کوسه ها را از دندان هایشان قضاوت نکنید

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، دنیای اقیانوس پر از شگفتی است، پر از گیاهان و حیوانات مختلف. بسیاری از آنها هم برای ما ناشناخته هستند؛ بنابراین با تماشا و شنیدن درباره هر کدام از آنها با ویژگی های جالب شان آشنا می شویم. یکی از این حیوانات هم کوسه نهنگ است. شاید کسی با شنیدن نام این ماهی بزرگ و غول پیکر، چندان روی خوشی به آن نشان ندهد و اصلا بگوید این همه ماهی چرا این؟ اما خب این کوسه نهنگ ها هم مثل بقیه ماهی ها پر از رمز و راز هستند.

کوسه ها را از دندان هایشان قضاوت نکنید

شاید کسی از آنها خبر نداشته باشد؛ از اینکه امروز روز جهانی کوسه نهنگ هاست و آنها می توانند 300 بچه را در یک زمان به جهان بیاورند یا این کوسه نهنگ ها می توانند در دهان بزرگ شان بیش از سه هزار دندان داشته باشند و شاید همین مسئله، آنها را ترسناک می نماید؛ اما در جهانی داستان و تخیل ما می توانیم هر موجودی را دوست داشتنی ببینیم، برخلاف واقعیت که باید از آنها دور بمانیم.

کتاب کوسه خندان، از مجموعه داستان های زیر آب، داستانی از روت گالووی با ترجمه علی مولوی است که انتشارات کتاب چ (کودک و نوجوان نشر چشمه) منتشر نموده است. این داستان درباره یک کوسه خندان و خوش اخلاق است که کلی دندان دارد و همواره لبخند می زند؛ اما بقیه ماهی های زیر آب از لبخندهایش می ترسند و فرار می نمایند. روت گالووِی، نویسنده و تصویرگر انگلیسی متولد 1973 است. او نگارش مجموعه داستان های زیر آب را از سال 2001 میلادی شروع نموده و تا حالا هفت جلد از این مجموعه را منتشر نموده است. این کتاب ها جوایزی را از آن خود نموده اند از جمله: جایزه کتاب پورسموث در سال 2004 و جایزه کتاب بچه ها ناتینگهام در سال 2005.

کوسه این داستان با بقیه کوسه ها فرق دارد. او خندان ترین، خوشتیپ ترین، مهربان ترین، بامزه ترین، گنده ترین و پُردندان ترین ماهی اقیانوس است و همواره یک لبخند گنده درست و حسابی روی لبش است و دوست دارد با بقیه ماهی ها دوست گردد و بازی کند.

در این کتاب، داستان جالب و آموزنده ای همراه با یک پیغام مهم قرار گرفته است با استفاده از شخصیت کوسه ای که شاید ما هم مثل ماهی ها از او بترسیم؛ اینکه بدون شناخت زود قضاوت نکنیم. داستان به ما یاد می دهد که با ارتباط برقرار کردن و دوستی با کسی که از او شناختی نداریم و فکر می کنیم که از او خوش مان نمی آید، پی به ویژگی های شخصیتی خیلی مهم تری از او می بریم.

نقطه قوت داستان در توصیف و تصویرگری است. داستان از توصیف های جزئی و کاربردی برای هر شخصیت استفاده نموده است و با تصویرگری ای مجذوب کننده و رنگ های شاد و غیرتکراری ما را با انواع ماهی ها و ویژگی های آنها آشنا می نماید.

از این داستان، علاوه بر قضاوت نکردن به تأثیر دوستی هم پی می بریم. وقتی که ماهی ها از کوسه خندان درخواست یاری کردند، کوسه بدون هیچ معطلی و چشم داشتی به یاری شان رفت و آنها را از دست دشمنی که برای شکارشان آمده بود نجات داد؛ بنابراین داستان به زبان ساده نشان می دهد که با دوستی و کنار هم بودن می توان به همدیگر در موقعیت ها یاری کرد. به علت وجود این ویژگی، کوسه خندان داستانی سرگرم نماینده و خواندنی برای بچه ها خواهد بود.

یک جای خیلی دور، در یک اقیانوسی خروشان، یک کوسه خندان زندگی می کرد؛ خندان ترین، خوشتیپ ترین، مهربان ترین، بامزه ترین، گنده ترین و پُردندان ترین ماهی اقیانوس. کوسه خندان هر روز ماهی ها را دیدن می کرد که زیر آب سر می خورند و شیرجه می زنند، جیغ می کشند و داد می زنند، چرخ می خورند و وول می زنند و شلپ شلوپ می نمایند. کوسه خندان هم دلش می خواست با ماهی های دیگر شلپ شلوپ کند، اما هروقت به آنها لبخند می زد، همه آنها فرار می کردند..

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2241

به "کوسه ها را از دندان هایشان قضاوت نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوسه ها را از دندان هایشان قضاوت نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید