موزه های دانشگاهی برای فعالیت باید متولی داشته باشند

به گزارش مجله افتخار، ایرنا/ براساس سخنان رئیس موزه ملی علوم و فناوری، موزه های دانشگاهی برای فعالیت باید متولی داشته باشند.

موزه های دانشگاهی برای فعالیت باید متولی داشته باشند

جریان چیست؟

ششمین نشست تخصصی موزه های دانشگاهی کشور با موضوع موزه های دانشگاهی در زمان کووید 19 به صورت مجازی از سوی شورای موزه های دانشگاهی کشور برگزار گردید.

در این نشست، سیف الله جلیلی با بیان اینکه موزه های دانشگاهی هیچ متولی خاصی ندارند، اضافه کرد: موزه ها برای ادامه فعالیت علمی در دانشگاه باید متولی داشته باشند. البته مجموعه کوشش ها در چند سال اخیر، نتایج بودجه ای هم برای موزه ها به دنبال داشت و به دانشگاه ها این فرصت داده شد بخشی از بودجه های فعالیت های فرهنگی را به موزه های دانشگاهی تخصیص دهند.

وی اضافه کرد: این بودجه در برنامه ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه، عنوان موزه های دانشگاهی داشت. شورای موزه های دانشگاهی کشور همچنین به دنبال راه اندازی مرکزی در تهران به منظور رساندن صدای موزه های دانشگاهی به مسئولان و تاکید بر حضور و وجود این موزه ها است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری، گفت: وجود موزه های دانشگاهی در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها باید نقش اساسی و مهمی در فرآیند آموزش دانشجویان حتی قشرهای جامعه ایفا نماید.

وجود موزه های دانشگاهی در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها باید نقش اساسی و مهمی در فرآیند آموزش دانشجویان حتی قشرهای جامعه ایفا نماید.

جلیلی با تاکید بر اینکه مسئولان موزه ها در ایام کرونا راه چارههایی برای مختل نشدن فعالیت موزه ها در نظر گیرند، گفت: نقش موزه های علم و فناوری و موزه های تشکیل شده در دانشگاه ها بعد از همه گیری کرونا پررنگ تر می گردد. به همین خاطر، موزه ها را باید به مسئولان بشناسانیم تا در آینده به نحو بهتری از این موزه ها استفاده گردد.

وی یادآور شد: با وجود کوشش های خیلی زیاد که مدعی ترویج علم هستند، اثر ملموسی از آن در جامعه دیده نمی گردد که نشان دهنده مسئله ای است و باید دنبال راه چاره باشیم.

موزه های دانشگاهی، برنامه های درسی هستند

احمد محیط طباطبایی، رئیس ملی موزه ها-ایکوم ایران گفت: بحران کرونا در موزه ها باعث شد به زیرساخت های مرتبط با هوش مصنوعی، ارتباط مجازی، توسعه شبکه اینترنتی و فضای دیجیتال پی ببریم.

طباطبایی تاکید نمود: امری که در سال های قبل به صورت یک امر مستحب تلقی می شد، امروز به یک امر واجب تبدیل شده است. نقش دانشگاه ها در ایجاد موزه بدیهی است هر چند دانشگاه ها در مدتی، موزه ها را یک امر واجب تلقی نمی کردند؛ در حالی که موزه پیشرفته ترین فعالیت فرهنگی است.

رئیس ملی موزه ها-ایکوم ایران در ادامه اظهار داشت: موزه های دانشگاهی را می توان در سه بخش تاریخ دانشگاه، موزه هایی که به موضوع مورد بحث دانشگاه می پردازد و موزه های شامل مجموعه های اهدایی استادان و دوستداران دانشگاه مورد دقت قرار داد.

وی اضافه کرد: در کنار موزه های علم و فناوری، شبکه ای از موزه های دانشگاهی ایجاد شده که رسالت مهم آموزش را بر عهده دارد. شعار شورای بین المللی موزه ها در سال 2021 بازیابی و باز تصور مجدد انتخاب شده است؛ چرا که این شورا از همه فعالان می خواهد در هر موزه ای به یک بازیابی و بازشناسی دوباره دست بزنند تا در دنیای آینده تصوری که باید از موزه داشته باشند در ذهن خود آورند.

طباطبایی با بیان اینکه آموزشی که موزه ها انجام می دهند، تکامل بخش آموزشی است که در دانشگاه شاهد آن هستیم، تاکید نمود: موزه ها در دانشگاه به عنوان یک برند برای دانشگاه نیستند، بلکه باید برنامه درسی دانشگاه باشد. صندلی موزه های دانشگاهی در نظام آموزشی کشور به عنوان مکمل و جایی است که دانشگاه را با جامعه مرتبط می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1415

به "موزه های دانشگاهی برای فعالیت باید متولی داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های دانشگاهی برای فعالیت باید متولی داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید