13 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که کمتر به آن ها توجه شده است

به گزارش مجله افتخار، اندروید 13 شاید آن آپدیتی نباشد که انتظارش را داشتیم اما با این حال یک سری قابلیت خوب هم دارد که باید به آن ها اشاره کنیم.

13 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که کمتر به آن ها توجه شده است

اندروید 13 به تازگی برای کاربران گوشی های پیکسل عرضه شده است و قابلیت های تازهی را هم با خود به همراه دارد. البته اندروید چون یک سیستم عامل به بلوغ رسیده محسوب می گردد، کاربران نباید انتظار داشته باشند هر سال، ارتقای نرم افزاری زیادی را بین نسخه های مختلف آن شاهد باشند. اندروید 13 هم دقیقا یکی از همین آپدیت هاست.

این نسخه از سیستم عامل گوگل در مقایسه با اندروید 12، آپدیت های هیجان انگیزی با خود به همراه ندارد. خصوصا برای کسانی که از گوشی های سامسونگ استفاده می نمایند چرا که این شرکت کره ای با رابط کاربری قدرتمند خود یعنی One UI، بسیاری از قابلیت های خوب را قبل از گوگل و اندروید تازه به گوشی هایش اضافه می نماید. با این حال یک سری قابلیت مجذوب کننده در آن وجود دارد که باید به آن ها اشاره کنیم چرا که در میان ارتقاهای محدود اما پر سر و صدا گم شده اند و کمتر به آن ها توجه شده است. (برای تماشا تصاویر با مقدار اصلی، روی آن ها کلیک کنید)

13 قابلیت خوب اندروید 13 که به آن ها کمتر توجه شده است

1. میان بر چراغ قوه

Quick Tap یک قابلیت بسیار مجذوب کننده و کاربردی است که همراه با اندروید 12 معرفی گردید و به کاربران این اجازه را می داد تا با دو بار ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی، یک سری کارهای خاص را انجام دهند. بنابراین از لحاظ فنی، در اندروید 13 یک قابلیت تازه به حساب نمی آید اما گوگل یک گزینه مجذوب کننده را به فهرست کارهایی که می گردد با Quick Tap انجام داد اضافه نموده است و آن هم چیزی نیست جز چراغ قوه!

اکنون کافی است وارد تنظیمات گوشی پیکسل خود شده و در بخش System (سیستم) و سپس Gestures (ژست ها)، روی گزینه Quick Tap to start actions ضربه بزنید. در انتهای فهرست، می بینید که گزینه Toggle Flashlight هم دیده می گردد که با فعال کردن آن، از این پس می توانید با ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی خود، چراغ قوه را فعال کنید.

توجه داشته باشید این قابلیتی است که یک شرکت سازنده گوشی اندرویدی باید در گوشی هایش قرار دهد. چون ضربه زدن روی پنل پشتی و ارسال یک فرمان، چیزی نیست که فقط نرم افزار بتواند آن را کنترل کند. فعلا که این قابلیت در بین بعضی از شرکت های اندرویدی جا نیفتاده است اما یک سری از پیکسل ها از آن بهره می برند.

اسکن کد QR به وسیله منوی تنظیمات سریع

برای اسکن کد QR روی یک گوشی اندرویدی روش های زیادی وجود دارد. از اپلیکیشن گوگل لنز گرفته تا اپلیکیشن هایت شخص ثالث فراوانی که در این زمینه می توانند به کاربران یاری نمایند. یک سری از شرکت ها نظیر شیائومی هم ابزار انجام این کار را به صورت پیش فرض درون گوشی های خود قرار می دهند.

اگرچه گوگل لنز به عنوان یک روش محلی و درون سیستمی، کاربر را از نصب اپ های شخص ثالث بی احتیاج می نماید اما هربار که بخواهید کدی را اسکن کنید باید یک سری مرحله را طی کنید. گوگل در اندروید 13 قابلیتی را تحت عنوان Scan QR Code به پنل تنظیمات سریع اضافه نموده تا بدین ترتیب خیلی راحت و بدون دردسر بتوانید کدهای QR را اسکن کنید. برای اینکه بتوانید کد QR را اسکن کنید، کافی است فقط روی آن در تنظیمات سری ضربه بزنید. بدون اینکه اصلا احتیاجی به باز کردن دوربین یا اپ دیگری باشد، به راحتی اطلاعات کد برایتان به نمایش در می آید.

کنترل لوازم خانه هوشمند بدون احتیاج به باز کردن قفل گوشی

از آن جایی که این روزها لوازم خانگی روز به روز به مدل های هوشمند تبدیل می شوند، شرکت ها هم با علم بر اهمیت و جایگاه آن ها در زندگی مردم، قابلیت های مربوط به آن ها را به گوشی های خود اضافه می نمایند. گوگل هم با اندروید 13 در این راستا یک قدم مثبت برداشته و به کاربران این اجازه می دهد تا بدون اینکه اصلا احتیاجی به باز کردن قفل گوشی باشد، یک سری از لوازم خانه را کنترل نمایند.

البته امکان دسترسی سریع به کنترل لوازم هوشمند در اندروید 12 هم وجود دارد و کاربران می توانند به وسیله گزینه Device controls در گوشی های پیکسل و چیزی مثل این در گوشی های اندرویدی دیگر، در همان منوی تنظیمات سریع کار خود را انجام دهند، اما این امکان را زمانی خواهند داشت که قفل گوشی باز باشد. در غیر این صورت حتی روشن کردن چراغ خانه هم ممکن نخواهد بود.

خوشبختانه در اندروید 13 این محدودیت برداشته شده است. برای فعال کردن این قابلیت کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش نمایشگر (Display) و صفحه قفل (Lock Screen)، گزینه Control from locked device را فعال کنید. حالا دیگر می توانید بدون احتیاج به باز کردن قفل گوشی، تمام لوازم خانگی متصل به گوشی را کنترل کنید.

مقدار کوچک تر ساعت در صفحه قفل

نمایشگر همواره روشن همواره یک بخش مهم و حائز اهمیت برای گوشی های اندرویدی بوده و هست ولی با این حال گوگل فقط بار با ارتقا از اندروید 11 به 12 بود که تا حد زیادی این بخش را دستخوش تغییراتی جدی کرد. اضافه شدن فونت ها و آیکن های بزرگ تر به این صفحه عالی بود اما این کار باعث شد صفحه قفل هم تحت تأثیر قرار بگیرد. طبیعتا هر کسی دوست ندارد مقدار فونت ها در صفحه قفل گوشی اش بزرگ به نمایش گذاشته گردد. البته بعضی ها به آن عادت نموده اند ولی در اندروید 13، دیگر مجبور نیستند به چنین چیزی عادت نمایند.

در اندروید 13، یک قابلیت تازه وجود دارد که به شما یاری می نماید ابعاد ساعت را در صفحه قفل کوچک تر کنید. برای انجام این کار کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش نمایشگر (Display) و سپس صفحه قفل (Lock Screen)، روی گزینه Double-line clock کلیک کنید. فعال کردن این گزینه باعث می گردد ساعت به صورت دوخطی به نمایش در بیاید و کوچک تر از هر زمان دیگری باشد.

ویرایش سریع اسناد یا متن با قابلیت کپی و پیست بهبود یافته

کپی و پیست کردن یک قابلیت اساسی و ضروری هر سیستم عاملی به شمار میرود که در طول روز بارها و بارها از آن استفاده می کنیم. این قابلیت چون چیز عجیب و غریبی ندارد، سال هاست که تغییری نداشته و طبق روال معمول فقط کافی است متن یا اسنادی را کپی نموده و جایی پیست کنید.

اما در اندروید 13، گوگل یک قابلیت جالب به آن اضافه نموده که وقتی چیزی را کپی می کنید، یک منو در گوشه سمت چپ ظاهر می گردد که با کلیک روی آن، به صفحه ای مجزا که در آن متن کپی شده قرار گرفته است راهنمایی می شوید. حالا می توانید در این صفحه، روی متن هر تغییر دیگری را که می خواهید اعمال و آن را ذخیره و استفاده کنید.

بستن ساده تر اپلیکیشن ها به لطف بخش Active apps در منوی تنظیمات سریع

بسیاری از گوشی های قدرتمند اندرویدی این روزها با اندازه رم بالایی راهی بازار می شوند. در بعضی از مواقع در گوشی های غیر گیمینگ حتی شاهد استفاده از 16 گیگابایت حافظه رم هم هستیم. هرچه اندازه رم در محصولی بیشتر باشد، برنامه های بیشتری را هم می توان به صورت همزمان اجرا کرد. افزایش سخت افزاری اندازه رم باعث می گردد تجربه مولتی تسکینگ در یک گوشی بسیار لذت بخش تر باشد.

اما در رابطه با اپلیکیشن هایی که هر روز در پس زمینه در حال انجام هستند چطور؟ بسیاری از اپ ها نظیر اپ های تغییر دهنده آی پی باید تمام روز در حال انجام باشند اما هر اپلیکیشنی نباید چنین شرایطی داشته باشد. حالا اندروید 13 قابلیتی را تحت عنوان Active Apps به منوی تنظیمات سریع اضافه نموده که به شما در این زمینه یاری می نماید.

فقط کافی است منوی تنظیمات سریع را باز کنید و روی گزینه ای که عدد روی آن نوشته شده ضربه بزنید. این عدد در واقع نشان دهنده اپ هایی است که در حال حاضر در سیستم در حال انجام هستند. شما می توانید این اپ ها را در فهرستی که به نمایش در می آید مشاهده نموده و آن هایی را که احتیاج ندارید ببندید. توجه داشته باشید بعضی از اپ ها برای اینکه به درستی کار نمایند باید در حال انجام باشند. بنابراین دقت کنید فقط اپ هایی را ببندید که احتیاجی به آن ها ندارید.

تغییر نوع و مقدار فونت در یک صفحه

شاید همواره با این قابلیت سر و کار نداشته باشید اما اندروید 13 امکانی را فراهم نموده که حتی تعامل کم شما با آن هم بسیار بهتر از قبل خواهد بود. در اندروید 13 شما این اجازه را خواهید داشت که در یک صفحه، مقدار و نوع فونت را تغییر دهید. پیش از این کاربر می توانست هر دوی این کارها را انجام دهد اما باید به صفحه ای مجزا برای هر یک از آن ها می رفت.

اکنون امکان تغییر مقدار، پررنگ کردن نوشته ها و تغییر کنتراست آن ها، همچی در یک صفحه صورت می گیرند. برای یافتن این صفحه هم کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش نمایشگر (Display) و Display size and text، تغییرات دلخواه خود را روی فونت اعمال کنید.

امکان فراخواندن دستیار صوتی با نگه داشتن کلید هوم

ژست های ناوبری که گوگل برای نخستین بار با اندروید 10 رونمایی کرد، یک قابلیت معین نماینده بود که باعث شد تجربه کاربری در گوشی های اندروید دگرگون گردد. این قابلیت یاری کرد کار کردن با گوشی هایی که نمایشگر بزرگ دارند، راحت تر باشد. این قابلیت معمولا با هر بار عرضه نسخه تازه اندروید بروز می گردد اما این بدان معنا نیست که همه از آن راضی هستند.

گوگل همچنان برای آن دسته از کاربرانی که از ژست های ناوبری ناراضی هستند، سه کلید لمسی قدیمی را در دسترس قرار داده است. اگر از دستیار صوتی گوگل استفاده می کنید، خبر خوبی که برایتان داریم این است که گوگل این اجازه را در اندروید 13 فراهم نموده تا با نگه داشتن کلید پاور بتوانید این دستیار صوتی را فرا بخوانید. قابلیتی که در گذشته وجود داشت اما مدت هاست دیده نمی گردد.

این قابلیت شاید کوچک و برای خیلی ها کم اهمیت باشد اما آن دسته از کاربرانی که به استفاده از سه کلید لمسی عادت دارند و از طرفی از دستیار صوتی هم زیاد استفاده می نمایند، می توانند از آن به خوبی بهره ببرند.

قابلیت Audio description در بخش تنظیمات دسترسی

اندروید قابلیت های دسترسی فراوانی دارد تا بدین ترتیب کاربران آن با هر نقص جسمانی که دارند بتوانند برترین استفاده را از این سیستم عامل ببرند. از بزرگ نمایی مقدار متون گرفته تا تبدیل گفتار به متن در لحظه، از جمله امکاناتی است که در این بخش در دسترس قرار گرفته است.

با عرضه یک نسخه تازه از اندروید، گوگل معمولا یک سری قابلیت به این بخش اضافه می نماید یا نمونه های موجود را بهبود می بخشد. در اندروید 13، این قابلیت تازه Audio description نام دارد. قابلیتی که به کاربر یاری می نماید بشنود چه اتفاقی در سیستم در حال رخ دادن است.

برای یافتن تنظیمات مربوط به این قابلیت کافی است به تنظیمات رفته و در بخش دسترسی (Accessibility)، روی Audio description کلیک کنید. با فعال کردن این گزینه، سیستم گفتار سراسری فعال می گردد و در نتیجه می توانید از یک راهنمای صوتی استفاده کنید.

فعال سازی حالت تیره در حالت Bedtime

حالت شب سراسری قابلیتی است که نخستین بار در اندروید 10 به اندروید اضافه شد. این قابلیت همانطور که از نامش پیداست، ترم گوشی را از روشن به تیره تغییر می دهد تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی گردد و هم اینکه در زمان خاموشی برق، چشم کاربر آسیب نبیند.

در نسخه های بعدی اندروید، گوگل قابلیت بدتایم یا همان زمان خواب را هم اضافه نمود که به کاربر اجازه می داد یک سری از کارها را که معمولا افراد مختلف قبل خواب انجام می دهند، روی گوشی تنظیم کند، مثل بی صدا کردن اعلانات.

اما مشکل اینجا بود که نمی شد در حال بد تایم، تم تیره را روی گوشی فعال کرد. حالا با اندروید 13، این محدودید دیگر وجود ندارد و می توانید زمانی همزمان با هم از هر دوی آن ها استفاده کنید. برای پیدا کردن این قابلیت تازه کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش نمایشگر (Display)، تم تیره (Dark Theme)، زمان بندی (Schedule) و در نهایت Turn on at bedtime، این قابلیت را فعال کنید. از این زمان به بعد، حالت تیره گوشی همزمان با بدتایم فعال می گردد.

امکان کنترل شدت لرزش زنگ آلارم و رسانه

بسیاری از شما این را تجربه نموده اید که برای بیدار شدن در صبح روز بعد یا هر ساعتی از شبانه روز، ساعت کوک کنید. این تبدیل شده به بخشی جدانشدنی از زندگی کاربران و نقش بسیار مهمی هم ایفا می نماید. اما یک مشکل همچنان رفع نشده است. شما نمی توانید در نسخه استوک اندروید، شدت لرزش زنگ آلارم را کنترل کنید.

بسته به کیفیت موتورهای لرزشی که دستگاه شما دارد، این صدا می تواند بلند و آزاردهنده و یا حتی کوتاه باشد. هرچه که هست، شما کنترلی روی آن ندارید. اما در اندروید 13 داستان فرق نموده است. اکنون شما می توانید شدت لرزش را تغییر دهید تا با آرامش بیشتری از خواب بعضیزید.

با ورود به بخش تنظیمات، صدا و لرزش (Sound & Vibration)، ویبره (Vibration & haptics) و ویبره آلارم (Alarm vibration)، شدت آن را با اسلایدری که در این صفحه قرار گرفته کم یا زیاد کنید. در همین صفحه امکان کاهش یا افزایش شدت ویبره در پخش محتوای رسانه ای هم وجود دارد.

نمایش آیکن مربوط به حالت ویبره

یکی از قابلیت هایی که اندروید 12 از آن بهره می برد این بود که وقتی گوشی را روی حالت ویبره قرار می دادید، آیکن مربوط به آن به نمایش در نمی آمد و پنهان می ماند. بعضی از کاربران این قابلیت را دوست داشتند در حالی که بسیاری از آن ها می خواستند بدانند که گوشی روی این حالت قرار گرفته است. در اندروید 13، شما می توانید انتخاب کنید که آیا این آیکن برایتان به نمایش در بیاید یا خیر.

برای یافتن این قابلیت کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش صدا و ویبره (Sound & Vibration)، روی گزینه همواره آیکن را در حالت ویبره نمایش بده (Always show icon when in vibrate mode) کلیک کنید. با فعال کردن این گزینه، آیکن مربوط به حالت ویبره همواره در نوار شرایط گوشی شما به نمایش در خواهد آمد.

محدود کردن سراسری پهنای باند

این قابلیت که بیشتر برای توسعه دهندگان مناسب است تا افراد عادی، به شما یاری می نماید پهنای باند اینترنت را در سراسر گوشی محدود کنید. بنابراین شاید بعضی از کاربران معمولی هم بتوانند از آن بهره ببرند. این قابلیت تا به امروز به صورت سراسری در دسترس نبوده که خوشبختانه حالا اینطور است.

این قابلیت زمانی برای شما کاربردی خواهد بود که مثلا سرعت اینترنت شما 100 مگابیت بر ثانیه است. شما می توانید این اندازه را محدود کنید به 50 مگابیت و حالا تمام اپ ها و سرویس های گوشی شما با همین سرعت 50 مگابیت بر ثانیه، به اینترنت متصل می شوند. اگر بسته اینترنتی مخدودی دارید، می توانید از این طریق روی استفاده خود مدیریت داشته باشید تا بسته شما به سرعت تمام نگردد.

برای یافتنن این تنظیمات هم کافی است وارد تنظیمات اصلی گوشی شده و در بخش سیستم (System)، و گزینه های توسعه دهنده (Developer options)، روی گزینه محدود کردن نرخ دانلود شبکه (Network download rate limit) کلیک کنید. یک صفحه تازه باز می گردد که می توانید در آن، از 128 کیلوبایت تا 15 مگابیت بر ثانیه، یکی را انتخاب کنید.

توجه!

توجه داشته باشید این قابلیت ها که در بالا به آن ها اشاره کردیم در نسخه خام اندروید 13 در دسترس قرار دارند. یعنی تا به امروز برای گوشی های پیکسل در دسترس قرار نداشته اند ولی اکنون کاربران این گوشی ها می توانند از آن ها بهره ببرند. بعلاوه یک سری از این قابلیت ها شاید به لطف رابط کاربری گوشی شیائومی، سامسونگ، هواوی، وان پلاس و… شما، هم اکنون در دسترس قرار داشته باشد. توجه داشته باشید به طور کلی، قابلیت های اضافه شده به اندروید 13 هم از این 13 مورد بسیار بیشتر هستند که امیدواریم همه آن ها به گوشی های اندرویدی اضافه شوند.

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2086

به "13 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که کمتر به آن ها توجه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که کمتر به آن ها توجه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید