خانه آل یاسین یکی از خانه های تاریخی کاشان است

به گزارش مجله افتخار، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، خانه آل یاسین یکی از خانه های تاریخی کاشان است.

خانه آل یاسین یکی از خانه های تاریخی کاشان است

قدمت این بنای تاریخی به 150 تا 200 سال پیش بر میگردد و به دستور فتحعلی شاه برای یکی از علمای قرن سیزدهم به نام سید محمد تقی حسینی ساخته شد. خانه آل یاسین کاشان تا سال 1365 به عنوان یک خانه مسکونی استفاده میشد و در سال 1370 به شهرداری فروخته شد و در سالهای 1375 تا 1376 مورد بازسازی نهاده شد. سیستم مرکزی حوضخانه و حیاط خلوت در عین سادگی از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار بوده و بسیار زیبا طراحی شده است. فضای خانه متشکل از یک بخش اصلی شامل حوضخانه، تالارها و اتاق های پیرامون آن در جبهه شمالی و دو بخش قرینه یکدیگر در دو جبهه شرقی و غربی شکل گرفت. بنا از جهات شمال، شرق و جنوب چند ورودی دارد و جداره مجاور سردر ورودی خانه در جبهه شمالی نماسازی شده است.

خانه از دو قمست کلی اندرونی و بیرونی تشکیل شد. در کنار در ورودی خانه دو سکو وجود دارد که نام آن شیخ نشین یا پیر نشین است. پس از گذشتن از مدخل خانه که هشتی ورودی نام دارد، به فضایی سر پوشیده با اتاق هایی در پیرامون و دو طبقه می رسیم که در وسط آن حوض آبی وجود دارد. کل این قسمت از ساختمان به بیرونی مشهور است. بیرونی خانه مخصوص مراجعات روزمره، پذیرایی از مهمانان و اقامت مسافرین بود.

قسمت اندرونی خانه دارای حیاطی بزرگ است که در دو طرف آن قسمت های زمستانی و تابستانی نشین وجود دارد. قسمت راست حیاط که آفتابگیر است، زمستانی نشین بنا بود. فضاهای این مکان پوشیده است و دارای اتاقی به نام کرسی خانه. سمت چپ حیاط قسمت تابستانی نشین بنا بوده، فضاهای این قسمت بازتر هست و دارای یک ایوان زیبا به نام شاه نشین. زیر شاه نشین سرداب اصلی خانه است. خانه دارای چندین سرداب بوده و در گوشه سرداب اصلی پنجره های مشبکی وجود دارد که به بادگیرهای خانه متصلند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2121

به "خانه آل یاسین یکی از خانه های تاریخی کاشان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه آل یاسین یکی از خانه های تاریخی کاشان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید