جنگل ابر؛ اقیانوسی رویایی در دل جنگل

به گزارش مجله افتخار، جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق ایران است که در 45 کیلومتری شمال شاهرود در استان سمنان واقع شده است.

جنگل ابر؛ اقیانوسی رویایی در دل جنگل

جنگل ابر که در جهت شاهرود به آزادشهر و در نزدیکی روستایی به نام ابر قرار گرفته است، تا آزادشهر در استان گرگان امتداد پیدا می نماید.

در واقع این جنگل ها مرز میان مناطق نیمه بیابانی استان سمنان و جنگل های انبوه استان گرگان هستند؛ جایی که گویی آسمان و زمین به یکدیگر می رسند و از لابه لای درختان سربه فلک کشیده، می توان اقیانوسی از ابرها را مشاهده کرد.

جنگل ابر با 35 هزار هکتار مساحت، منطقه ای پهناور است که به دلیل شرایط خاص اقلیمی، فضایی خاص و عجیب را به وجود آورده.

وجود گونه های گیاهی خاص که قدمت بعضی از آن ها به هزاران سال می رسد، پایین بودن دما حتی در ماه های گرم سال، ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا و پوشش گیاهی ویژه، باعث شده تا این منطقه از دیگر مناطق جنگلی کشورمان متفاوت باشد.

جنگل ابر کجاست

جنگل ابر به لحاظ جغرافیایی در جهت شاهرود به آزادشهر قرار گرفته است. در این منطقه روستایی هم به نام ابر قرار گرفته است که فاصله ای 12 کیلومتری با این جنگل دارد.

برای سفر به این منطقه از تهران می توان دو جهت را انتخاب کرد. اگر هوادار جهتهای کوتاه تر هستید از سمت اسلامشهر- ورامین به طرف سمنان حرکت کنید. بعد از شاهرود با طی مسافت حدود 50 کیلومتر به جنگل ابر می رسید.

اما جهت طولانی تر سرسبزتر است. در این جهت ابتدا باید از سمت جاده دماوند-فیروزکوه به طرف قائم شهر حرکت کنید. بعد از نکا، بهشهر، گلوگاه، کردکوی، گرگان و در نهایت علی آباد کتول به جنگل ابر می رسید.

برای عزیمت از تهران به وسیله جاده فیروزکوه بیشتر از 7 ساعت راه در پیش دارید، اما از جاده اسلامشهر-ورامین تنها حدود 6 ساعت طول می کشد تا به جنگل ابر برسید.

ویژگی های جنگل ابر شاهرود

قدمت جنگل ابر به دوره سوم زمین شناسی می رسد و جزو جنگل های هیرکانی به شمار می رود. در این جنگل می توان گونه های مختلف گیاهی از جمله گیلاس وحشی، راش، بارانک، بلوط، سرخدار، توسکا، نمدار و نارون را یافت.

یکی از مهم ترین ویژگی های این جنگل که باعث شده به یکی از مناطق خاص ایران و حتی دنیا تبدیل گردد، قرارگیری آن در محل برخورد سه اقلیم خاص جنوب و غرب آسیاست. جنگل ابر در محل برخورد ناحیه پرفشار جریان های سرد و خشک، ناحیه پرفشار گرم و بیابانی و جریان مرطوب و معتدل قرار گرفته است. همین تضاد باعث شده تا با منطقه ای خاص و منحصربه فرد روبه رو باشیم.

با توجه به اقلیم خاص این منطقه، حتی در ماه های گرم سال هم هوا در این منطقه خنک است و می توان تجربه بی نظیری از فضایی رویایی در دل کوه و جنگل و انبوهی از ابرها داشت.

این منطقه بالغ بر 35 هزار هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در نقاطی به 800 متر و در بعضی نقاط به 2900 متر هم می رسد.

در منطقه زیبای جنگل ابر دو آبشار هم با نام های آلوچال و شرشر وجود دارد. جهت آبشار شرشر طولانی و صعب العبور است و فقط کوهنوردان حرفه ای می توانند در این جهت تردد نمایند. آبشار شرشر تا آلوچال 64 کیلومتر فاصله دارد. تنها راه رسیدن به آبشار آلوچال از جهت جنگل و به شکل پیاده است.

برای رسیدن به این منطقه باید از سمت روستای ابر وارد جاده خاکی شوید و بعد از گذر از روستای شیرین آباد و رسیدن به کوه رستم به سمت دالان بهشت حرکت کنید تا بعد از یک ساعت پیاده روی به آبشار آلوچال ابر برسید.

بد نیست بدانید که در این منطقه اقسام گونه های حیوانی از جمله خرس، گرگ، پلنگ، روباه و شاهین هم یافت می گردد.

دیدنی های منطقه

اگر تصمیم دارید به جنگل ابر سفر کنید، علاوه بر این جنگل زیبا و فوق العاده می توانید از جاذبه های منطقه مثل موزه ی شاهرود، مجموعه بایزید بسطامی، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مدرسه شاهرخیه، فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ مُجن دیدن کنید.

در موزه شاهرود می توان اشیایی سنگی و استخوانی با قدمتی حدود هفت هزار سال یافت که همه این آثار مربوط به تپه باستانی سنگ چخماق هستند. از دیگر جاذبه های این موزه نمایش خوراک، پوشاک، مراسم و آیین های منطقه است.

آرامگاه بایزید بسطامی هم از جمله بخش های دیدنی جهت جنگل ابر است که در شهر بسطام ، واقع در 6 کیلومتری شهر شاهرود قرار گرفته است و شامل مسجد و چندین بناست.

یکی دیگر از جاذبه های منطقه جنگل ابر، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی است که در 24 کیلومتری شاهرود واقع شده. اگرچه مسجد بنا شده در جوار این آرامگاه از بین رفته، اما هنوز یکی از محراب های آن باقی مانده که دارای گچبری های بسیار زیبایی است.

مدرسه شاهرخیه هم یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره تیموریان است.

همچنین منطقه ای که با نام فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ معروف است در 25 کیلومتری بخش شمالی شاهرود قرار گرفته و به خاطر مزارع و باغ های سرسبز و نیز چشمه هفت رنگ آن از جاهای دیدنی استان سمنان به شمار می رود. این منطقه دارای چشمه های گوناگونی است که به دلیل وجود مواد معدنی مثل گوگرد و جیوه رنگارنگ دیده می شوند و به چشمه های هفت رنگ شهرت دارند.

زمان مناسب برای سفر به جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود اگرچه به ابرهای همیشگی اش معروف است اما گاهی هم پیش می آید که اثری از ابرها نیست. با این حال معمولا در تمام طول سال می توان ابرهای زیبا را در این منطقه دید. اگر قصد سفر و اقامت در این منطقه را دارند، بیشتر توصیه می گردد که در نیمه اول سال یعنی از اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه به این منطقه سفر کنید. حتی در فصول گرم سال هم هوای این منطقه نسبتا خنک است. در فصل های سرد دمای هوای منطقه نسبت به سایر مناطق کمتر و امکان اقامت در منطقه سخت و گاهی غیرممکن است.

میانگین دمای جنگل ابر در شش ماه ابتدایی سال به حدود 20 درجه سانتیگراد می رسد. نیمه های شب تا دم صبح هوا سردتر می گردد و کمترین دما در این دوره حدود 6 درجه سانتی گراد است.

اقامت در جنگل ابر سمنان

جنگل ابر از جمله مکان هایی است که تنها و بدون راهنما نمی توان برای سفرهای چند روزه به آن رفت. بنابراین اگر قصد اقامت در این جنگل را دارید حتما همراه کسانی به اینجا سفر کنید که منطقه را بشناسند. راه دیگر همراه شدن با تورهای جنگل ابر شاهرود است که اجازه می دهد از سفر دسته جمعی لذت ببرید.

برای اقامت در جنگل حتما باید چادر بزنید و وسایل مورد احتیاج برای کمپ مثل کیسه خواب، وسایل گرمایشی، ابزارهای آشپزی و… را همراه داشته باشید.

اگر اهل اقامت در چادر و کمپ زدن نیستید می توانید در روستای ابر، خانه های روستایی اجاره کنید و شب را آنجا بمانید یا در هتل های شهرستان شاهرود اقامت کنید.

تفریحات جنگل ابر

برای سفر به جنگل ابر اغلب تورهایی برگزار می گردد که فقط بر اساس یک فعالیت خاص مانند دوچرخه سواری، پیاده روی یا کوهنوردی برنامه ریزی شده اند.

یکی از تفریحات محبوب این منطقه دوچرخه سواری است که به دوچرخه کوهستان و تجهیزات خاص احتیاج دارد. دوچرخه سوای در این منطقه قطعا تجربه بی نظیری را برای مسافران رقم خواهد زد، ولی باید همراه با افراد آشنا به منطقه صورت گیرد.

راهنمای خرید دوچرخه

اما برای عاشقان عکاسی، این منطقه بهشتی سرشار از مناظر بکر و فوق العاده است. در هر زمان از روز می توان سوژه ای دل انگیز در میان انبوهی از درختان غرق در اقیانوس ابر را شکار و تصویری بی نظیر خلق کرد.

عکاسی از طبیعت و پرندگان در این جنگل رویایی تجربه ای خارق العاده را برای مسافران رقم می زند.

وسایل مورد احتیاج برای سفر به جنگل ابر

اگر قصد اقامت چند روزه دارید همراه خود مواد خوراکی لازم برای سفر را به جنگل ببرید. می توانید این وسایل را از شاهرود یا بسطام بخرید.

برای به راه انداختن آتش در جنگل چوب خشک وجود ندارد و باید همراه خود زغال یا چوب خشک داشته باشید.

آب آشامیدنی در جنگل ابر وجود ندارد و ضروری است با خود بطری آب ببرید.

البته در فصل های بهار و تابستان معمولا فروشگاه های موقتی دایر می گردد که می توان بعضی از اقلام مورد احتیاج را از این طریق فراهم کرد. همچنین ایستگاه های هلال احمر و تیم های تجسس هم در بعضی از فصول سال در این منطقه وجود دارند.

از دیگر مواردی که ضروری است حتما همراه داشته باشید، کیسه خواب، چراغ قوه، کفش و لباس مناسب و گرم است. شب ها هوا سرد می گردد و ضروری است حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

باید بدانید که گوشی موبایل در این منطقه آنتن نمی دهد و امکان استفاده از تلفن همراه برای ارتباط وجود ندارد. بنابراین همراه داشتن قطب نما و دستگاه های GPS ضروری است.

نکاتی که باید به آن ها توجه کنید

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم در این منطقه گونه های مختلف جانوری از جمله جانوران وحشی مثل خرس، پلنگ و گرگ وجود دارد؛ بنابراین برای اقامت چند روزه در این جنگل حتما به همراه هدایت که جهت را بشناسد به جنگل ابر سفر کنید.

برای اقامت شبانه حتما آتش روشن کنید که حیوانات را از شما دور نگه دارد. اگر قصد به راه انداختن آتش برای درست کردن کباب را دارید، سعی کنید تا پیش از تاریک شدن هوا بساط خوراکی را جمع کنید، چرا که بوی گوشت و خون حیوانات وحشی را به سمتتان می کشاند. حتما زباله های غذا را هم از روی زمین جمع کنید.

اگر قصد سفر یک روزه به این منطقه دارید سعی کنید تا پیش از تاریک شدن هوا جنگل را ترک کنید، چرا که به دلیل مه آلود بودن هوا امکان گم کردن جهت وجود دارد.

برای گشت وگذار و پیاده روی در جنگل بهتر است با راهنما اقدام به حرکت کنید، چرا که به دلیل ابری و مه آلود بودن هوا، در کنار آبشار یا دره ها امکان سقوط وجود دارد.

مازیچال؛ دهکده ای بر فراز اقیانوس ابرها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 445

به "جنگل ابر؛ اقیانوسی رویایی در دل جنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ابر؛ اقیانوسی رویایی در دل جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید