رویشگاه سوسن چلچراغ در محدوده منظر فرهنگی ماسوله کشف شد

به گزارش مجله افتخار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: در محدوده منظر فرهنگی ماسوله رویشگاه سوسن چلچراغ کشف شد.

رویشگاه سوسن چلچراغ در محدوده منظر فرهنگی ماسوله کشف شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: نگاه و رویکرد ثبت دنیای ماسوله پس از بازدید کارشناسان ثبت دنیای سازمان مرکزی و آگاهی از ظرفیت های غنی تاریخی و طبیعی، منظر فرهنگی این شهر کهن، نظر کارشناسان به ثبت منظر فرهنگی ماسوله با مساحت حدود 12000 هکتار از پهنه طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی تغییر یافت.

او ادامه داد: این در حالی است که پیشتر نظر بر ثبت دنیای محدوده 10 هکتاری بافت تاریخی شهر ماسوله بود.

امیر انتخابی بیان کرد: این تغییر دیدگاه، علیرغم ارتقای کمیت و کیفیت ابعاد ثبت دنیای ماسوله در زمینه های مختلف موجب شد که مستند سازی و انجام مطالعات منظر فرهنگی با این مساحت قابل توجه نیز بر آیتم های مطالعاتی قبلی اضافه شود. لذا در این راستا تمرکز این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله بر تکمیل مطالعات منظر فرهنگی ماسوله، معطوف شده است.

امیر انتخابی ادامه داد: خوشبختانه پژوهش ها و مطالعات انجام شده منجر به شناسایی و مستند سازی آثار ارزشمند باستان شناسی و طبیعی شاخص در پهنه مذکور، شده است و اکنون آخرین یافته ارزشمند طبیعی در منظر فرهنگی ماسوله، رویشگاه گیاه نادر سوسن چلچراغ است.

او با اعلام این خبر ادامه داد: این رویشگاه نادر در خرداد سال جاری توسط همکاران پایگاه ماسوله و با همیاری شهروندان ماسوله ای علاقه مند به حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی ، محقق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص رویشگاه این گونه گیاه نادر افزود: این گونه گیاهی ارزشمند که در دنیا ، صرفاً در بخش های محدودی از کشور ما و کشور آذربایجان یافت شده است، می تواند علاوه بر تاکید مضاعف بر غنی بودن منظر فرهنگی ماسوله به لحاظ تاریخی و طبیعی، موجب ایجاد یک قطب گردشگری طبیعی شاخص در استان و نیز در تکمیل پرونده ثبت دنیای شهر گامی موثر باشد.

او ادامه داد: با توجه به قرارگیری رویشگاه یافت شده ، در محدوده یکی از ارزشمند ترین محوطه های باستانی -تاریخی ییلاقات ماسوله ، این اداره کل در نظر دارد پس از تهیه پرونده و ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، با هماهنگی سایر ارگان های ذیربط از جمله اداره کل محترم محیط زیست استان نسبت به تعریف یک منطقه حفاظت شده ویژه با موضوع این رویشگاه و منطقه باستانی پیرامون آن اقدام کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 285

به "رویشگاه سوسن چلچراغ در محدوده منظر فرهنگی ماسوله کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویشگاه سوسن چلچراغ در محدوده منظر فرهنگی ماسوله کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید