عضوی تازه در خانواده شاسی بلندهای چینی بازار!

به گزارش مجله افتخار، هفته گذشته شرکت خودروسازی ایلیا از اولین محصول مونتاژی آینده خود با نام دایون Y5 در تهران رونمایی کرد. کمپانی دایون که در زمینه فراوری خودروهای باری سنگین و نیمه سنگین در چین فعالیت دارد با معرفی Y5 به عنوان یک اس یووی با شاسی مستقل میخواهد تا وارد بازار چینیزه شده ایران گردد و در کنار دیگر رقبای هموطن خود در شرایط تحریمی حال حاضر و نبود رقبای اروپایی، ژاپنی و کرهژای فعالیت نماید.

عضوی تازه در خانواده شاسی بلندهای چینی بازار!

دایون Y5 که پیشتر قرار بود به وسیله زامیاد و با نام تجاری فودای لندفورت وارد بازار ایران گردد، استایل و تناسباتی برگرفته از نسخه های قدیمی تویوتا فورچونر/فوررانر دارد و علی رغم آنکه دقیقاً تعیین نیست چه شخص یا تیمی مسئولیت طراحی و استایل بدنه آن را بر عهده داشته، اما بدون شک در ارائه خودرویی به شدت زشت، بی تناسب و به قول بعضی کارشناسان عقب افتاده و دِمُده پیروز عمل نموده است.

نمای روبه رو دایون Y5

جلوپنجره دایون Y5

نمای جانبی دایون Y5

قبلی 1 از 3 بعدی

طراحی نمای جلو، فرم پردازی سپر، درب موتور، جلوپنجره و حتی چیدمان کاسه چراغ علیرغم کوشش طراحان، به علت ساختار و ذات معماری به شدت قدیمی بدنه، به حدی ضعیف است که کوچکترین جای دفاعی را باقی نمی گذارد.

این ضعف شدید در طراحی نمای جانبی نیز به وضوح قابل مشاهده هست تا آنجا که بیش از پیش به آماتور بودن طراحان پروژه می توان پی برد؛ تا آنجا که حتی استفاده از بعضی قطعات کرومی دکوراتیو نیز نتوانسته به زیبایی ظاهری آن یاری خاصی کند.

حجم پردازی بی روح و به شدت سادهٔ گلگیرها و فقدان خطوط شارپ شانه Shoulder Line و شخصیت Character Line جانبی و فرم گیج نمایندهٔ ستون C کاملاً بر اساس سبک طراحی خودروهای یک یا حتی دو دهه پیش شکل گرفته و ضعف در شناخت تناسبات درست خودرویی در این کلاس خودرو به وسیله تیم طراحی کاملاً عیان و آشکار است.

نمای عقب دایون Y5

نمای عقب دایون Y5

نمای عقب دایون Y5

قبلی 1 از 3 بعدی

با این حال، اوج ایراد در طراحی شترگاوپلنگ این خودرو را می توان در نمای عقب آن مشاهده کرد. کوشش طراحان در خم و تا کردن چند باره سطح درب عقب با هدف رسیدن به نمایی زیبا، حسی بد از یک کار دانشجویی به شدت آماتور و بَدَوی را در فکر متبادر نموده تا آنجا که به نظر می رسد طراحان به هر قیمتی فقط سعی در تغییر یک بدنه به شدت قدیمی با عناصر و جزییاتی مدرن بدون شناخت مبانی و اصول یک طراحی درست و منطقی را داشته اند.

در یک کلام، طراحی بدنهٔ دایون Y5 را باید ترکیبی ناشیانه و بسیار آماتور از عناصر قدیمی مدرن دانست که در نهایت منجر به خلق خودرویی زیبا نشده است، اما با ورود به داخل کابین دو نکته در اولین نگاه جلب نظر می نماید. اول داشبوردی با حس پلاستیکی بسیار بالا و طراحی نسبتاً قدیمی که البته نسبت به استایل بدنه قابل قبول تر است و دوم، فضای کابین جادار برای سرنشینان.

در این بخش نیز طراحان دایون Y5 با تعهدی عجیب و دقیق سعی داشته اند همچون استایل بدنه، در طراحی فضای کابین، با حداقل بهره گیری از خلاقیت های لازم به نتیجه ای بسیار ضعیف و بی هویت برسند. بر این اساس، تا حدودی می توان آیندهٔ این خودروی عجیب الخلقه را در بازار کشورمان که بعضی رقبای هموطنش به لطف استفاده از طراحان و مهندسان صاحب نام اروپایی توانسته اند محصولاتی زیبا، باکیفیت و قابل قبول را خلق و ارائه نمایند، تعیین است.

البته که نباید فراموش کرد که بازار خودرو ایران همیشه با معجزات و سورپرایزهای عجیبی همراه بوده و هست …

عکس ها: آریا محسنی

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2059

به "عضوی تازه در خانواده شاسی بلندهای چینی بازار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضوی تازه در خانواده شاسی بلندهای چینی بازار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید