موسیقی چگونه می تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل یاری کند؟

به گزارش مجله افتخار، موسیقی بخشی از زندگی روزمره ماست. موسیقی می تواند روحیه مان را بالا ببرد، چه ما را به دویدن سریع تر تشویق کند یا در هنگام خواب آرام مان کند، حتی موسیقی به طور فزاینده ای در درمان های پزشکی استفاده می گردد.

موسیقی چگونه می تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل یاری کند؟

از جمله کاربردهای پیروز موسیقی می توان به یاری به درمان سرطان، مدیریت درد مزمن و حتی یاری به بهبود مغز پس از سکته اشاره نمود. محققان اخیراً پیشرفت های زیادی در استفاده از موسیقی برای یاری به بیماران مبتلا به زوال عقل داشته اند. موسیقی نه تنها به کاهش اضطراب و افسردگی این بیماران یاری می نماید، بلکه رفاه عمومی آن ها و مراقبان شان را نیز بهبود می بخشد.

تأثیر موسیقی بر عملکرد مغزی

حدود یک دهه پیش، محققان کشف کردند که هنگام گوش دادن به موسیقی، چندین منطقه از مغز درگیر پردازش آن هستند. این نواحی شامل نواحی لیمبیک (که احساسات و حافظه را پردازش می نماید)، شناختی (که با ادراک، یادگیری و واکنش مرتبط است) و حرکتی (مسئول حرکات ارادی) می گردد.

این کشف باعث شد تا پیش فرض هایی که تصور می کردند موسیقی به طور محدودتری در مغز پردازش می گردد، به چالش کشیده گردد و توضیحی برای تأثیر خاص عصبی موسیقی فراهم گردد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
علت و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

علاوه بر این، تحقیق ها نشان داده اند که موسیقی می تواند به بازسازی مغز و اتصالات عصبی آن یاری کند. بسیاری از علل زوال عقل بر مرگ سلول های مغزی متمرکز هستند و موسیقی می تواند با تقویت اتصالات عصبی و سلول های آسیب دیده به این بیماران یاری کند.

نقش موسیقی آشنا در تقویت حافظه

موسیقی ای که افراد به آن علاقه دارند یا برایشان آشناست، بیشترین تأثیر را در احساسات و حافظه دارد. علت این موضوع این است که گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه باعث آزاد شدن هورمون های شادی بخش می گردد که حس لذت را به فرد می دهد.

این موضوع در ارتباط با آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل اهمیت زیادی دارد زیرا محققان دریافته اند که بخش هایی از مغز که با خاطرات موسیقیایی در ارتباط هستند، کمتر از سایر منطقه ها تحت تأثیر این بیماری ها قرار می گیرند.

تأثیر مثبت موسیقی بر کاهش استرس و تحریکات عصبی

مطالعات نشان داده اند که در طول و بعد از گوش دادن به موسیقی، بیماران مبتلا به زوال عقل کمتر دچار اضطراب و تحریک عصبی می شوند و بعلاوه خلق و خوی عمومی آن ها بهبود پیدا می نماید. در مواردی حتی مقدار مصرف داروها نیز در بیماران کاهش یافته است.

بعلاوه پژوهش هایی وجود دارد که نشان می دهد برنامه های آموزش موسیقی می تواند به تقویت عملکرد شناختی بیماران یاری کند و بهبودهایی در حل مسئله، تنظیم احساسات و تمرکز آن ها ایجاد کند.

اهمیت استفاده از موسیقی شخصی سازی شده

با توجه به یافته های موجود، استفاده از موسیقی های آشنا و مورد علاقه بیماران به عنوان یک روش درمانی بسیار موثر است. این موسیقی می تواند همراه با دیگر روش های مدیریت مانند داروهایی که پیشرفت زوال عقل را کند می نمایند، استفاده گردد تا به بیماران در حفظ خودمراقبتی و رفاه یاری کند.

منبع

thec onversationمنبع: یک پزشک
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2298

به "موسیقی چگونه می تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی چگونه می تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید