خانواده های مبتلایان کرونا در خانه، بخوانند

به گزارش مجله افتخار، خبرنگاران/اصفهان یک کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت اصفهان توصیه هایی به خانواده های بیماران غیربستری در بیمارستان ها ارائه کرد.

خانواده های مبتلایان کرونا در خانه، بخوانند

جهت دریافت خدمات اجرای فضای سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

سلیمه تجددراد در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه هنوز درمان و واکسنی برای ویروس کووید - 19 شناخته نشده است، اظهار کرد: تشخیص زود هنگام بیماری و ایزوله سریع افراد بیمار از سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر تنها راه چاره جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس، قرنطینه خانگی است.

وی اضافه نمود: محققان و پزشکان هر روز نکات جدیدی در مورد این ویروس می آموزند. تا به امروز می دانیم که ویروس کووید -19 می تواند حتی در ابتدا هیچ علامتی از خود بروز ندهد و فرد مبتلا ممکن است به مدت دو روز یا دو هفته ویروس را بدون بروز هیچ علامت و نشانه ای با خود حمل کند.

این کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت شماره یک اصفهان توضیح داد: بعد از آن علایم شایع این بیماری سرفه خشک، لرز و گلو درد همراه با تنگی نفس با تب یا بدون تب است.

تجددراد در مورد تشخیص آزمایشگاهی این بیماری گفت: تشخیص ویروس کووید- 19 با فرآیند RT-PCR انجام و نمونه گیری از مجاری تنفسی انجام می گردد و قابل ذکر است که یک یافته ارزشمند در ابتلا به این ویروس تست CRP مثبت همراه با کاهش لنفوسیتهای خون است.

وی اضافه نمود: برای افزایش احتمال شناسایی ویروس، دریافت همزمان دو سواپ نازوفارنژیال و اوروفارنژیال و قرار دادن هر دو دریک لوله حاوی محیط مخصوص انتقال توصیه می گردد .

این کارشناس آزمایشگاه با بیان اینکه تسریع در نمونه گیری و انجام آزمایش بر روی نمونه مناسب بسیار مهم است، گفت: نمونه گیری در بیمارستان مطابق با دستورالعمل های ابلاغی و به یاری افراد آموزش دیده و آگاه در بیمارستان انجام می گردد.

تجددراد اظهار کرد: در ایران تعداد محدودی از آزمایشگاهها قابلیت انجام این تست تخصصی را دارند و آزمایشگاههایی که کیفیت و عملکرد آنها به تایید آزمایشگاه مرجع سلامت نرسیده است، مجاز به انجام آزمایش RT - PCR جهت تشخیص کرونا ویروس جدید نیستند.

وی در مورد تشخیص رادیولوژی این بیماری گفت: سیتی اسکن قفسه سینه ویژگی های رادیولوژی رایج در بیماران مبتلا به کووید- 19 را معین می نماید . سیتی اسکن روشی سریع و آسان است و هم اکنون از روشهای تشخیص در بیمارستانها است.

توصیه هایی به خانواده های مبتلایان به کرونا در خانه

تجددراد در مورد روشهای پیشگیری از انتقال ویروس به اعضای خانواده های بیماران غیر بستری در بیمارستان ها توصیه کرد: بیمار را در یک اتاق جداگانه و با تهویه مناسب قرار دهید، محدودیت ارتباط و تماس بیمار با افراد دیگر، به طور ایده آل یک نفر که از نظر سلامتی در شرایط خوبی است (از گروههای پر خطر نباشد) برای مراقبت از بیمار اختصاص داده گردد .

وی ادامه داد: اعضای خانواده باید از تردد به اتاق بیمار خودداری نمایند و در شرایط ناچاری از اشتراک فضای روزانه، بیمار باید بهداشت تنفسی را رعایت کند و از سایر افراد خانوار فاصله حداقل یک متر را حفظ کند. فرد مراقبت نماینده باید از ماسک استفاده کند و ماسک تمام صورت را بپوشاند و در حین استفاده از ماسک نباید لمس گردد و اگر با ترشحات تنفسی یا سرفه بیمار آغشته شد ماسک تعویض و دستها شسته گردد .

وی با تاکید بر اینکه تردد و جابه جایی بیمار باید محدود باشد، گفت: فضای مشترک را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک به عنوان مثال آشپزخانه، دستشویی و حمام به خوبی تهویه می گردد. (به عنوان مثال پنجره ها را باز نگه دارید)

این کارشناس آزمایشگاه اضافه نمود: بهداشت دست را فورا به دنبال تماس با افراد بیمار یا محیط اطراف آنها انجام دهید. رعایت بهداشت فردی لازم است و باید استفاده از ظروف غذایی مشترک، حوله یا ملحفه های مشترک خودداری گردد. به طور روزانه سطوح مورد تماس بیمار با محلول ضد عفونی نماینده وایتکس رقیق یک درصد گندزدایی گردد.

تجددراد در مورد البسه، حوله و ملحفه های مورد استفاده بیمار گفت: با استفاده از ماشین لباسشویی در آب 60 تا 90 درجه شسته گردد. توصیه به پیگیری درمان و مراجعه مجدد بیمار در صورت بروز علائم هشداردهنده لازم است. همچنین اگر یکی اعضای خانواده علائم عفونت حاد تنفسی از جمله تب، سرفه، گلودرد و تنفس سخت را تجربه کرد، بلافاصله به تیم بهداشت شهرستان و دانشگاه منطقه اطلاع داده گردد و توصیه های بهداشت را دنبال کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 784

به "خانواده های مبتلایان کرونا در خانه، بخوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانواده های مبتلایان کرونا در خانه، بخوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید