راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟

به گزارش مجله افتخار، توت عنخ آمون همیشه مورد توجه محققان آثار باستانی مصر بوده است که از زمان کشف مقبره وی از سوی هوارد کارتر در سال 1922، سعی در رمزگشایی از رمز و راز پیرامون فرعون جوان داشتند.

راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟

بسیاری از سوالات مربوط به توت عنخ آمون همچنان مورد بحث و جدل باستان شناسان قرار گرفته است، از جمله مسئله مرگ وی، حتی اگر پدرش آخناتون و مادرش نفرتیتی و تاریخ وارث تاج و تخت باشد. یکی از آخرین موضوعات مطرح شده درباره توت عنخ آمون مربوط به ماسک طلایی معروف او است که به عقیده بسیاری معروف ترین گنج جهان است.

در این زمینه، پروفسور جوآن فلچر، استاد مصر در کتاب خود دره پادشاهان خطاب کرد: عصر طلایی مصر، عنصر مهمی است که محققان طی سال های گذشته به آن توجه نکردند. روزنامه انگلیسی اکسپرس به نقل از فلچر نوشت: نقاب توت عنخ آمون نمونه ای از مصر باستان است، بسیار آشنا، اما مانند بسیاری از گنجینه های آن یک راز بزرگ دارد.

او افزود: من از موسسه گریفیت دانشگاه آکسفورد بازدید کردم تا دقیقترین سوابق دفن او و عکس های گرفته شده از سوی عکاس کارتر در هر مرحله از کاوش 10 ساله را بررسی کنم. این باستان شناس ادامه داد: نقاب فرعون توجه من را به خود جلب کرد، ویژگی ای که تا به امروز نادیده گرفته شده بود: گوش های سوراخ شده است.

او توضیح داد: تحقیقات نشان می دهد که فرعون جوان پس از کودکی گوشواره نمی پوشید، بنابراین هنگامی که در بیست سالگی درگذشت، قرار نبود که وی را با گوش های سوراخ شده به تصویر بکشند.

فلچر می گوید: این ماسک ممکن است برای یک فرعون دیگر یا برای شخصیتی با درجه اهمیت بالا ساخته شده باشد و نه برای توت عنخ آمون. این ماسک برای یک فرعون مرد بالغ ساخته نشده است. با مقایسه طلای به کار رفته در ساخت صورت مشخص شد که با آنچه در بقیه قطعات استفاده می شود فرق دارد و یک خط جوشکاری قابل مشاهده بر روی ماسک وجود دارد.

استاد مصری نظریه خود را با بیان این مطلب خاتمه داد: ویژگی های صورت به دلیل وجود گوش های سوراخ شده روی ماسک یک فرعون قبلی یا یک فرعونی که احتمالاً نفرتیتی بوده نصب شده است. شایان ذکر است که از به گفته دانشمندان مجسمه ای از ملکه مصری و پیروز نبودن آن ها در کشف محل آرامگاه او، اطلاعات کمی درباره نفرتیتی در دسترس است.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1694

به "راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید