آشتی عربستان با قطر، گشایش گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی

به گزارش مجله افتخار، وزارت امور خارجه کویت از توافق میان عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی میان دوکشور اطلاع داد و بیان کرد که این توافق از دوشنبه شب به اجرا درآمده است.

آشتی عربستان با قطر، گشایش گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به نقل از عربی 21، احمد الناصر، وزیر امور خارجه کویت عصر دوشنبه گفت که طرفین بحران توافق کردند حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی بین عربستان و قطر از امروز عصر بازگشایی گردد.

الناصر گفت که شیخ نواف آل احمد ، امیر کویت با شیخ تمیم بن حمد، همتای قطری خود و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفت و در این تماس بر اتحاد مجدد در شورای همکاری خلیج فارس و گگرددن صفحه ای جدید در روابط دو کشور تاکید شد.

به همین دلیل، دیوان پادشاهی قطر گفت که شیخ تمیم بن حمد در راس هیئتی از کشورش در اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس حضور پیدا می نماید.

امضای توافق رسمی

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که توافق برای خاتمه دادن بحران خلیج فارس امروز سه شنبه امضا می گردد.

وی اعلام نمود که احتمالا این توافق نامه شامل برطرف انواع محاصره ها علیه قطر است.

مشارکت کوشنر

این مقام آمریکایی اعلام نمود: جارد کوشنر ، مشاور ارشد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا نیز به مذاکره در خصوص توافق یاری نموده و در مراسم امضای قرارداد شرکت خواهد نمود.

وی اضافه کرد: این توافق شامل لغو دعاوی و شکایات مربوط به محاصره توسط دوحه است.

اولین پرواز

از سوی دیگر منابع گفتند که پایگاه های ردیابی پرواز، عبور اولین هواپیمای قطری از آسمان عربستان را که از عمان به دوحه می رفت، رصد کردند.

بحران خلیج فارس از 5 ژوئن 2017 شروع شد و عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با ادعای حمایت قطر از تروریسم این کشور را محاصره زمینی و هوایی و دریایی کردند؛ ادعایی که دوحه آن را رد می نماید و تلاشی برای تضعیف حاکمیت و استقلال خود می داند.

آخرین اجلاس خلیج فارس که امیر قطر در آن شرکت کرد ، اجلاسی بود که در 5 دسامبر 2017 به میزبانی کویت برگزار گردید.

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه برگزار می گردد و این در حالی است که قطر و امارات متحده عربی هنوز سطح حضور خود در این اجلاس را اعلام ننموده اند. پادشاه بحرین و سلطان عمان در این شرکت غایب هستند و نمایندگانشان در نشست حاضر خواهند بود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1317

به "آشتی عربستان با قطر، گشایش گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتی عربستان با قطر، گشایش گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید