تاریخچه کتاب وبررسی علل انحطاط کتابخوانی درایران، پدیده کتاب هراسی

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران، شامگاه سه شنبه این نشست با سخنرانی دکتر کامیار عبدی پیرامون هالیوود، آینده بشریت و پدیده کتابخوانی، کتاب هراسی، دکتر محمد شعله سعدی با موضوع علل بقاء شرایطی که کتاب نمیخوانیم و مجید دهقانی با موضوع گذری تاریخی بر کتاب و کتابخوانی در سالن سرای سخن مرکز فارس برگزار گردید.

تاریخچه کتاب وبررسی علل انحطاط کتابخوانی درایران، پدیده کتاب هراسی

هجدهمین نشست از سلسله نشست های سعدی شناسی با عنوان برخوان سعدی توسط انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و سعدی شناسی در سرای سخن برگزار گردید.

در این نشست استاد دانشگاه و پژوهشگر ضمن اشاره به موضوع تعادل در ساحت اندیشگانی سعدی در امور مختلف گفت: ارزش های انسانی در پرتو اندیشه سعدی همواره نمایشگاهی است از تابلوهای احساسات و عواطف عمیق انسانی که هر کدام قبل از اینکه بخواهند قلب و روح مخاطب را با ابزار انتزاعی شیفته و مجذوب نمایند، او را در سیطره ای از ابعاد وجودی و واقعیت های مسلم زندگی قرار می دهند تا عقل او را در سلک نظامی قاعده مند درآورند.

زهرا رفیعی، اضافه کرد: سعدی در گلستان و بوستان چون نقاشی است که رنگش قدرت زبان، بومش هنر داستان پردازی و قلمش همان قهرمانی است که در هر جایی و در هر مکانی نقش های به ظاهر متضاد خلق می نماید و به جرأت می توان گفت که این قهرمان ها همان لایه های پیدا و پنهان شخصیت سعدی اند؛ اندیشه سعدی مانند منشوری است که طیف وسیعی از فاصله بد مطلق تا خوب مطلق را در بر می گیرد. وی در ادامه گفت: او وجوهی چندگانه برای خاستگاه ارزش ها قائل است. به گونه ای که در موقعیت های متفاوت و ناگزیر از رهگذر کنش های افراد، ارزش های فردی، اجتماعی تعریف می شوند.

رفیعی در ادامه اضافه کرد: در فرهنگ سعدی گاهی فضل را در پس پرده فروتنی نگاه داشتن، نوعی هوشمندی است و گاهی در جایگاهی که عالم نمایان بی فضل رگ حیات تفکر و تعبد جامعه ای به دست گرفته اند، ابراز فضل را جهت بیداری ایشان نسبت به سست بودن جایگاهشان در بین مردم، خرد محض می داند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: گاهی فرو کشیدن نفس حتی توسط دیگران نوعی تقیظ و بیداری و گاهی اهانت مدعیان بصیرت را بی جواب نمی گذارد تحقیر نماینده را مردم وش(آدم نما) خطاب می نماید.

وی ادامه داد: در مسلک سعدی در هنگام کرم، سفارش می نماید: مپرس آیینش که چیست. اما در جایگاهی که سخن از پرورش بذر روح انسانی به میان می آید، امتناع از معاشرین هم مسلک پارسا و انتخاب فرومایگان، مساوی با انحراف از مسیر سعادت و گمشدگی در عالم هستی است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: سعدی زمانی تحمل فرد ترشروی مغرور را بر نمی تابد و عطایش به لقایش می بخشد و در جایی آسایش دو گیتی انسان را در سازگاری و انعطاف در برابر محیط آغشته به نازیبایی و شر می داند.

به گفته رفیعی، قناعت در ملک سعدی گوهری است شریف که امنیت جان می آورد و تشویر خاطر می برد اما همین سعدی، قناعت را برای نازپروردگان تنعم، مقارن آینده ای می داند که رنج و فقر می آورد و به دست آوردن دولت بی خاتمه را مشروط به هنراندوزی و کسب مهارت و فن بر می شمرد.

وی در ادامه اضافه کرد: گاه چون رایضی نفس را در جهت مدار قانونمندی به صلابه می کشد و بر کسانی که چشم جمعیتی بر رفتار آنان است و محل توجهند، حلقه ریاضت را تنگ تر می نماید و گاهی سخت دریافت (بی مورد) را فراتر از توان خلایق عنوان می نماید و عاقبت بخیری را در گرو آسان گیری و ترحم. او حتی چند وجهی بودن شخصیت حاکم و مهارت استفاده به هنگام از وجوه مختلف انسانی، از قبیل مدارای به وقت و غضب به موقع را نشان دهنده و تضمین نماینده دیپلماسی قوی حاکم می داند.

رفیعی اضافه کرد: بر سر خوان عشق سعدی رنگ ها از پی رنگ در آیند و روندند. گاه رنگ آدمیت، گاه رنگ خدا، گاه رنگ عقل و خرد و گاه رنگ زمینی بودن.

به باور این پژوهشگر سعدی شاهین ترازوی صفات و رفتار انسانی است و نسبی بودن برخی از اخلاقیات در مکتب او همچون جراحی و مرهم نهادن است. بر همین اساس در آسمان اخلاق سعدی شرف و وبال هر کوکبی بر مدار شرایط و موقعیت های موجود می چرخد و نتیجه اینکه هیچ کس از رؤیت و دستیابی به کواکب اخلاقی بی نصیب نمی ماند.

به گزارش خبرنگاران، این نشست با همکاری بنیاد ایران شناسی شاپور شهبازی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 122

به "تاریخچه کتاب وبررسی علل انحطاط کتابخوانی درایران، پدیده کتاب هراسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه کتاب وبررسی علل انحطاط کتابخوانی درایران، پدیده کتاب هراسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید