جشن آبانگان ، جشن آبان روز آبان ماه

به گزارش مجله افتخار، در ایران باستان، آب پس از آتش، دومین عنصر مقدس مردم بود و تاکید بر پاکیزه نگاه داشتنش، جز آموزه های زردشتی بوده است. به همین دلیل، در آبان روزِ آبان ماه یا دهمین روز از هشتمین ماه سال، به پاس احترام به عنصر و موکل آب، جشن آبانگان برپا می شد. آبانگان، جشنی همگانی بوده که در کنار آب روان برگزار می شد و در آن، بهدینان به جشن، پایکوبی، خوردن، نوشیدن و خواندن آبزور و نیایش می پرداختند. در این جشن اگر باران ببارد، مردان به آب می زنند و اگر باران نبارد، زنان! مانند سایر جشن های ایران باستان، هدف علاوه بر شادمانی و سرور و داد و دهش به فقرا، ستایش و بزرگداشت ایزد نگهبان آب ها، آبان یا آناهید و خواندن اردویسور نیایش یا آبزور بود. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید جشن آبانگان چه روزی است و پی به زیبایی هایش ببرید.

جشن آبانگان ، جشن آبان روز آبان ماه

فهرست مطالب

اردویسور نیایش یا آبزور

اردویسور نیایش یا آبزور

نیایشی زیبا: درود و ستایش و توانایی و زور و آفرین باد به اهورامزدای فروغمند باشکوه و به امشاسپندان، به آبهای خوب مزدا داده، به آب اردویسور آناهیتای پاک، به همه آب های مزدا داده، به همه گیاهان مزدا داده، به همه ستودگان مادی و مینوی و به فروهرهای پاکان و راستان که پیروز و پرتوان هستند. می ستایم آب اردویسور آناهیتا را که در همه جا گسترده شده و تندرستی بخش است و بداندیشان را دشمن است و اهورایی کیش است و در خور ستایش و نیایش در دنیا مادی.

آن پاکی که جان افزاست، پاکی که فزاینده گله و رمه است، پاکی که گیتی افزاست، پاکی که خواسته افزاست. اردویسور آناهیتا که دارای هزارها دریاچه و هزارها نهر است که هریک از این دریاچه و نهرها به اندازه چهل روز راه هست برای کسی که با اسب راهواری براند. آب ما، از آن بداندیش نیست، از آن بدگو نیست، از آن بدکردار نیست، از آن بدبین نیست، از آن کسی که دوست را بیازارد نیست، از آن کسی که همراهان را بیازارد نیست، از آن کسی که کارکن را بیازارد نیست، از آن کسی که خویشان را بیازارد نیست. ای آب ستوده، به من عظیم ترین دارش ها، تن درست و اندام درست ارزانی دار. ای آب ستوده، به من خواسته فراوان ببخش، گله و رمه گوناگون و فرزندان دلیر همانگونه که پیش از من به کسانی که از تو خواستند، بخشیدی.

منبع: همگردی
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1236

به "جشن آبانگان ، جشن آبان روز آبان ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن آبانگان ، جشن آبان روز آبان ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید