سلوکیان در نهاوند بوده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 18 مهر 1402 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2250

به "سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنخی از معبد لائودیسه پیدا نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید