تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استانی

به گزارش مجله افتخار، مدیران کل میراث فرهنگی استان ها باید از تمامی طرح های پژوهشی آگاه باشند و در جریان آخرین مطالعات مربوط به آنها قرار بگیرند و نتایج آن را در اختیار پژوهشگاه قرار دهند .

تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی، در نشست با مدیران پژوهشکده ها که با ارائه گزارش پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی همراه بود، بر هدفمند و کاربردی بودن فعالیت های پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی این مرکز تاکید نمود.

او با بیان اینکه در جهت اجرای طرح های پژوهشی بایستی تعامل با استان ها بیش از پیش افزایش یابد، اضافه نمود: موضوع تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استان ها از اهمیت خاصی برخوردار است و این تعامل می تواند ما را در اجرای بهتر طرح ها یاری کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر ضرورت برگزاری جلسات پژوهشکده ها با مدیران کل استان ها با حضور معاون میراث فرهنگی و یا نماینده آن معاونت تاکید نمود و گفت: مدیران استان ها موظف اند آخرین مطالعات و اقداماتی که برای اجرای طرح های پژوهشی صورت گرفته را در این جلسات ارائه دهند.

وی بر روند منظم مکاتبات مربوط به طرح ها و ارایه آن به مدیران استان ها تاکید نمود و گفت: اعضای هیات علمی استان ها موظف به ارائه گزارش سه ماهه از فعالیت های علمی خود هستند به طوریکه سیر تحول پروژه ها و روند مشارکت ها به طور کامل بیان گردد.

عمرانی در ادامه سخنان خود به جلسه مدیران مناطق آزاد در ماکو اشاره نمود و گفت: نشست مدیران فرهنگی، معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در ماکو هفته گذشته برگزار گردید که در این جلسه به ظرفیت های حوزه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره شد.

وی بیان داشت: موضوع توسعه پایدار و همچنین شناسایی خلأهای موجود مناطق آزاد از جمله مواردی بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از انعقاد دو تفاهم نامه با منطقه آزاد قشم و چابهار اطلاع داد و گفت: این تفاهم نامه ها فصل جدیدی را برای ارتباط بیشتر پژوهشگاه با مناطق آزاد رقم خواهد زد.

در ادامه این نشست مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی با بیان اینکه این پژوهشکده با هدف توسعه و تقویت ابعاد پژوهشی و منابع علمی و فرهنگی و فراهم کردن زمینه های شناخت معماری و شهرسازی از سال 1380 شروع به کار نموده است، گفت: پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی در ابتدا مرکب از سه گروه پژوهشی بناهای تاریخی، بافت های تاریخی و تزئینات وابسته به معماری بوده است.

وی عنوان نمود: گروه پژوهشی باغ و منظر از انتهای سال 1383 و همچنین گروه پژوهشی معماری دست کند که در سال 1388 در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاسیس شده بود نیز به پژوهشکده ملحق شد.

وی به بعضی اهداف و وظایف پژوهشکده اشاره نمود و گفت: پژوهش در فرایند تطور معماری و شهرسازی ایرانی، پژوهش در علوم و فنون پایه معماری و شهرسازی سنتی ایران، پژوهش در شیوه های علم حفاظت و احیای بناها و بافت های تاریخی از جمله این اهداف است.

اشرفی در ادامه به گروه های پژوهشی بافت، تزئینات وابسته به معماری، معماری دست کند و باغ و منظر اشاره نمود و گفت: اطلس بناها و بافت های تاریخی و فرهنگی، بناها و سازه های آبی و میراث کشاورزی، تهیه و تدوین ضوابط و استانداردها و دستورالعمل های حفاظتی و... از جمله اولویت های پژوهشکده در سال گذشته بوده است.

وی در ادامه به بعضی پروژه های موظفی پژوهشکده در سال گذشته اشاره نمود و اضافه نمود: مستند سازی باغ های تاریخی استان فارس، مستند سازی باغ های تاریخی استان آذربایجان شرقی، شناسایی و آنالیز تاریخی قلعه پولاد بلده، کاربرد ژئوتکنیک در حفاظت بناها و بافت های تاریخی و... از جمله این پروژه ها بوده است.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت، شناخت الگوی نظری میراث کشاورزی ایران، تهیه الگوی حفاظت و مدیریت شهرهای تاریخی در ایران، تدقیق محدوده ها و مفاهیم میراث شهر میبد غیره را از جمله پروژه های پیمانی اتمام یافته در سال گذشته عنوان نمود.

وی اضافه نمود: پروژه های امانی پیمانی مستندسازی باغ های تاریخی نیز از جمله پروژه هایی بوده که در سال گذشته صورت گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 341

به "تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل و همکاری پژوهشکده ها با مدیران استانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید