آداب و رسوم مردم لرستان در عید نوروز، شور زندگی در سنت های کهن نهفته است

به گزارش مجله افتخار، شور و نشاط نوروز، نهفته در آیین هان کهن لرستان است که با گذشت سال ها بعضی از این رسومات همچنان در نوروز اجرا می گردد.

آداب و رسوم مردم لرستان در عید نوروز، شور زندگی در سنت های کهن نهفته است

دانا: یکی از سنت های بسیار قدیمی در ایران زمین، برگزاری جشن نوروز است، قدمت برگزاری این مراسم به سالهای بسیار دور برمی گردد که در هر گوشه ای از این سرزمین مراسم رسیدن سال نو با آداب و رسومی خاص که برگرفته از باورها و فرهنگ مردمان همان خطه دارد، برگزار می گردد.

آیین های نوروز بسیار مجذوب نماینده و زیبا هستند به طوری که برگزاری هر کدام از آنها شور و نشاط زندگی و رسیدن بهار را یادآوری می نماید و جلوه هایی از اصالت را می توان در این رسوم کهن مشاهده کرد.

از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور جشن نوروز به صورتی خاص برگزار می گردد به طوری که از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر این مراسم به شکل و شمایلی اجرا می گردد که هر کدام رسیدن فصل بهار و سال نو را با شادی و نشاط نوید می دهد.

استان لرستان یکی از استان هایی است که آداب و رسوم خاصی در جشن نوروز وجود دارد اگر چه بعضی از این سنت های قدیمی به مرور زمان و به علت شرایط زمانی کمرنگ شده و یا از بین رفته اند اما هنوز هم بعضی از این مراسم جایگاه ویژه ای دارد و با گذشت سالیان سال برگزار می گردد.

نوروز خوانی، سنتی زیبا در آستانه نوروز

یکی از آداب و رسوم مردم لرستان در نوروز، نوروز خوانی بوده است، در گذشته های دور در نیمه دوم اسفند نوروز خوانان با حضور در محله های مختلف با ساز و سرودن آوازهایی ویژه نوروز، رسیدن فصل بهار را نوید می دادند.

این افراد فصل بهار و روز عید را به مردم محله ها اعلام می کردند، اگرچه امروز به واسطه وسایل ارتباطی حضور این افراد کمرنگ شده اما هنوز هم سروده های نوروز را این افراد در بعضی از محله ها می خوانند و حال و هوای نوروز را با نشاطی مضاعف همراه می نمایند.

سروده های نوروز و فصل بهار همراه با موسیقی محلی بوده و نوروزخوانی با لباس های محلی بسیار زیبا انجام می شد.

سبزه هایی به رنگ زندگی

کاشت سبزه نوروز یکی دیگر از رسوماتی است که بانوان چند روز قبل از نوروز دانه هایی مانند گندم، ماش، عدس را کاشته و سبزه هایی سبز به رنگ زندگی روئیده می گردد.

این سبزه ها یکی از سین های سفره هفت سین است که هر کدام به شکلی و در ظرفی خاص ریخته می گردد.

چیدمان سفره هفت سین با استفاده از ظروف سنتی در بسیاری از خانه ها مرسوم است، بیشتر این ظروف ظرف های سفالی و قدیمی هستند که زیبایی این آیین را دوچندان می نمایند.

برساق و قندی، شیرینی مخصوص نوروز

در گذشته که این همه تنوع در شیرینی وجود نداشت، مردمان استان لرستان در دید و بازدیدهای نوروز با شیرینی برساق پذیرایی می کردند، این شیرینی را بانوان باسلیقه لرستانی با آرد، شکر، روغن، تخم مرغ، شیر، نمک و زرچوبه درست می نمایند.

البته این شیرینی سنتی همچنان هواداران زیادی دارد ولی در گذشته از مهمان نوروزی با این شیرینی پذیرایی می شد.

کلوچه قندی از دیگر شیرینی های سنتی این خطه است که این نوع شیرینی بیشتر در شهرستان بروجرد تهیه می گردد، این نوع شیرینی به صورت گرد و با روغن محلی تهیه می گردد که طعم و عطر خاصی دارد.

عیدی نوعروسان، رسمی زیبا با قدمتی طولانی

اگرچه عید با عیدی دادن و عیدی گرفتن حال و هوای ویژه ای دارد اما یکی از رسومات مردم لرستان قبل از رسیدن سال نو، بردن عیدی برای نوعروسان است به طوری که خانواده داماد هدیه ای را در کنار تنقلات و سبزه عید برای خانواده عروس می برند.

عیدی نوعروسان با تزئینی بسیار زیبا تهیه می گردد و چند نفر از اعضای خانواده آنها را برای خانواده عروس برده و در بعضی از شهرها بردن این عید به همراه غذاهایی طبخ شده است.

دید و بازدید نوروزی از گذشته تا امروز

در گذشته های دور دید و بازدیدهای نوروز بدون هماهنگی قبلی انجام می شد، در خانه بزرگترهای فامیل ایام نوروز به روی همه باز بود، نه خبری از تلفن بود نه پیامک.

بسیاری از فامیل در روز اول نوروز به خانواده بزرگترهای فامیل می رفتند و سال نو را تبریک می گفتند، اما سالهاست عید دیدنی ها دستخوش تغییراتی قرار گرفته است ولی دو سال است که همین دید و بازدید عید هم به علت شیوع کرونا صورت نمی گیرد.

بعضی هم لحظه سال تحویل در کنار مزار عزیزانشان حضور دارند.

در طول این 13 روز در صورتی که شرایط هوایی مناسب باشد، رفتن خانواده ها به دامان طبیعت بسیار زیاد است، در دل طبیعت نیز گیاهان خوراکی را از زمین می نمایند و با آن آش های خوشمزه درست می نمایند که هنوز هم پخت این آش ها پرطرفدار است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1989

به "آداب و رسوم مردم لرستان در عید نوروز، شور زندگی در سنت های کهن نهفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم مردم لرستان در عید نوروز، شور زندگی در سنت های کهن نهفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید