نقش داده های مکانی در مدیریت بحران، لزوم هماهنگی جامعه علمی با سیاست گذاران

به گزارش مجله افتخار، معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور گفت: داده های مکانی در هر چهار مرحله مدیریت بحران نقش مهمی دارند.

نقش داده های مکانی در مدیریت بحران، لزوم هماهنگی جامعه علمی با سیاست گذاران

به گزارش خبرنگاران، یحیی جمور در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و داده های مکانی که عصر امروز در محل سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، طی سخنانی درباره اهمیت داده های مکانی در مدیریت بحران گفت: عکس برداری هدفی و تهیه نقشه میزان تخریب و مشخص الگو و میزان جابه جایی زمین، وجود ایستگاه های دائم GNSS که البته نیاز به بهسازی و نوسازی دارند نقش مهمی در مدیریت بحران دارند.

وی افزود: با استفاده از ایستگاه های GNSS امکان بررسی تغییرات بخار وجود دارد. یکی دیگر از مخاطرات جدی فرونشست زمین است. شاید خسارات ناشی از فرونشست زمین بسیار بیشتر از سیل اخیر باشد و چون آهسته رخ می دهد به آن توجه لازم نمی شود. سازمان مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه فکری کنند.

جمور در ادامه با بیان این که بودجه لازم برای تأمین و به روز نگهداری نقشه و اطلاعات مکانی با کیفیت در پهنه خشکی و آبی کشور برای پاسخگویی به طیف نیازهای کشور لازم است گفت: عضویت رسمی سازمان نقشه برداری در مرجع تصمیم گیری به منظور ایفای نقش اثر بخش توصیه می شود. علاوه بر آن توجه به تأمین نیروی تخصصی نقشه برداری آنی، تجهیزات فنی (دوربین عکس برداری، گیرنده های GNSS، ایستگاه جزر و مدی و …) و زیرساخت های لازم برای تداوم، ارتقا و توسعه فعالیت ها نیز توصیه می شود.

دانشیار آموزشکده نقشه برداری در پایان افزود: نیاز است مسئولیت راهبردی مدیریت مربوط به زیرساخت ملی داده مکانی که جزو وظایف ذاتی حوزه مهندسی نقشه برداری است و سال ها مغفول واقع شده به صورت رسمی به سازمان نقشه برداری کشور و شورای عالی نقشه برداری کشور واگذار شود.

در ادامه این نشست، مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه در سخنان کوتاهی گفت: جامعه ایرانی از این به بعد باید با مدل جدیدی زندگی کند. البته علائم تغیر مدل حوادث فوری به تدریجی از حدود 20 سال پیش ظاهر شده است. اما با توجه به اینکه در حال حاضر 75 درصد کل حوادث جهان ریشه آب وهوایی دارند، کشور ایران نیز باید با تغییرات اب وهوایی و پیامدهای آن خود را وفق دهد.

مصطفی محقق اظهار کرد: جایی که ایران واقع شده از لحاظ مخاطرات طبیعی بسیار متراکم است.

وی افزود: علوم، سیاست گذاری ها و اقدامات در هر بخشی باید با هم هماهنگ باشند. علوم به ما بعد از درک حادثه راه حل هایی پیشنهاد می دهد. میان جامعه علمی کشور با بخش های سیاست گذاری و مشخص کننده خط مشی کشور باید ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد. ارتباط جامعه علمی با سیاست گذاران باید مجموعه اقدامات نهایی را مشخص کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 181

به "نقش داده های مکانی در مدیریت بحران، لزوم هماهنگی جامعه علمی با سیاست گذاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش داده های مکانی در مدیریت بحران، لزوم هماهنگی جامعه علمی با سیاست گذاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید