ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در لیست آثار ملی کشور

به گزارش مجله افتخار، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشات بدست رسیده، ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در لیست آثار ملی کشور صورت پذیرفت.

ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در لیست آثار ملی کشور

رحیم خاکی با اشاره به اینکه این دستکندها سال 90 در منطقه قشلاق دایلر از روستاهای توابع اشتهارد کشف شد، اظهار کرد: بیشتر سفال های کشف شده در این منطقه مربوط به سده های سه و چهار دوران اسلامی تا دوره صفوی است و بیش از 1000 سال قدمت دارند؛ اما با توجه به کشف تعدادی سفال مربوط به دوران اشکانی در این دستکندها میتوان گفت قدمت حداقل بخشی از آن به بیش از 2000 سال پیش می رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز اضافه کرد: تا به امروز حدود 20 بنای صخره ای مجزا در کنار یکدیگر اما با فاصله های دور و نزدیک در آن محل شناسایی شده است. بناها تک اتاقی، دو اتاقی و بعضی هم دارای سه اتاق هستند و ورودی این بناها بر اساس نورگیری و جهت باد به سمت شمال و شرق تعبیه شده تا علاوه بر نورگیری خلاف جهات بادهای منطقه باشد.

به گفته خاکی، نزدیکی مجموعه معماری صخره ای اشتهارد به ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه ای مانند رود شور، دریاچه نمک، کویر، کوههای رنگی، غار نمکی و بافت تاریخی شهرستان اشتهارد و بعلاوه محوطه باستانی ازبکی، تالاب صالحیه و فرودگاه آزادی ظرفیت خاصی را برای توسعه گردشگری در این منطقه ایجاد نموده است.

او با اشاره به اینکه پرونده این دستکندها پیشتر و در سال 95 برای ثبت به وزارتخانه ارسال شده و برای آنالیز های بیشتر مسکوت مانده بود، گفت: این پرونده سال جاری پس از پیگیری های لازم دوباره با مستندات بیشتر به شواری ثبت کشور ارسال شد و پس از دفاعیه های لازم به ثبت ملی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز برای این محوطه 150 هکتار عرصه و 400هکتار حریم پیشنهاد شده، اضافه کرد: مقرر شد پژوهشکده باستان شناسی نیز از محل پیشنهادی عرصه و حریم بازدید و نظر خود را در این خصوص اعلام نمایند.

لازم به ذکر است، اکنون این دستکندها به منظور بهره برداری به عنوان پروژه اکوکمپ گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2215

به "ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در لیست آثار ملی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در لیست آثار ملی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید