خطی بر چهره مسجد صورتی

به گزارش مجله افتخار، چند روزی به روز بزرگداشت مسجد مانده است که خبری از مسجد نصیرالملک بسیاری از علاقه مندان به بناهای تاریخی در شیراز و کشور را بهت زده کرد؛ استفاده از سازه هایی نامتجانس که تمام زیبایی های مسجد صورتی را تحت الشعاع قرار می دهد.

خطی بر چهره مسجد صورتی

به گزارش خبرنگاران ، باز هم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بود که اولین تصاویر و نوشته ها را پیرامون رخدادی عجیب آنهم در دورانی که همه برای حفظ و پاسداشت بناهای تاریخی و ارزشمند با حساسیت خبرها را رصد می نمایند؛ به اشتراک گذاشت.

خبر نوشته ای کوتاه ذیل تصویری بود که خواننده را متحیر می کرد، استفاده از سازه فلزی برای تبدیل 2 حجره مسجد نصیرالملک به مکانی برای ارائه آموزش ها و اطلاعاتی به گردشگران داخلی و خارجی!! اما واکنش ها از فضای مجازی پا فراتر گذاشت و به مراجعه های حضوری تعداد زیادی از شهروندان به مسجد و متولی موقوفه نصیرالملک رسید.

مسجد نصیرالملک از بناهای معروف مذهبی تاریخی شیراز است که آوازه ای جهانی دارد؛ این مسجد در محله گود عربان یا محله اسحاق بیگ در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی حرم مطهر شاه چراغ و در کوچهٔ نصیرالملک قرار گرفته است.

این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شد و معماری آن کار محمدحسن معمار بوده است.

ساخت این مسجد حدود 12 سال به طول انجامید و از سال 1255 خورشیدی شروع شد و در سال 1267 خورشیدی به خاتمه رسید.

به گزارش خبرنگاران، مسجد نصیرالملک که اکنون تحت اشراف موقوفه نصیرالملک مدیریت می گردد، همواره از نقاط مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ مسجدی که معماری آن زیبایی های بصری ویژه ای داشته و هر بیننده ای مسحور می نماید.

طی هفته های اخیر اما به صلاح دید متولیان موقوفه نصیرالملک کار ایجاد درگاهی فلزی بر روی 2 حجره مسجد شروع شد؛ موضوعی که به گفته شفیعی مدیر موقوفه نصیرالملک با اطلاع کامل میراث فرهنگی فارس اجرایی گردیده است.

شفیعی در گفت و گو با خبرنگاران پیرامون این اقدام گفت: با توجه به اسلامی و تاریخی بودن این بنا و توجه ویژه گردشگران به آن، از مردادماه سال 96 طرحی را با هدف آشنایی گردشگران با فرهنگ اسلامی شروع کردیم.

او گفت: دراین طرح روحانیون آشنا با زبان های خارجی مختلف ضمن استقرار در مسجد؛ اطلاعاتی را در مورد مسجد به گردشگران ارائه داده و در صورت علاقه مندی افراد، مطالبی را در خصوص قرآن و دین اسلام نیز مطرح می نمایند.

شفیعی که اعتقاد دارد گردشگران از این کار استقبال نموده اند؛ گفت: این طرح را با راه اندازی دفتر اسلامی گردشگری مسجد نصیرالملک به شکلی برنامه ریزی گردیده و با استفاده از جوانان تحصیلنموده در زمینه گردشگری و مسائل دینی ادامه دادیم.

مدیر موقوفه نصیرالملک بازدهی طرح را عالی ارزیابی کرد اگرچه شاخصی برای مشخص این ارزیابی ارائه نداد.

شفیعی با تاکید براینکه هر اقدامی در راستای مرمت بنا و اقدامات حفاظتی و ساختمانی با اطلاع کامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس انجام گردیده است؛ اعلام نمود: طی 23 سال گذشته که در این موقوفه حضور دارم هیچ اقدامی را بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی انجام نداده ایم.

او مدعی است که ابتدا قرار بوده که تنها سازه فلزی را برای یکی از حجره ها ایجاد نمایند اما با نظر کارشناسان میراث فرهنگی حجره دیگری نیز به قرینه مد نظر قرار گرفته است.

شفیعی که هزینه این اقدام را بیش از 70 میلیون تومان برآورد می نماید، گفت: تمام اقدامات انجام گردیده مکتوب بوده و کتبا هم به میراث اعلام و کار با حضور نماینده میراث اجرایی گردیده است.

مدیر موقوفه نصیرالملک که اقرار می نماید از زمان انتشار تصاویر و خبر کوتاه در شبکه های اجتماعی؛ هجمه زیادی را از سوی افراد شاهد بوده است، گفت: مردم علاوه بر پیام ها در شبکه های اجتماعی، حضورا هم در محل پیرامون موضوع سئوال می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، حضور مردم و طرح سئوال پیرامون علت تغییر در این بنا با استفاده از سازه ای نامتجانس، همزمان با حضور خبرنگار خبرنگاران مشهود بود.

شفیعی اما اصرار دارد که اگر میراث فرهنگی قصد ممانعت از اجرای طرح را داشته باشد، باید مکتوب اعلام نموده و از عهده خسارت های ناشی از چنین ممانعتی نیز بر بیاید.

کوشش خبرنگار خبرنگاران برای گفت و گو با مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ظهر روز شنبه 27 مرداد شروع شد و تا زمان انتشار این خبر حاصلی به دنبال نداشته است.

به گزارش خبرنگاران، مدیریت چندگانه بر مسجد نصیرالملک شیراز، شاید از عوامل مهم تاثیرگذار بر نابسامانی هایی است که پیرامون این بنای مذهبی و تاریخی خبر ساز می گردد.

گم شدن چند تکه از کاشی های ورودی مسجد نصیرالملک یکی از این نابسامانی ها بود که مدیریت چندگانه، پاسخگویی را با مشکلاتی روبرو کرد.

مسجد نصرالملک امروز هم تولی گری اوقاف و امور خیریه را همراه دارد و هم نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر آن دیده می گردد؛ اگرچه مدیریت آن به شکل مستقیم زیر نظر موقوفه نصیرالملک انجام می گردد.

شفیعی مدیر موقوفه نصیرالملک اما تاکید دارد که برای مرمت و حفظ و نگهداری این مسجد که قاعدتا هزینه های سنگینی را می طلبد؛ اوقاف و میراث کمک های مالی و اعتباری کافی و برنامه ریزی گردیده ای نداشته اند.

به گزارش خبرنگاران، ضرورت ایجاد کمیته ای مشترک بین متولیان سه گانه این بنای مهم مذهبی تاریخی؛ موضوعی است که باید محل اتفاق نظر مسئولان بخش های مختلف باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 15

به "خطی بر چهره مسجد صورتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطی بر چهره مسجد صورتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید