دریاچه سد ایلام، جاذبه گردشگری و تماشایی شهر

به گزارش مجله افتخار، دریاچه سد ایلام از دیدنی های ایلام به شمار می رود. سد ایلام که در سال های اخیر با هدف اصلی تامین آب شرب شهر ایلام به بهره برداری رسید، در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی می گردد که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می نمایند.

دریاچه سد ایلام، جاذبه گردشگری و تماشایی شهر

با وجود عدم ارائه امکانات و خدمات رفاهی در حاشیه سد، همچنان گردشگران دریاچه سد ایلام را یکی از مقاصد تفریحی مهم خود می دانند.

فضای دریاچه سد ایلام به حدی زیبا و رؤیایی است که می خواهید کمی بیشتر مهمان مادر طبیعت باشید.

اگر شما نیز به ماجراجویی و طبیعت گردی علاقه مند هستید، می توانید به کمپ زدن در این منطقه فکر کنید.

برای کمپ زدن در این منطقه احتیاج به تجهیزاتی همچون چادر مسافرتی و کیسه خواب خواهید داشت.

به یاد داشته باشید در این منطقه بارش بسیاری رخ می دهد. پس چادر شما باید ضدآب باشد.

در غیر این صورت قادر به اقامت در این منطقه نخواهید بود. اگر در پی اقامتگاه های مجهز هستید، باید بدانید در این منطقه چنین اقامتگاهی وجود ندارد.

اگر قصد کمپ زدن در منطقه را دارید، لازم نیست نگران حضور حیوانات وحشی باشید.

معمولاً حیوانات درنده در این منطقه دیده نمی شوند. ضمناً بیشتر اوقات سال، گردشگران بسیاری داخل محوطه حضور دارند.

آشنایی با سد ایلام

دریاچه سد ایلام در فاصله 20 کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر واقع شده است.

این سد در سالهای اخیر به جهت تأمین آب شرب شهر ایلام ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی برای مراجعه نمایندگان وجود ندارد اما به علت چشم انداز و طبیعت زیبا، در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی می باشد که به قصد گذران اوقات فراغت خود به این مکان زیبا مراجعه می نمایند.

میانه بارندگی سالانه حوزه آب ریز در دوره 46 ساله برابر با 422.7 میلیمتر می باشد. بهار 25.7 درصد، تابستان کمتر از 1 درصد، پاییز 29.3 درصد و زمستان 44.8 درصد از باران سالیانه سهم دارند و حداکثر مقدار بارندگی در ماه اسفند با 17درصد سهم می باشد.

مرداد گرمترین و بهمن سردترین ماه سال است. تعداد روزهای یخبندان 33.5 روز و میانه سالانه سرعت باد 1.45 متر بر ثانیه می باشد.

موقعیت جغرافیایی این دریاچه در فاصله 27 کیلومتری جنوب ایلام در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز واقع شده است این دو رودخانه پس از بهم پیوستن رودخانه کنجانچم بوجود می آورند که این رودخانه در ادامه مسیر در محل در ایلام با حوزه ای به مساحت 480 کیلومتر مربع سالیانه بطور میانه 3167 مترمکعب در ثانیه (9/11 میلیون مترمکعب در سال) آبدهی دارد.

این سد از طرف شرق به روستای مهر و اما از بخش ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات ویژه در بند و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ایلام محدود می گردد که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز 920 متر برابر با 255 هکتار می باشد.

همه ساله گردشگران بسیاری از این جاذبه تماشایی تماشا می نمایند. با وجود این هیچ خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه نیست.

البته این مسئله یک مزیت به شمار میرود. ایجاد مغازه های متعدد، سرویس بهداشتی یا عبادتگاه به بافت طبیعی و زیبای این منطقه آسیب وارد می نماید.

همان طور که اشاره کردیم، در حوالی این دریاچه حیوانات متعددی مشغول زندگی هستند. احداث و ایجاد این امکانات باعث می گردد تا این حیوانات نیز احساس خطر نموده و منطقه را ترک نمایند.

اگر قصد حضور در این منطقه را دارید، باید تجهیزات و لوازم کامل را همراه داشته باشید.

بهتر است هر آنچه در طول روز احتیاج دارید را از قبل تهیه کنید. شما باید آب، مواد غذایی، چادر مسافرتی و دیگر تجهیزات را همراه خود ببرید. حتی در نزدیکی این دریاچه هم خبری از فروشگاه نیست.

زمانی که از فراز آسمان به این دریاچه آبی رنگ و زیبا نگاه کنید، احساس خواهید کرد که یک دریاچه در دل جنگل واقع شده است. پوشش گیاهی اطراف دریاچه سد ایلام، پوشش گیاهی بسیار خاص و متنوعی است.

در واقع احداث این دریاچه باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و زیبایی در منطقه شده است. به لطف این پوشش گیاهی، حیوانات بسیاری نیز این منطقه را برای زندگی خود انتخاب نموده اند.

همین مسئله باعث به وجودآمدن اکوسیستمی پایدار و پویا شده است.

در بین گیاهان کنار دریاچه، می توانید لانه پرندگان کوچک را مشاهده کنید. پرندگانی کوچک و زیبا همچون حواصیل و آبچیلک در بین گیاهان کنار دریاچه زندگی می نمایند.

تماشای چنین منظره ها بکر و بی نظیری می تواند بسیار لذت بخش باشد.

این سد بر روی رودخانه های چاویز و آفتاب واقع شده است. هر 1.5 میلیون مترمکعب آب این سد، معادل یک ماه مصرف آب شرب ایلام است؛ به همین دلیل این سد یکی از مهم ترین سدهای ایلام محسوب می گردد. ایلام استانی پربارش است.

ازاین رو سدهای فراوانی دارد. به صورت کلی تعداد سدهای ایلام به 5 عدد می رسد. این تعداد برای یک استان عدد بزرگی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1402 بروزرسانی: 27 آبان 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2254

به "دریاچه سد ایلام، جاذبه گردشگری و تماشایی شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه سد ایلام، جاذبه گردشگری و تماشایی شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید