روسیه و اوکراین تبادل زندانیان را گامی مثبت ارزیابی کردند

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه شامگاه شنبه گفت که ولادیمیر پوتین با ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود بطور تلفنی مصاحبه نموده است.

روسیه و اوکراین تبادل زندانیان را گامی مثبت ارزیابی کردند

بنا بر این گزارش، تماس تلفنی مذکور از جانب طرف اوکراینی برقرار شده است.

سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین همچنین گفت که دو طرف تبادل اخیر زندانیان میان روسیه و اوکراین را مثبت ارزیابی نموده و با تأکید بر جنبه انساندوستانه این تبادل، آن را اقدامی حیاتی برای عادی سازی روابط میان دو کشور قلمداد کردند.

سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین در ادامه اضافه کرد: در گفتگو دوطرف پیرامون چشم انداز برگزاری نشست نرماندی چهار، رئیس جمهور روسیه بر لزوم تداوم فعالیت فراگیر و مقدماتی جهت برگزاری نشست بعدی در چارچوبی که مفید و تسهیل نماینده روند اجرای توافقات سطح بالا به ویژه مجموعه تدابیر مقرر در توافق مینسک باشد، تأکید کرد.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین در خصوص برقراری تماس تلفنی در آینده با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش خبرنگاران، پیرو توافقات اجرا شده میان کی یف و مسکو، بامداد روز شنبه هفتم سپتامبر (16 شهریورماه) تبادل زندانیان میان اوکراین و روسیه انجام گرفت.

در همین رابطه، دو اتوبوس با پنجره های تیره و اسکورت پلیس زندان مسکو را به مقصد فرودگاه ونوکووا ترک کردند تا گروهی از زندانیان اوکراینی را با زندانیان روسِ محبوس در خاک اوکراین مبادله نمایند.

این بزرگترین برنامۀ تبادل زندانیان دو کشور و نخستین مبادله از سال 2017 میلادی تاکنون است که پس از انجام مذاکراتی طولانی میان مقامات مسکو و کی یف ممکن شده است.

این برنامۀ تبادل زندانیان، یک پیروزی بزرگ برای ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین محسوب می گردد؛ زیرا آزاد کردن زندانیان اوکراینیِ محبوس در روسیه، یکی از وعده های انتخاباتی او بود. آقای زلنسکی همچنین وعده داده است که به درگیری ها در شرق اوکراین خاتمه دهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دولتی اوکراین شمار زندانیان مبادله شده را 70 نفر گفت.

انتظار می رود که این تبادل، به ایجاد اعتماد میان مسکو- کی یف یاری کند و امکان انجام مذاکرات جدی پیرامون سایر موضوعات را فراهم سازد. بویژه آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه گفت که این برنامۀ تبادل زندانیان گامی خوب و رو به جلو برای عادی سازی روابط دوجانبه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 348

به "روسیه و اوکراین تبادل زندانیان را گامی مثبت ارزیابی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و اوکراین تبادل زندانیان را گامی مثبت ارزیابی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید