گران ترین خانه دنیا در تهران!

به گزارش مجله افتخار، پروفسور پوپ، مورخ آمریکایی گران ترین خانه دنیا در دهه1330 را خانه متعلق به محسن مقدم، فرزند احتساب الملک - رئیس اداره احتسابیه تهران در دوره ناصرالدین شاه و وزیر مختار ایران در برن سوئیس- دانسته است.

گران ترین خانه دنیا در تهران!

به گزارش جهانی اقتصاد، علاوه بر جنبه تاریخی و معماری با شکوه باغ موزه مقدم، وجود تعداد فراوانی از آثار و کلکسیون های ارزشمند و باشکوه تاریخی همانند سنگ تراشیده های نایاب، مهرها، سفالینه، شیشه ها و اسناد تاریخی معتبر و... سبب شده است کارشناسان از موزه مقدم به عنوان گران ترین خانه ایرانی یاد نمایند.

محمدتقی خان احتساب الملک دارای دو فرزند به نام حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل راهی اروپا شدند. حسن در جوانی از جهان رفت؛ اما برادر کوچک ترش بعد از فارغ التحصیلی در رشته تاریخ هنر، باستان شناسی و نقاشی، پایان در سال1315 به تهران برگشت و خانه پدری محل زندگی او و همسرش، سلما شد.

این خانه دارای مساحتی برابر با 2117مترمربع و شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. ساختمان بیرونی همان ساختمان تابستانی است که در آن اتاق پیشخوان نهاده شده، این اتاق در زمان قدیم به عنوان اتاق جانبی سالن پذیرایی استفاده می شد و هم اکنون در بخشی از قسمت های این اتاق به معرفی زندگی نامه کاری و علمی استاد مقدم پرداخته می گردد. بخش دیگری از آن برای نمایش آثار تزیینی چوبی، وسایل آشپزخانه و صندوق خانه های قدیمی نهاده شده است.

تزییناتی که روی دیوار های حوض خانه نهاده شده از کاشی ها وظروف سفالی برگرفته از آثار نفیس متعلق به سده های چهارم تا سیزدهم هجری قمری بوده و به خوبی بیانگر هنر و سیر تحول صنعت سفال و کاشی در ایران است.

محسن مقدم از بنیان گذاران دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران و یکی از استادان ممتاز این دانشگاه بود؛ بنابراین در سال1351 تصمیم گرفت این خانه را وقف دانشگاه تهران کند. اما دیری نپایید که در سال1366 دار فانی را وداع گفت و اداره خانه بر عهده همسرش نهاده شد. همسرش نیز در سال 1369 درگذشت، ازاین رو مدیریت و مالکیت این خانه به دانشگاه تهران رسید. باغ موزه مقدم در سال 1379 به عنوان یک بنا و یادمان ملی ثبت شد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2229

به "گران ترین خانه دنیا در تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین خانه دنیا در تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید