میدان دومو، مرکزی ترین نقطه تاریخی شهر فلورانس در ایتالیا

به گزارش مجله افتخار، میدان دومو در فلورانس | piazza del duomo florence

برای جاذبه گردی امروزمان می خواهیم به یک جاذبه شهری در مهد زیبایی های کلاسیک و معماری ناب و بی نظیر ایتالیایی یعنی میدان دومو در فلورانس (piazza del duomo florence) برویم. میدان دومو در فلورانس، یکی از پر بازدیدترین مکان ها در اروپا و کشور ایتالیا است و چندین بنای مهم از جمله کلیسای جامع، برج ناقوس جوتو، تالار سنت جان و موزه اپرای دل دومو را در بر می گیرد. این میدان آن قدر در فلوارنس معروف است که حتی شده که پیش بیاید که بعضی از مردم شهر فلورانس را با میدان دومو شناخته باشند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این میدان معروف را آنالیز نموده و بهتر بشناسیم.

میدان دومو، مرکزی ترین نقطه تاریخی شهر فلورانس در ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

بیایید تا با یکی از معروف ترین میدانگاه های اروپایی آشنا شویم. اما قبل از آن بیایید با هم آنالیز کنیم که شما از این میدان تا به چه حد می دانید؟ بعضی از مردم هستند که میدان دوما را با این عنوان که مرکز شهر فلورانس است و طبیعتا میدان اصلی هر شهری معروف ترین جاذبه خیابانی آن است می شناسند و بعضی هم به خاطر وجود جاذبه های مختلفی که در آن وجود دارد اما هیچ کدام از این تعاریف و شناخت ها درباره این میدان کامل نیست و به عنوانی هر کدام از این ها مکمل یکدیگرند. به همین علت است که ما می خواهیم میدان دومو در فلورانس را از زوایای مختلف برای شما که ممکن است در آینده ای دور و یا نزدیک به این شهر بروید، مورد آنالیز قرار دهیم.

میدان دومو (piazza del duomo florence)، در مرکز شهر فلورانس در ایتالیا قرار گرفته است. این میدان دقیقا نقطه ای است که در حول محور آن جاذبه های مختلف و فراوانی قرار گرفته است. میدان دومو به گونه ای است که شما تنها با یک نگاه می توانید به بناهای تاریخی مهم آن دسترسی داشته باشید که البته جالب است بدانید که بیشتر این آثار در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسانده شده اند و در زمره معروف ترین ها هستند.

در این میان، کلیسای جامع فلورانس یکی از مهم ترین جاذبه ها واقع شده در این منطقه است که آن را سمبل شهر فلورانس نیز به حساب می آورند، درست همانطور که برج ایفل را سمبل شهر پاریس می دانند.

از دیگر بناهای دیدنی این میدان می توان به برج ناقوس جوتو و تالار سنت جان اشاره نماییم که البته در ادامه درباره آن ها به عنوان عضوهای جدا ناشدنی شهر فلورانس به شما شرح خواهیم داد. قبل از معرفی جاذبه هایی که در دل میدان دومو در فلورانس قرار گرفته، دانستن این نکته برای شما لازم است که مرکز شهر فلورانس فشرده است، بنابراین می توان به راحتی با قدم زدن اغلب معماری ها و جاذبه های مهم آن را تماشا کرد.

علاوه بر دیدن زیبایی های بصری، غذاهای خوشمزه ای را هم می توان در میدان دومو در فلورانس میل کرد. بدون شک میلیون ها گردشگری که هر ساله از فلورانس بازدید می نمایند، دلیل خوبی بر جذابیت این شهر و میدان دوموی معروفش است.

از قلم نیاندازید به هر حال که این شهر غنی و میدان معروفش در سال 1982 به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیدند. کلیسای جامع فلورانس (Florence Cathedral) یا همان باسیلیکای سانتا ماریا دل فیوره، یکی از شاهکارهای معماری گوتیک ایتالیایی محسوب می گردد.

نمای رنگارنگ و گنبد باشکوه این بنای تاریخی، اولین مواردی هستند که توجه بازدیدنمایندگان را به سمت خود جلب می نمایند. طراحی این کلیسای گوتیک را آرنولفو دی کامبیو (Arnolfo di Cambio) در سال 1296 برعهده داشته و کار گنبد آن را معمار معروف ایتالیایی، یعنی فیلیپو برونلسکی (Filippo Brunelleschi) در سال 1436 میلادی انجام داده است.

چندین آثار هنری مهم از جمله نقاشی دیواری دو سواره نظام در این مکان نگهداری می گردد. می توانید سر وقت از طراحی داخلی این کلیسا دیدن کنید و با بالا رفتن از پله های آن، به دورنمای زیبای شهر نیز دسترسی داشته باشید. در بازدید از کلیسای سانتا ماریا دل فیوره به راحتی درک خواهید کرد که چرا از این کلیسا به عنوان شاهکار معماری رنسانس یاد می گردد.

تالار سنت جان فلورانس (Baptistery of Saint John)، رو به روی کلیسای جامع فلورانس قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین تالارهای میدان دومو در فلورانس به شمار می رود. معماری این تالار، ترکیبی از سبک اوایل مسیحیت و رمانسک به حساب می آید و بیزانو (Pisano) و گیبرتی (Ghiberti)، طراحی درهای برنز آن را انجام داده اند. با اطمینان می توان گفت هیچ پیکره تراشی از جنس برنز با این میزان از دقت و ظرافت در جهان وجود ندارد و ساخت این دروازه تنها نزدیک به 30 سال طول کشیده است و بین سالهای 1425 تا 1452 میلادی ساخته شده است.

لورنزو گیبرتی این شخصیتها را از بین آثار و مجسمه هایی که پیش از این خلق نموده بود، انتخاب کرد که نمونه های اصلی در موزه تاریخی Museo dellOpera del Duomo نگهداری می شوند. ظاهراً این بنا را در دوران باستان به مارس که نمادی از جنگ است اختصاص داده بودند و کاربری آن بعد ها به یک تالار عمومی تغییر پیدا کرد که تا به الان نیز همان کارآیی را دارد.

موزاییک های بخش سقف تالار سنت جان، جالب ترین قسمت داخلی این بنا محسوب می شوند که مسیح و روز قیامت را به نمایش می گذارند. طراحی این بخش را استادانی همچون چیمابوئه (Cimabue) و کوپو دی مارکو والدو (Coppo di Marcovaldo) بین قرن 13 و 14 میلادی برعهده داشته اند.

یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر فلورانس همین بنای سن جیووانی است که تاریخ ساخت آن همانطور که گفتیم متعلق به صدها سال پیش است و عملیات ساخت آن در حدود بیش از 70 سال طول کشیده است. در این طراحی، لایه بیرونی دروازه از 6 قسمت به شکل مکعب ساخته شده که دارای سبک هنری گوتیک هستند و نقش ها و پیکره هایی زیبا بر روی آنها حکاکی شده است.

در داخل هر یک از این پنل ها، تصاویری از روایا مختلف به تصویر کشیده شده است. اما شاهکار گیبرتی به لحاظ فرم هنری و ظرافت های به کاررفته در اثر هنری به واقع چیز دیگری است و یکی ماندگار ترین آثار این هنرمند محسوب می گردد که درست در مقابل کلیسای سانتا ماریا دل فیوره نصب شده است.

در تایید زیبایی این اثر همین بس که میکل آنجلو (Michelangelo) هنرمند مشهور و اسطوره ای فلورانس در توصیف این دروازه گفته است آن قدر زیبا است که می تواند دروازه بهشت (Porta del Paradiso) باشد.

بر پایه همین توصیف میکل آنجلو، دروازه شمالی ساخته شده توسط لورنزو گیبرتی به دروازه بهشت (Gate of Paradise) مشهور شده است. برج ناقوس جوتو یکی دیگر از جاذبه های میدان دومو شهر فلورانس است. ساخت برج ناقوس کلیسای سانتا ماریا دل فیوره را در سال 1334 آغاز کرد؛ اما بعد از مرگ او بیزانو ادامه کار او را انجام داد و فرانچسکو تالنتی (Francesco Talenti) نیز با تمام کردن ساخت پنجره های بزرگ طبقات بالا کار این پروژه را در سال 1359 میلادی به خاتمه رساند.

سنگ تراشی و برجسته کاری های برج ناقوس جوتو (Giottos Campanile) هم به نوبه خود بی نظیر است و کاملاً ارزش دیدن را دارد. آثار با ارزش بسیاری از جمله نقاشی، مجسمه و کارهای نقره و طلا در طول تاریخ برای کلیسای جامع فلورانس، تالار سنت جان و برج جوتو ساخته شده که با توجه به فرسایش طبیعی آن ها و دلایل امنیتی تصمیم گرفتند یک موزه جدا برای آن ها تأسیس نمایند.

این آثار در موزه اپرای دل دومو (Museo dellOpera del Duomo) در پشت کلیسای جامع به نمایش گذاشته می شوند و در این میان، درب برنز اصلی تالار سنت جان اثر گیبرتی مجسمه چوبی سنت جان از دوناتلو (Donatello) و قطعات مجسمه ترحم (Pietà) اثر میکل آنژ در شمار مهم ترین آثار این موزه قرار دارند.

در هنگام بازدید از این بناها و دیگر جاذبه های میدان دومو در فلورانس توجه داشته باشید که؛ بلیط بازدید از تمامی ساختمان ها و مکان های تاریخی در محوطه میدان دل دومو به صورت یک جا عرضه می شوند و تا 24 ساعت بعد از بازدید از اولین مکان تاریخی در این محوطه، اعتبار دارند. با توجه به این که بازدید از ساختمان های کلیسای جامع با گنبد بلند و زیبای این ساختمان و همینطور برج بلند ناقوس در یک نوبت می تواند به شدت خسته نماینده باشد توصیه می کنیم که بازدید خود را به این صورت تنظیم کنید که بازدید از یکی از مکان ها را در بعد از ظهر و بازدید بعدی را در صبح روز بعد از میدان دومو در فلورانس انجام دهید که اعتبار بلیط خریداری شده شما نیز حفظ گردد.

بازدید از موزه کلیسای جامع را به آخرین موکول کنید چرا که مدت زمان زیادی را از شما خواهد گرفت اما نکته اینجاست که حتی اگر در آخرین دقیقه از مدت زمان اعتبار بلیط وارد موزه شوید می توانید هر مدت زمان که دلتان خواست به بازدید از موزه بپردازید.

روشی دیگر برای بهره برداری حداکثری از بلیط های 24 ساعته برای شما این است که در ابتدا از نمای بیرونی تمام ساختمان های محوطه بازدید کنید و سپس برای ورود به داخل ساختمان ها اقدام کنید تا در فرایند بازدید از ساختمان ها و مکان های بعدی، دیگر برای تماشای نمای بیرونی وقت صرف نکنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 603

به "میدان دومو، مرکزی ترین نقطه تاریخی شهر فلورانس در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان دومو، مرکزی ترین نقطه تاریخی شهر فلورانس در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید