اختلافات جریان آزاد ملی با مسیحیان و دروزی ها مانع تشکیل دولت لبنان

به گزارش مجله افتخار، با گذشت ماه ها از انتخابات پارلمانی لبنان که برای نخستین بار بعد از 9 سال و در پی یک تأخیر پنج ساله در اردیبهشت ماه برگزار گردید و از زمان مامور شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه جدید هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده و دعوا بر سر پست های کلیدی و اینکه دست مسیحیان چند پست اصلی باشد همچنان ادامه دارد.

اختلافات جریان آزاد ملی با مسیحیان و دروزی ها مانع تشکیل دولت لبنان

به گزارش خبرنگاران، جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان و وزیر خارجه این کشور خاطرنشان کرد که این جریان ارتباطی با مشکلات موجود بر سر راه سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در مساله تشکیل دولت ندارد، زیرا که جریان آزاد ملی هیچ گونه سنگ اندازی و یا مانعی ایجاد ننموده است و خواستار برقراری عدالت میان فراکسیون های پارلمانی در روند تشکیل دولت است.

وی بر اهمیت ایجاد معیاری واحد برای تشکیل دولت یکپارچه ملی تاکید نمود.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، جبران باسیل تاکید نمود: جریان آزاد ملی هیچ شرط یا مانعی برای هیچ یک از قدرت های سیاسی نداشته و هر چیزی جز منطق عادلانه را قبول نمی نماید. این جریان اصرار ندارد که وزارتخانه هایی مانند وزارتخانه های دارایی، کشور، انرژی و وزراتخانه های دیگر به طوایفی خاص اختصاص داده گردد اما در عین حال برای تسهیل امور با ملایمت برخورد می نماید و سختگیری نشان نمی دهد.

جبران باسیل توضیح داد: منشا موانع مقابل تشکیل دولت، گروه های سیاسی ای است که این موانع را مقابل سعد حریری قرار داده اند.

وی همچنین گفت: ما منتظریم که مشکلات اصلی پیش روی حریری انتها یابند و امیدوار هستیم که این امر طی دو روز آتی رخ دهد.

حضور نمایندگانی مسیحی و دروزی در دولت سخت ترین مانعی هستند که در روند تشکیل دولت مقابل نخست وزیر لبنان از زمان مکلف شدن وی در 24 مه قرار گرفته اند.

مشکل مسیحیان مربوط به درخواست حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع در زمینه حصول بر چهار تا پنج پست وزارتی از جمله پست های اصلی (خارجه، دفاع، کشور و دارایی) با استناد به نتایج انتخابات پارلمانی است. این در حالی است که جریان آزاد ملی خواستار 11 وزیر برای خود و رئیس جمهوری (به عنوان رهبر تاریخی این جریان) است و قبول نمی نماید دو پست وزیر خارجه و دفاع را به القوات اللبنانیه واگذار کند.

حزب سوسیال پیشرو به رهبری ولید جنبلاط نیز خواستار انحصار نمایندگی دروزی ها در دولت آتی از بین اعضای این حزب است با استناد به اینکه اکثریت پارلمانی دروزی ها متعلق به این حزب است در حالی که جبران باسیل از طریق مخالفت با سهمیه دروزی ها در دولت که بالغ بر سه وزیر می گردد بر وزیر شدن طلال ارسلان هم پیمان سیاسی خود اصرار دارد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز اخیرا نسبت به مشکل و درگیری بر سر دو پست وزیر دفاع و معاون نخست وزیر به عنوان مانعی در مسیر تشکیل دولت ابراز تعجب کرد و گفته بود، اختیارات قانون اساسی در دست نخست وزیر است و معاونش اختیاری ندارد. وزیر دفاع نیز نقش آن ظاهری است و اختیارات نظامی در دست فرمانده ارتش است.

رئیس پارلمان لبنان افزوده بود: ما از مدت ها پیش در پست وزارت دفاع مسؤولیت خود را ایفا نموده ایم و از مدت ها پیش این پست سهم جنبش امل بوده و هیچ توجیهی برای مناقشه و اختلاف بر سر وزارت دفاع و پست معاونت نخست وزیری وجود ندارد.

علی رغم اینکه دولت معمولا بر سیاست دور زدن پست های وزارتی بین گروه های سیاسی که در دولت حضور دارند، تکیه دارد اما توافق خیلی معروف این است که گروه های مسیحی در دولت دو پست اصلی را به دست می گیرند، طایفه سنی یک پست اصلی و طایفه شیعی هم یک پست اصلی.

حال حزب القوات اللبنانیه خواستار پستی حاکمیتی یا اصلی بین وزارت دفاع و خارجه به عنوان سهمیه خود است در حالی که جریان آزاد ملی بر باقی ماندن این دو پست در حوزه خود اصرار دارد در حالی که در دولت قبلی وزارت کشور در دست جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و وزارت دارایی سهمیه جنبش امل بود.

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان نیز در زمینه تشکیل دولت خاطرنشان کرد: از هیچ تلاشی برای تشکیل دولت لبنان فروگذار نخواهیم کرد تا بتوانیم اصلاحاتی که دولت لبنان به آن احتیاج دارد را اجرایی کنیم.

وی درخصوص استعفا از پست نخست وزیری در سال گذشته میلادی هم توضیح داد: من می خواستم که تلنگری وارد کنم زیرا بر این باور بودم که دولت در مسیری اشتباه و خطرناک قدم برمی دارد و نمی توانستیم بر این کشور حکومت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 29

به "اختلافات جریان آزاد ملی با مسیحیان و دروزی ها مانع تشکیل دولت لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات جریان آزاد ملی با مسیحیان و دروزی ها مانع تشکیل دولت لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید