تصاویر مراسم عید عروج حضرت مریم در کلیسای تاریخی مریم مقدس ، ویژگی های منحصربفرد کلیسای مریم مقدس در تهران

به گزارش مجله افتخار، مراسم عید عروج مریم مقدس و تبرک انگور روز یکشنبه با حضور جمعی از ارامنه و اسقف اعظم ارامنه سبوه سرکیسیان در کلیسای مریم مقدس تهران برگزار گشت.

تصاویر مراسم عید عروج حضرت مریم در کلیسای تاریخی مریم مقدس ، ویژگی های منحصربفرد کلیسای مریم مقدس در تهران

خبرنگاران: عروج مریم یا عروج مریم به عرش، عقیده ای در نزد کلیسای کاتولیک، ارتدوکس شرقی و بخشی از انگلیکان است. بر اساس این باور جسم و روح مریم مادر مسیح، پس از پایان زندگیش در جهان به سوی عرش منتقل می گردد.

کلیسای مریم مقدس مربوط به دوره پهلوی است و در تهران، خیابان میرزا کوچک خان واقع شده است. این بنا بین سال های 1324 تا 1349 دفتر اصلی و محل سکونت اسقف اعظم ارمنی ها بوده است که بعدها به کلیسای سرکیس مقدس انتقال یافت.

پلان کلیسا با ابعاد کوچک تر، متأثر از معماری کلیساهای سده های هفتم تا دهم میلادی منطقهٔ تایک، ارمنستان بزرگ طراحی شد. پلان کلیسا، هم از خارج و هم از داخل به شکل صلیب است و طبق سنت کلیساهای ارمنیان محراب آن در سمت شرق قرار گرفته است.

این کلیسا دارای یک گنبد اصلی 12 ضلعی با 12 نورگیر و یک گنبد ناقوس خانه با 6 ستون در سمت غربی است. گنبد اصلی کلیسا که به هیچ وجه از معماری ارمنی پیروی نمی کند، متأثر از معماری بیزانسی ساخته شده که در گرجستان و روسیه متداول بوده است.

ورودی اصلی که در سمت غرب بنا قرار گرفته است دارای سردری به سبک معماری کلیساهای سده های چهارم و پنجم میلادی در ارمنستان است که با کاستن ضخامت دو دیوار دو طرف سردر و قرار دادن دو ستون زیبایی خاصی به این قسمت بخشیده است.

کلیسای مریم مقدس 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7237 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصاویری از مراسم عید عروج مریم مقدس در این کلیسای تاریخی را در زیر بینید:

عکس ها: عکاس ژوانا ابدیان - ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 416

به "تصاویر مراسم عید عروج حضرت مریم در کلیسای تاریخی مریم مقدس ، ویژگی های منحصربفرد کلیسای مریم مقدس در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر مراسم عید عروج حضرت مریم در کلیسای تاریخی مریم مقدس ، ویژگی های منحصربفرد کلیسای مریم مقدس در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید