معماری مدرن چیست؟

به گزارش مجله افتخار، http://up.sakhtemanchi.com/uploads9894/157648491048710.mp3

معماری مدرن چیست؟

جهت دریافت خدمات اجرای اجرای بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

تعریف معماری مدرن کمی سخت است. برای بیشتر افراد، خصوصاً هواداران معماری مدرن این نوع معماری به راحتی با مشاهده ساختمان های مدرن قابل درک است اما برای افرادی که با اصول معماری مدرن آشنا نیستند درک آن سخت خواهد بود. اما معماری مدرن چیست؟ معماری مدرن اصطلاحی است که به انقلاب معماری که در اروپا رخ داد اشاره می نماید. این حرکت عظیم از اروپا آغاز شد و در قرن بیستم به تمام نقاط دنیا اشاعه پیدا کرد و بعد از جنگ دنیای دوم بسیار مشهور و پرطرفدار شد. این سبک معماری، گوناگونی های منطقه ای خود را از معماری شاخص و مدرن چین تا معماری یکسان و یکنواخت ژاپنی الهام گرفته است اما هر ساختمان مدرن دارای ویژگی های مشابهی است.

ویژگی های معماری مدرن تنها مختص این سبک از معماری هستند. از ابتدا و تا همیشه قانون کلی عملکرد فرم را مشخص می نماید برای این سبک صادق است. یک ساختمان مدرن باید کاربردی بوده و شکل و ساختار آن با توجه به کارایی آن طراحی گردد. برای مثال موزه گوگنهایم به منظور هدایت مردم به سمت گالری های هنری توسط فرانک لوید رایت در نیویورک ساخته شد. ساختمان های مدرن برای حضور مردم طراحی شده اند و به طور طبیعی مردم را به درون خود جذب می نمایند. سبک های معماری مدرن بسیار ساده اما پیشرفته و مدرن هستند. در یک ساختمان مدرن از تزئینات اضافی استفاده نمی گردد و هیچ نوع تصویر عجیب و غریب و یا گچ بری های دور سقف در آن دیده نمی گردد. خطوطی که در این نوع معماری اجرا می شوند پیچیده و با جزئیات گیج نماینده همراه نیستند و نمایی کلی از ساختمان را به نمایش می گذارند. البته این بدان معنا نیست که ساختمان های مدرن همیشه دارای زوایای ساده و چهار گوش هستند. در بعضی از آن ها از خطوط منحنی و نرم و اشکال ارگانیک نیز استفاده می گردد.

اگر چندین ساختمان مدرن بخشی از یک مجموعه یکپارچه باشند، در حالی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ازدحام و شلوغی ایجاد نمی نمایند. این ساختمان ها به هیچ عنوان فضا را تنگ و محصور نشان نمی دهند و حتی هنگامی که از بتن ساخته می شوند همیشه دلباز هستند. فضا یکی از فاکتورهای بسیار مهم در معماری مدرن است، از این رو ساختمان هایی که برای تجارت یا تفریح طراحی می شوند فضایی باز داشته و افراد هنگام حضور در آن با ازدحام طاقت فرسا رو به رو نخواهند شد. ساختمان های مدرن همیشه طراحی مینیمالیسم خود را حفظ می نمایند. طراحی داخلی به سبک مدرن با تزئینات اضافی مزین نشده و ساختار داخلی اتاق ها عاری از هر نوع پیچیدگی است. مینیمالیسم بودن این ساختمان ها به معنای سرد و خشن بودن آن ها نیست بلکه این ساختار بسیار نرم و آرامش بخش است. در واقع می توان گفت که ساختمان های مدرن فضایی بدون استرس ایجاد می نمایند.

بیشتر طرح های معماری مدرن دارای فضای بزرگ هستند و برای استفاده بهینه از نور در آن ها به وفور از شیشه استفاده می گردد. پنجره ساختمان های مدرن بسیار بزرگ تعبیه می شوند تا نور طبیعی خورشید وارد فضا گردد و آن را روشن کند. مکان قرارگیری بنا و شکل آن در معماری مدرن بسیار حائز اهمیت است هر چند گزینه های بیشماری برای طراحی چنین ساختمان هایی وجود دارند اما این دو فاکتور حتماً باید رعایت شوند.

خطوط صاف نه تنها نمایی مینیمالیسم به ساختمان مدرن می بخشند بلکه آن را جذاب تر و زیباتر نشان می دهند. همانطور که گفته شد معماری مدرن فاقد تزئینات است، از این رو پیوند زیبایی با محیط خارجی و طبیعت برقرار می نماید. برای مثال طراحی و اجرای آبشار با خطوط منظم در محوطه خانه و حتی وجود باربیکیو با طرح های مدرن زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند. بیشتر ساختمان هایی که به سبک مدرن طراحی می شوند دارای دیوارهای شیشه ای هستند و فضای داخلی تنها با شیشه از فضای بیرون جدا شده و گویی هیچ مرزی بین فضای درون و بیرون وجود ندارد. متریال های مورد علاقه خصوصاً وقتی به روش های غیر معمول استفاده شوند به فضا بافت می افزایند و سادگی طرح کلی، هنر را به نمایش می گذارد و طراحی داخلی برجسته تر نشان داده می گردد. طراحی خانه های مدرن باید حسی از گرما را منتقل نمایند. همانطور که در بیشتر این خانه ها دیده می گردد، شومینه های مدرن با ظاهر زیبا و جذاب خود نه تنها حسی از صمیمیت و گرما به فضا منتقل می نمایند بلکه در زیبایی فضا نقشی بسیار موثر دارند.

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های مدرن از قفسه های باز استفاده می شوند و وسایل و تجهیزات آشپزخانه به رنگی انتخاب می شوند که با دکوراسیون کلی فضا هماهنگ بوده و زیبایی را به ارمغان آورند. یخچال فریزرهای مدرن بدون تزئین هستند و بر روی آن ها از مگنت های تزئینی استفاده نمی گردد. جزیره آشپزخانه نیز دارای فضاهای ذخیره ساز است و با قرار دادن وسایل و تجهیزات در زیر آن می توان از ایجاد هرج و مرج در فضا جلوگیری کرد. نقشه تمام خانه های مدرن به صورت فضای باز طراحی می گردد که علاوه بر ایجاد فضاهای دلباز، با راهکارهای مختلف حریم خصوصی رعایت می گردد. افرادی که در این خانه ها زندگی می نمایند فضای بسیاری برای دور هم جمع شدن دارند و بالکن ها و پاسیوهایی که درب آن ها شیشه ای است منظره زیبایی را به نمایش می گذارند. سبک های مدرن بر روی ارتباط ساختمان با فضای بیرون تاکید دارند، از این رو اصولاً از وسایل و تجهیزاتی که دوستدار محیط زیست هستند در این ساختمان ها استفاده می گردد. در کل ساختمان مدرن پیوندی عمیق با طبیعت برقرار می نماید و با بهینه سازی مصرف انرژی و رعایت اصول ویژه نقش موثری در کاهش آلودگی خواهند داشت.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 661

به "معماری مدرن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری مدرن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید