امید تازه در درمان بعضی موارد شدید کرونا ، بهبود نسبی علایم بیماری با داروی ایرانی

به گزارش مجله افتخار، سخنگوی وزارت بهداشت از بهبود نسبی علایم بعضی موارد شدید کروناویروس (کووید-19) با داروی ایرانی و ادامه فرایند آنالیز ها در این زمینه اطلاع داد.

امید تازه در درمان بعضی موارد شدید کرونا ، بهبود نسبی علایم بیماری با داروی ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، کیانوش دنیا پور، در پاسخ به بعضی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تجویز نوعی داروی تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن به نام اکتمرا در بیماران مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان های اصفهان و بهبودی نسبی علائم بیمار در گرافی های صورت گرفته، با تایید این موضوع گفت: این مورد اولین کیس ترایال داروی بیوسیمیلار ایرانی توسیلیزومب بوده و علائم بیماری در 48 ساعت پس از تجویز آن تخفیف نسبی یافته است، اما هنوز برای قضاوت و ارزیابی در این زمینه زود است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرح بیشتر با بیان این که این دارو ظرف 24 ساعت پس از تزریق اولیه پاسخ نسبی نشان داده و اکسیژناسیون بیمار و نمای گرافی ریه فعلا بهتر شده است، اما همچنان بیمار اینتوبه است، افزود: طی امروز و روز های آینده نیز این ترایال در موارد دیگری از بیماران با تشخیص پزشکان معالج ادامه خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی در موارد داشته باشد قاعدتاً وارد فهرست دارویی کشور نیز خواهد شد و گزارش های موردی در چین نیز از سودمندی نسبی آن در بعضی موارد شدید ابتلا به کووید19 حکایت دارد.

دنیا پور تاکید نمود: البته فراوری انبوه این دارو با توجه به بومی شدن فناوری طی حدود سه هفته می تواند وارد بازار کشور گردد.

وی در عین حال با تاکید بر این که این دارو قاعدتا کاربرد عام در درمان کرونا ندارد، اظهار کرد: تنها به شرط اثربخشی برای مراحل پایانی بیمارانی که در CRS هستند و البته با لحاظ بعضی شرایط قابل تجویز است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: همزمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که فراوری داخلی هستند نیز مطرح است. این دارو ها شامل اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش ازین نیز استفاده می شده اند. دو داروی اول در فهرست دارویی کشور وجود داشته و چند فراوریکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در فهرست رسمی دارویی کشور نیست و احتیاج به آنالیز بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی در این زمینه شروع شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 820

به "امید تازه در درمان بعضی موارد شدید کرونا ، بهبود نسبی علایم بیماری با داروی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید تازه در درمان بعضی موارد شدید کرونا ، بهبود نسبی علایم بیماری با داروی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید