آیا ترکیه در استان ادلب خود را درگیر جنگ با روسیه خواهد نمود؟

به گزارش مجله افتخار، به عقیده کارشناسان، حوادث اخیر در منطقه کاهش تنش ادلب و حمایت فعال تر آنکارا از گرو های مسلح غیرقانونی در سوریه، خطر بروز درگیری واقعی و گسترده بین نظامیان ترکیه با ارتش سوریه و حتی درگیر شدن روسیه در این جنگ را افزایش داده است.

آیا ترکیه در استان ادلب خود را درگیر جنگ با روسیه خواهد نمود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: روابط روسیه و ترکیه بار دیگر تیره شده است. آنکارا با حمایت آمریکا به شدت مخالف طرح ها و اقدامات نظامی مسکو و دمشق برای تثبیت اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب سوریه است. مقامات رسمی در وزارت دفاع ترکیه و وزارت امور خارجه آمریکا طی چند روز اخیر این مسئله را بیان نموده اند. طبق ارزیابی کارشناسان، روند اوضاع ممکن است به سمتی پیش برود که جنگ تمام عیاری در استان ادلب بین سوریه و ترکیه در بگیرد که حتی روسیه هم به آن کشیده گردد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در شروع مذاکرات با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود از تصمیم مسکو درباره حمایت کامل از کوشش ارتش سوریه در انجام عملیات نظامی منطقه ای برای از بین بردن تهدیدات تروریستی اطلاع داد. پوتین تاکید نمود: ما هرگز نگفته بودیم که در منطقه کاهش تنش ادلب ترویست ها می توانند خود را راحت و در امان احساس نمایند.

طی این اواخر این نخستین بار است که بالاترین مقام روسیه اهداف درازمدت مسکو در منطقه کاهش تنش ادلب را تشریح می نماید. همانطور که همه می دانند در سوریه آخرین منطقه کاهش تنش که در آن بیش از 80 هزار نفر از بازماندگان گروه های تروریستی باقی مانده اند، حضور دارند. که به گفته ولادیمیر پوتین، دائما تهدیداتی را بوجود آورده و به خصوص از آنجا به سایر مناطق دنیا نیز انتقال پیدا می نمایند. رئیس جمهوری روسیه درباره نقش منفی ترکیه در این روند اوضاع سکوت کرد.

رسانه های گروهی سوری و غربی بارها اعلام کردند که آنکارا تروریست ها فعال در منطقه ادلب را تجهیز نظامی می نماید و ممکن است به خاطر همین مسئله، آنها توانسته اند مواضع خود در ادلب را تقویت نمایند.

پوتین یادآور شد که طی چند سال اخیر مناطقی از استان ادلب که تحت تسلط تروریست ها قرار گرفته است، به طور قابل توجهی از 50 تا 90 درصد افزایش یافته است. وی دقیقاً زمانی به این مسئله اشاره نموده که دیگر حادثه ای اتفاق افتاده و حمله هوایی به کاروان نظامی ترکیه اجرا شده که به عقیده رسانه های سوری در حال انتقال سلاح ها و مهماتی برای تروریست های در محاصره قرار گرفته توسط ارتش سوریه در شهر خان شیخون بود. این شهر یکی از منطقه مسکونی شاهراه راهبردی ام-5 است که شهر حلب را به دمشق مرتبط می نماید و پنج منطقه مسکونی آن طی چند سال اخیر تحت کنترل گروه های نظامی غیرقانونی از جمله هوادار ترکیه قرار داشته است.

طبق اطلاعات منابع خبری نزدیک به مخالفان سوری، حمله هوایی به کاروان نظامی ترکیه در نزدیکی خان شیخون، توسط هواپیماهای نظامی سوریه یا روسیه اجرا شده است. البته وزارت دفاع ترکیه به طور رسمی ادعایی در این باره مطرح ننموده، ولی تاکید شده که این حادثه مغایر با توافقات آنکارا و مسکو درباره سوریه است. علاوه بر این، در وزارت دفاع ترکیه اعلام شده که از روسیه انتظار می رود تا اقداماتی را برای ممانعت از وقوع حمله به نظامیان ترکیه در خاک سوریه در آینده اتخاذ کند و هشدار داده که به این مسئله پاسخ نظامی داده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات پورتال خبری-تحلیلی free - news . su ، پس از حمله نظامی به کاروان نظامی ترکیه، جنگنده های اف-16 ترکیه در آسمان ظاهر شده، حریم هوایی سوریه را نقض نموده و به سمت شهر خان شیخون حرکت کردند. در همین رابطه دمشق سامانه پدافند هوایی خود، ازجمله با استفاده از سامانه موشکی اس-300 را برای مقابله با تهدیدات احتمالی فعال کرد . پس از آن جنگنده های سوخو- 35 روسی نیز در آسمان شهر خان شیخون به پرواز در آمدند.

این پورتال خبری بعید ندانسته، در این رابطه که ترکیه از گروه های مسلح غیرقانونی حمایت می نماید که علیه نیروهای دولتی سوریه مشغول جنگ هستند امکان بروز حادثه ای بین نیروی هوایی ترکیه و نیروهای هوا-فضای روسیه در آسمان سوریه نیز وجود دارد.

وزارت امور خارجه سوریه اعلام نموده که دمشق جهت گیری کاروان نظامی ترکیه حامل سلاح و مهمات برای تروریست ها در استان ادلب را مغایر با تمامیت ارضی این کشور دانسته و بر این عقیده است که آنکارا بدین ترتیب به گروه تروریستی جبهه النصره یاری نظامی می نماید.

حمایت آشکار ترکیه از تروریست ها می تواند منجر به درگیر شدن با سوریه و روسیه گردد

سرهنگ یوری نیتکاچوف کارشناس نظامی روس معتقد است که ادلب ممکن است برای رئیس جمهوری ترکیه نقش برگ برنده را داشته باشد که آنکارا مایل نیست آن را از دست بدهد. وی در گفت وگو با این روزنامه گفت: متاسفانه ترکیه با فعالیت آشکارتری با مقابله با نیروهای دولتی سوریه در منطقه ادلب می پردازد. می توان انتظار داشت که سطح درگیری ها بین نظامیان سوری و ترکیه ای افزایش یابد و این مسئله می تواند نیروهای نظامی روسیه را نیز درگیر کند.

این کارشناس یادآور شد که آنکارا و گروه های مسلح غیرقانونی مورد حمایت آن، بارها به سمت هواپیماهای روسی در آسمان سوریه شلیک نموده اند. اخیراً حتی از سوی نیروهای ترکیه به سمت محل استقرار ناظرین نظامی روسی نیز شلیک شده است.

این ژنرال سابق روس معتقد است که خارج شدن از وضعیت کنونی دو راه حل دارد: اول اجرای یک عملیات نظامی قاطع از سوی ارتش سوریه برای پاکسازی کامل منطقه از وجود تروریست های آشتی ناپذیر و راه دوم توقف کامل عملیات نظامی و شروع مذاکرات.

نیتکاچوف اضافه نمود: در رابطه با راه دوم باید بگویم که ما چند سال است که این راه حل را در منطقه ادلب اجرا نموده ایم، ولی نتیجه ای دیده نشده است. متاسفانه آنکارا از رژیم آتش بس برای حمایت از تروریست ها استفاده می نماید. به همین دلیل من گزینه نخست را ترجیح می دهم. البته هیچکس تمایل ندارد که روابط مسکو و آنکارا تیره گردد. به همین دلیل هم روسیه با وجود مبارزه با نیروهای تروریستی مسلح غیرقانونی هوادار ترکیه، تاکنون نسبت به اقدامات تهاجمی از طرف ارتش ترکیه در خاک سوریه سکوت نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 286

به "آیا ترکیه در استان ادلب خود را درگیر جنگ با روسیه خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترکیه در استان ادلب خود را درگیر جنگ با روسیه خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید