محل دروازه پارسه در تل آجری مشخص شد

به گزارش مجله افتخار، علیرضا عسکری چاوردی، سرپرست هیات ایرانی پروژه مشترک کاوش باستانشناسی محوطه تخت جمشید گفت: آخرین فصل کاوش های باستان شناسی هیات مشترک ایرانی ایتالیائی پس از 10 سال در حالی رو به اتمام است که باستان شناسان پیروز شدند اثبات کنند که احتمالا کوروش بزرگ فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر کرده است و این دروازه باشکوه در دوره فزرندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

محل دروازه پارسه در تل آجری مشخص شد

این باستانشناس گفت که دروازه مکشوفه در محوطه تل آجری واقع در 3 کیلومتری شمال غرب تختگاه تخت جمشید واقع شده است.

عسکری چاوردی در رابطه با ویژگی های این میراث منحصربه فرد جهانی، گفت: این دروازه بنائی به ابعاد 30 در 40 متر به ارتفاع تقریبی 12 متر بوده است. بنا دارای کریدوری در مرکز بوده است که بخش مرکزی آن را اتاقی مستطیل به ابعاد 8 در 12 متر تشکیل می داده است و در دورن این اتاق مرکزی 4 صندلی نشیمن وجود داشته است. راهروی مرکزی از دو طرف به سوی پردیس هخامنشی باز می شده است.

سرپرست ایرانی این پروژه باستان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در رابطه با ویژگی های دیگر این محدوده در حال کاوش، بیان نمود: این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است. بخش پائین و ازاره دیوارها مزیّن به گل های لوتوس، بدنه و نما دیوارها مزیّن به انواع پنل های رنگین از حیوانات اسطوره ای نمادها و سمبل های اعتقادی ایران باستان،هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده است. مهمتر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه هایی به خط و نگارش بابلی و عیلامی وجود داشته است.

این باستان شناس اضافه نمود: مجموع اسناد نگارشی، مواد و مصالح ساخت بنا، موتیف های بکار رفته در تزئین نما بنا، تاریخ گذاری کربن 14 و جنبه های تقدس و تشرف به این دروازه نشان می دهد این بنا پس از سال 539 قبل از میلاد و به افتخار فتح بابل به دستور کوروش بزرگ ساخته شده است؛ فرزند کوروش بزرگ همزمان با حکومت پدر در شهر بابل به مدت 8 سال فرمانروا بود و در سال 529 قبل از میلاد به پادشاهی ایران رسید.

عسکری چاوردی در رابطه با اهمیت این دروازه در شهر پارسه، گفت: کوروش هخامنشی به دلیل اهمیت مذهبی و فتح مهمترین شهر جهان باستان، بابل، دستور ساخت این دروازه را صادر کرد و کمبوجیه فرزندش به دلیل علاقه به شهر بابل، آشنائی دیرینه با بابلی ها و پیوند فرهنگی جهان باستان کار ساخت مجموعه بزرگ معماری شهر پارسه به سبک معماری بابلی را ادامه داد و در دوره وی دروازه پردیس شهر پارسه در بخش فیروزی این شهر به بهره برداری رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز از انجام مراحل مختلف کاوش های باستان شناسی توسط هیات مشترک ایرانی ایتالیایی در تل آجری خبر داد و در این باره بیان نمود: فصل دهم کاوش در محوطه تل آجری در آذرماه سال جاری کلید خورد و در تکمیل کاوش های فصول پیشین، با هدف ساماندهی و آماده سازی محوطه و عرضه شواهد ارزشمند تاریخی آن به بازدیدکنندگان مجموعه تا کنون نیز ادامه دارد.

حمید فدایی این کاوش را اقدامی مشترک با همکاران بین المللی در حوزه باستان شناسی با هدف بهره برداری و معرفی این محوطه، بناها و آثار تاریخی منحصربه فرد دوران هخامنشی به گردشگران و شهروندان دانست و اضافه نمود: با توجه به پیشرفت همزمان عملیات اجرا سقف حفاظتی بر روی این محوطه تاریخی، امید می رود که در آینده نزدیک این محوطه به عنوان یک سایت موزه مهم بتواند به عموم بازدیدکنندگان پارسه عرضه شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر این که حفاظت و توسعه مراحل مختلف بهره برداری از این محدوده تاریخی گامی مهم در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور محسوب می شود، بیان نمود: این محوطه تاریخی در نزدیکی تخت جمشید شواهد مهمی و ارزشمندی از شهر پارسه را در خود جا داده و به جهت ارایه درکی ملموس از گستره پایتخت هخامنشیان، می تواند در توسعه گردشگری منطقه گام مهمی تلقی شود.

هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیائی به سرپرستی مشترک پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا و علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز از سال 1390 تا 1399 طی 10 فصل کاوش باستان شناسی مجموعه اسناد و مدارک گسترده باستان شناسی از این محوطه کشف کردند.

ایسنا نوشت، تلاش این گروه باستان شناسی تبدیل این محوطه به سایت موزه قابل بازدید برای عموم بوده و به همین دلیل اقدامات حفاظتی گسترده ای از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ویژه پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و موسسه ایزمئو ایتالیا برای حفاظت از سازه های خشتی و آجرهای لعاب دار این دروازه فراهم شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1440

به "محل دروازه پارسه در تل آجری مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محل دروازه پارسه در تل آجری مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید