آیا برای تقویت سیستم ایمنی خود باید حتما از مکمل ها استفاده کنیم؟

به گزارش مجله افتخار، متخصصان علوم تغذیه توصیه می نمایند که سیستم ایمنی بدن را با خوردن ویتامین ها و مواد معدنی از غذاها به جای استفاده از قرص های مکمل تقویت کنید.

آیا برای تقویت سیستم ایمنی خود باید حتما از مکمل ها استفاده کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی، بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری مجله افتخار، شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده است تا مردم بیش از پیش به تقویت سیستم ایمنی بدن خود اهمیت دهند، ولی رجوع مردم به مطالعه های غیرعلمی در فضای مجازی گرایش آنها را به دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن از طریق مکمل های دارویی به جای مصرف طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات افزایش داده است.

کارشناسان علوم تغذیه تأکید می نمایند که سیستم ایمنی سالم به ترکیب متعادلی از ویتامین ها، مواد معدنی به همراه الگوی متناسب خواب و ورزش منظم احتیاج دارد و توصیه می گردد به جز در بعضی موارد استثنایی، ویتامین ها و مواد معدنی را به جای قرص های مکمل از غذاها دریافت کنید.

سیستم ایمنی بدن را چگونه تقویت کنیم؟

نکات زیر برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می گردد:

ویتامین C: بیشتر افراد از اهمیت نقش مصرف ویتامین سی در تقویت سیستم ایمنی بدن اطلاع دارد، اما منابع این ویتامین حیاتی را به جز مرکباتی مانند پرتقال نمی شناسند.

سبزیجاتی با برگ های سبز مانند اسفناج و همچنین کلم، فلفل دلمه ای، جوانه بروکسل، توت فرنگی و پاپایا نیز منابع بسیار خوبی برای این ویتامین هستند. در حقیقت، ویتامین C در غذاهای زیادی وجود دارد و بیشتر افراد با مصرف آن ها احتیاجی به مصرف مکمل ها ندارند، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری نموده باشد.

ویتامین E: این ویتامین نیز مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن یاری می نماید تا از عفونت ها جلوگیری کند. بادام، بادام زمینی، فندق و تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین ای هستند.

همچنین اسفناج و کلم بروکلی نیز منبعی برای این ویتامین محسوب می شوند. ویتامین E برای حدود 200 واکنش بیوشیمیایی بدن ضروری است، از این رو برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B6 شامل موز، سینه مرغ کم چرب، ماهی های آب سرد مانند تن ماهی، سیب زمینی پخته شده و نخود نیز در کنار ویتامین E توصیه می گردد.

ویتامین A: برای دریافت این ویتامین باید به سراغ مواد غذایی رنگارنگ بروید. غذاهایی که دارای ترکیبات رنگارنگی به نام کاروتنوئید هستند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل طالبی و کدو حلوایی بوده و بدن کاروتنوئید آن ها را به ویتامین A تبدیل می نماید. این مواد غذایی یک خاصیت آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت دارند.

ویتامین D: همان طور که بهتر است بیشتر ویتامین های خود را از مواد غذایی دریافت کنید، اما ویتامین D ممکن است از این قاعده مستثنا باشد. شما می توانید میزان مصرف خود را با غذاهایی مانند ماهی های چرب ازجمله قزل آلا، ماهی خال خالی، ماهی تن و ساردین و غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتقال و غلات افزایش دهید.

و

بسیاری از افراد به سختی قادر به جذب ویتامین D از مواد غذایی هستند، بنابراین اگر کمبود ویتامین D دارید، در زمینه مصرف مکمل های این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

فولات/فولیک اسید: فولات فرم طبیعی این ماده معدنی بوده و اسید فولیک فرم مصنوعی آن است که به دلیل فواید سلامتی آن اغلب به غذاها اضافه می گردد. برای دریافت فولات بیشتر و به طور مرتب لوبیا و نخود فرنگی و همچنین سبزیجات دارای برگ های سبز را به بشقاب غذایی خود اضافه کنید.

همچنین بعضی از مواد غذایی غنی شده با فولیک اسید ازجمله نان های غنی شده، پاستا، برنج و سایر محصولات غلات 100 درصد سبوس در بازار موجود است که می توانید با چک کردن برچسب های روی این محصولات از غنی بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

آهن: آهن که در جابجایی اکسیژن در سراسر بدن نقش مهمی دارد، به شکل های مختلفی وجود دارد. بدن می تواند به راحتی آهن هِم را که در گوشت بدون چربی مرغ و بوقلمون وجود دارد جذب کند. همچنین غذاهای دریایی نیز سرشار از آهن هستند. شکل دیگری از آهن در لوبیا، کلم بروکلی و کلم نیز وجود دارد که البته جذب آن برای بدن سخت تر ولی ممکن است.

سلنیوم: سلنیوم تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در کاهش سرعت واکنش بیش از حد بدن به بعضی از انواع تهاجمی سرطان دارد. سیر، کلم بروکلی، ماهی ساردین، تن ماهی، آجیل برزیلی و جو از منابع مهم سلنیوم به شمار می فرایند.

روی: روی در مرغ و گوشت قرمز بدون چربی، لوبیای پخته شده، ماست، نخود فرنگی، صدف و خرچنگ وجود دارد. روی باعث کند شدن پاسخ ایمنی و کنترل التهاب در بدن می گردد.

همچنین پزشکان توصیه نموده اند در صورت دسترسی نداشتن به بعضی از مواد غذایی می توانید از نوع منجمد آن ها بهره ببرید و نگرانی از بابت این نوع مواد غذایی نداشته باشید.

انتهای پیغام/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 2 خرداد 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 878

به "آیا برای تقویت سیستم ایمنی خود باید حتما از مکمل ها استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای تقویت سیستم ایمنی خود باید حتما از مکمل ها استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید