جلوگیری از لخته شدن خون از عوارض احتمالی در سفر هوایی

به گزارش مجله افتخار، استفاده از وسایل حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، هرکدام می تواند تاثیرات مختلفی بر سلامت مسافران وارد کند که در بعضی موارد ممکن است، باعث بروز صانحه ای غیر قابل جبران گردد. سفر هوایی، آن نیز طولانی مدت، مسائل مخصوص به خود را دارد. یکی از این مسائل، لخته شدن خون در بعضی از اندام های بدن است که اگر به موقع شناسایی و درمان نگردد، ممکن است باعث مرگ مسافر گردد. در این مقاله به معرفی، راه های شناسایی و چگونگی پیشگیری از این بیماری می پردازیم.

جلوگیری از لخته شدن خون از عوارض احتمالی در سفر هوایی

لخته شدن خون، یا عارضه ترومبوز وریدی عمیق، می تواند یکی از خطرهای جدی برای برخی از مسافران که سفر هوایی را برای مسافرت انتخاب می نمایند، باشد. البته نباید از این نکته غافل شد که بیشتر لخته های ایجاد شده در خون، خود را رها می نمایند و این مشکل پیش نخواهد آمد. در واقع ترومبوز وریدی عمیق، نوعی بیماری است که براثر آن یک لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی تشکیل شده و باعث می گردد انسداد و بسته شدن نسبی یا کامل جریان خون در رگ ها رخ دهد؛

سپس این لخته خون به ریه رفته و باعث آمبولی ریه گردد. این عارضه (ترومبوز وریدی عمیق) که به دی وی تی (DVT) نیز شهرت دارد، معمولا در سیاهرگ های اندام تحتانی رخ می دهد؛ ولی متاسفانه به دلایل مختلف، بروز آن در اندام فوقانی نیز رو به افزایش است. هرچند نباید فراموش کرد که این حالتی متفاوت از لخته های ایجاد شده در وریدهای سطحی است و خوشبختانه در این نوع بیماری، لخته ها به ندرت رها شده و مشکل آفرین می گردد. اما زمانی که آن ها نتوانند از این رویداد جلوگیری نمایند، متاسفانه انسداد کشنده ای رخ می دهد. به عنوان مثال همانگونه که پیش تر بیان شد، گاهی ممکن است که این لخته خون به ریه منتقل شده و باعث ایجاد آمبولی ریه گردد. مهم ترین نشانه هایی که می توان در خصوص این لخته های خون مشاهده کرد، علائم این بیماری است. به گونه ای که اگر فردی به آن مبتلا شد با دیدن این علائم، بلافاصله به پزشک مراجعه نموده تا برای درمان و پیشگیری از صدمات جبران ناپذیر، اقدام گردد.

علائم هشدار دهنده ترومبوز وریدی عمیق

1. ایجاد تورم غیرمعمول یا طولانی مدت در یک دست یا پا (معمولا در ناحیه ای که توسط ورید تخلیه می گردد)

2. درد ناگهانی یا حساسیت به لمس شدن

3. ملتهب شدن پوست به رنگ قرمز (بخشی از پوست که حرارت بیشتری نسبت به سایر نقاط پوست دارد یا قرمزتر از دیگر بخش های پوست است)

آمبولی ریوی، یکی از خطرناک ترین مشکلاتی است که ممکن است پس از بروز ترومبوز ورید عمقی، رخ دهد.

این سه علائم، شایع ترین نشانه های ترمبوز ورید عمقی است که هنگام بروز این واقعه، مشاهده می گردد. همچنین اگر در مواردی مشابه به این حالات، احساس کردید که به سختی می توانید نفس بکشید، ضربان قلب شما سریع تر از حالت معمول می زند یا به صورت نامنظم است، در قسمت قفسه سینه خود احساس ناراحتی نموده و همچنین سرگیجه دارید، بهتر است در این مواقع فورا به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه آمبولی ریوی ممکن است پس از بروز ترومبوز ورید عمقی رخ دهد که با نشانه هایی مثل خونریزی یا سرفه، همراه است.

افزایش خطر ابتلا به لخته شدن خون

1. مسافران سال خورده بویژه بالای 60 سال سن

2. افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی

3. افرادی که به تازگی جراحی داشته اند یا دچار آسیب دیدگی شده اند

4. بانوانی که از استروژن برای پیشگیری از بارداری یا جایگزینی پس از یائسگی استفاده می نمایند.

5. بانوان باردار یا مادرانی که به تازگی زایمان نموده اند.

6. اشخاص مبتلا به سرطان یا مبتلایانی که درمان شده اند.

7. افرادی که در خانواده آن ها سابقه ایجاد لخته های خون وجود داشته است.

8. اشخاص کم تحرک

باوجود علائم شایع در ایجاد لخته خون، باز نیز ممکن است در مبتلایان به این بیماری، هیچ نشانه ای مشاهده نگردد

9. افراد مبتلا به نارسایی های قلبی، سکته مغزی و افزایش غلظت خون

10. افرادی که دارای کاتتر (لوله ای نازک و منعطف که کاربرد پزشکی دارد)، باشند.

11. اشخاص مبتلا به واریس

هرچند احتمال لخته شدن خون بسیار پایین است و همچنین در برخی از موارد، هیچ علائمی نخواهد داشت، اما تعدادی از عواملی که به آن ها اشاره شد، باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می گردد. بنابراین بهتر است که مسافرانی که سفرهای هوایی را انتخاب می نمایند، با راه چارههای پیشگیری از لخته شدن خون آشنا شوند.

چگونه می توان از لخته شدن خون، اجتناب کرد؟

بهترین راه چاره ممکن برای جلوگیری از لخته شدن خون، تحرک در حین پرواز است. بنابراین آن دسته از افرادی که احساس می نمایند در زمره مبتلایان به این بیماری قرار دارند، باید سعی نمایند تا جاییکه می توانند هنگام پرواز، حرکت نمایند. حداقل هر یک ساعت یک بار از جایگاه خود، بلند شده و در راهروی هواپیما، راه بروند. همچنین زمانی که در حالت نشسته به سرمی برند، سعی نمایند بیشتر اندام خود را حرکت دهند.

مثلا پاهای خود را خم نمایند، بدن خود را تا کمر خم نمایند، مچ پاها و زانوها را نیز خم نمایند. این حرکات را به صورت مداوم انجام دهند. ممکن است برخی از مسافران که احتمال می دهند، در حین پرواز، دچار عارضه ترومبوز ورید عمقی شوند، بهتر است پیش از سفر، با پزشک معالج خود، مشورت نمایند.

در این مواقع محتمل است که پزشک، برای ایشان، پوشیدن جوراب های فشرده سازی یا همان جوراب های مخصوص ضد ترومبوز، را تجویز کند. حتی ممکن است برای آن ها داروی رقیق نماینده خون تجویز کند تا با خیالی آسوده به سفر خود بپردازند.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1526

به "جلوگیری از لخته شدن خون از عوارض احتمالی در سفر هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از لخته شدن خون از عوارض احتمالی در سفر هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید