پختن لبو به 4 روش متفاوت و خوشمزه برای همه سلیقه ها

به گزارش مجله افتخار، تهیه لبو یکی از کارهایی است که می توان با چغندر کرد. اگر دوست دارید در فصول پاییز و زمستان یک گزینه خوب و قوی برای بهبود سرماخوردگی یا تزیین بشقاب سالاد خود داشته باشید حتما تهیه لبو به کارتان می آید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لبو قرمز را به ساده ترین و رایج ترین روش مرور نموده بودیم و در ادامه می خواهیم پختن لبو مثل بیرون را به روش های مختلف آنالیز کنیم.

پختن لبو به 4 روش متفاوت و خوشمزه برای همه سلیقه ها

مواد لازم برای تهیه لبو

  • چغندر 1 کیلوگرم
  • آب به مقدار لازم
  • شکر یا نبات به مقدار لازم

1. پخت لبو در آب با نبات و شکر

برای پخت لبو با آب ابتدا چغندرها را بدون آن که پوستشان را بگیرد، بشویید و بعد همراه سه تا چهار لیوان در قابلمه مناسب روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد حرارت را میانه کنید و اجازه دهید یک تا دو ساعت بپزد. در نهایت چغندرهای پخته شده را از قابلمه در آورید و بعد از خنک شدن پوست بگیرید و حلقه حلقه خرد کنید.

اکنون در قابلمه به مقدار مناسب شکر و نبات بریزید و حل کنید، وقتی شکر کامل حل شد چغندرهای پخته را داخل قابلمه بگذارید تا به مدت یک ساعت دیگر بپزند تا آب لبو غلظت پیدا کند و شیره مانند گردد. این شیره، لبو را بسیار خوشمزه می نماید.

نکته: به جای شکر و نبات می توانید از انواع شیره مثل شیره انگور یا شیره خرما هم بهره ببرید.

2. پخت لبو در فر

برای تهیه لبو در فر هم ابتدا چغندرها را بشویید و با پوستش داخل فویل بپیچید بعد داخل فری که از قبل گرم نموده اید بگذارید و اجازه دهید با دمای 180 درجه به مدت یک ساعت بپزد. برای آن که مطمئن شوید چغندر به مقدار کافی پخته است آن را از فر خارج کنید و داخلش چنگال فرو کنید اگر نرم نشده بود مجدد در فر قرار دهید تا بپزد. این روش تهیه بدون شکر است بنابراین کاملا رژیمی است.

نکته: اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید لبو را با نمک بخورید این روش پخت بسیار مناسب شماست.

3. پخت لبو قرمز در زودپز

در این روش ابتدا چغندر را تمیز کنید تا هرگونه کثیفی یا گرد و غبار از بین برود. ریشه ها و ساقه ها را قطع نموده و دور بریزید. آن ها در زودپز بریزید و رویش را با آب بپوشانید. در زودپز را ببندید و بگذارید بپزد. بعد از پخت ابتدا بگذارید چغندرها خنک شوند و بعد پوست آن ها را بگیرید.

در این روش هم اگر دوست داشتید می توانید بعد از پخت مقداری شرکت به ظرف اضافه کنید و بگذارید غلیظ گردد.

4. طرز تهیه لبو در مایکروفر

با استفاده از چنگال چند سوراخ روی پوست چغندرهای تمیز شسته شده ایجاد کنید. چغندرها را در یک لایه در یک ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید. حدود 3 سانتی متر آب به ظرف اضافه کنید و آن را با یک درب بپوشانید. چغندرها را به مدت 10 تا 12 دقیقه با حرارت زیاد بپزید (بستگی به مقدار چغندرها و قدرت مایکروفر شما دارد). پس از خاموش شدن مایکروویو، چغندرها را به مدت 10 دقیقه دیگر داخل آن بگذارید.

نکته: اگر دوست دارید می توانید روی این لبو را با انواع چاشنی مزه دار کنید.

فوت و فن پخت لبو

نکاتی برای تهیه چغندر

موقع خرید چغندر حتما چغندرهای سالم را بخرید. برای آن که رنگ لبوی شما تیره متمایل به سیاه بشد بهتر است چغندرهای تیره تر را خریدرای کنید. نکته مهم دیگر این است که قبل از پخت به هیچ وجه چغندر را پوست نگیرید در غیر این صورت قرمز نخواهد شد.

دلیل دیر پختن لبو

چغندر از آن دسته سبزیجاتی است که دیر می پزد بخصوص اگر بخواهید خوب پخته گردد. اما معمولا چغندرهای بزرگ تر دیرتر می پزند بنابراین در انتخاب چغندر حتما سایزهای کوچک یا میانه چغندر را انتخاب کنید.

اضافه کردن سرکه

یکی از نکات مهم برای پخت چغندر قرمز این است که وقتی خوب نرم شد چند قطره سرکه داخل آبش بریزید تا خوش رنگ گردد و از طرف دیگر سرکه مصلح لبو خواهد بود.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 18 دی 1402 بروزرسانی: 18 دی 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2260

به "پختن لبو به 4 روش متفاوت و خوشمزه برای همه سلیقه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پختن لبو به 4 روش متفاوت و خوشمزه برای همه سلیقه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید