ایده های زیباسازی حیاط خلوت منزل

به گزارش مجله افتخار، اگر طراحی حیاط خلوت به خوبی صورت گیرد، می توان به طور اساسی آن را به عنوان قسمت اصلی خانه در نظر گرفت و اگر این مکان فضایی دنج و راحت باشد می تواند بهترین نقطه برای استراحت تلقی شود. در مقابل اگر از طراحی زیبایی برخوردار نباشد، شانس استفاده از آن را از دست خواهید داد. اگر به داشتن حیاطی زیبا علاقمند هستید، برای تحقق خواسته خود نیاز به زمان و تلاش دارید. میزان کاری که شما برای طراحی فضای این بخش از خانه انجام می دهید بستگی به اندازه محوطه مورد نظر دارد. با انتخاب های مناسب، می توانید با صرف نصف هزینه ای که در نظر گرفته اید، طراحی فضا را به همان شکلی که دوست دارید انجام دهید. در ابتدای شروع به کار باید از بایدها و نبایدهای انجام یک سری از اصول آشنا باشید. آگاهی از این اصول این امکان را برای شما فراهم می کند که حتی اگر سر رشته ای در علوم باغبانی و طراحی ندارید، کاری که در خور رضایت است انجام دهید.

ایده های زیباسازی حیاط خلوت منزل

ایده های طراحی زیادی برای این فضا وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها به زیباسازی حیاط کمک کرد. این ایده ها می توانند ایده هایی ساده و یا پیچیده باشند. اگر از لحاظ تامین بودجه برای انجام این کار مسئله ای ندارید، شروع به ایجاد تغییرات در فضای مورد نظر کنید تا آن را به فضای ایده آلی که همیشه در ذهن داشتید تبدیل نمایید. به طور معمول، از حیاط استفاده های زیادی می گردد. برای مثال این مکان می تواند محلی برای بازی بچه ها و حیوانات خانگی باشد. همه افراد خواهان استفاده کاربردی از این مکان هستند، اما در عین حال تمایل دارند که فضایی زیبا نیز داشته باشند. با این حال ممکن است زمان کافی برای رسیدگی به ظاهر این مکان را نداشته باشند. در این جا برخی ایده های طراحی حیاط خلوت را با شما در میان می گذاریم. با ما همراه باشید.

تمام قسمت های حیاط را تمیز کنید

ممکن است بهترین راه برای بهبود ظاهر کلی حیاط، تمیز کردن آن باشد. بهتر است همه قسمت های حیاط با آب شسته شوند. هم چنین باید به کوتاه کردن شاخ و برگ های اضافه درختان، چیدن گیاهانی که خشک شده اند، کوتاه کردن چمن ها و بیرون کشیدن علف های هرز توجه لازم داشته باشید. اگر وسیله ای بی استفاده در حیاط وجود دارد، آن را در انباری و یا قسمتی که دور از دید است قرار دهید. به علاوه اگر در اطراف حیاط از حصار استفاده شده است و نیاز به تعمیر دارد بهتر است از یک متخصص برای تعمیر آن کمک بگیرید.

از رنگ ها کمک بگیرید

رنگ خاکی، رنگ زیبایی است با این حال با استفاده از رنگ های روشن تر و سرزنده تر می توانید زیبایی و سرزندگی دوچندانی به حیاط خانه خود ببخشید. بهترین راه برای تحقق این امر استفاده از گیاهان، به خصوص انواعی از آن ها که گل های رنگی دارند، می باشد.

از یک آبنمای زیبا استفاده کنید

استفاده از یک آبنما علاوه بر زیبایی بخشیدن به حیاط خانه باعث می گردد فضای حیاط آرامش خوبی نیز داشته باشد. آبنماها انواع مختلفی دارند و می توان با توجه به هزینه ای که می خواهید صرف خرید آن ها کنید، از میان آن ها آبنمایی مناسب انتخاب نمائید. شاید بهترین آبنمایی که می توان انتخاب کرد، بلندترین آن ها است. اگر در حیاط خلوت خود استخر دارید، می توانید یک آبنما در بالای آن تعبیه کنید. اگر برای شما مقدور است، برای ایجاد فضایی زیباتر به ساخت باریکه آب و یا حوضچه ای کوچک در فضای حیاط بپردازید. استفاده از حوضچه آب برای تم های آسیایی بسیار مناسب می باشد. اگر می خواهید فضای حیاط حالت رسمی داشته باشد، به فکر استفاده از یک حوض سنگی باشید. حوض های سنگی نمونه ای از مجسمه های تزئینی محسوب می شوند.

از مبلمان مناسب در فضای حیاط استفاده کنید

حیاط خلوت می تواند مکان خوبی برای هم نشینی خانواده و دوستان و صرف غذا در کنار یکدیگر باشد. شما می توانید آن را به فضای غذا خوری تبدیل نمائید. برای این کار تنها کافیست از یک دست میز و صندلی، یک سایبان و یک باربیکیو استفاده کنید. بعلاوه، اگر مبلمان قدیمی دارید که قابل استفاده در فضای داخلی خانه نیست، می توان با تعویض روکش، آن را به مبلمانی مناسب برای استفاده در حیاط تبدیل کنید. استفاده از یک فرش مناسب و هم چنین کوسن هایی که رنگ های مکمل فرش دارند نیز از پیشنهاد هایی است که اجرایی کردن آن ها باعث زیبایی فضا می گردد.

از کاشت گل و درخت غافل نشوید

کاشت گل های رنگارنگ در حیاط خانه الزامی نیست زیرا آنها نیاز به مراقبت زیادی دارند. برای اجتناب از نگهداری بیش از اندازه از گل های مختلف بهتر است به کاشت درخت و درختچه ها در باغچه حیاط پرداخته و از گل های رنگی تنها در نزدیکی درب ورودی خانه استفاده گردد. هم چنین می توانید به کودک خود اجازه کاشت گل و گیاه مورد علاقه اش را بدهید.

علف ها هرز را از بین ببرید

از بین بردن علف های هرز تاثیر زیادی در زیبایی فضا خواهد داشت. اگر شما زمان و یا مهارت کافی برای انجام چنین کاری را ندارید، بهتر است از یک باغبان برای انجام این کار کمک بگیرید. اگر قسمتی از حیاط خانه از چمن پوشیده شده، برنامه ای برای کوتاه کردن آن ها تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه کوتاه کردن چمن ها، ظاهر خوبی نخواهد داشت. بعد از آبکمک چمن، نسبت به کوتاه کردن آن ها اقدام نکنید.

به طور منظم آبکمک کنید

آبکمک نیز مانند از بین بردن علف های هرز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آبکمک بیش از اندازه گیاهان باعث از بین رفتن آنها می گردد. میزان آبکمک باید با توجه به نوع گل و گیاه، دمای هوا و میزان بارش هر منطقه تعیین گردد. زمان مناسب برای انجام این کار صبح زود و قبل از طلوع آفتاب می باشد.

وسایل دور ریختنی را بازسازی کرده و در تزئین فضا به کار ببرید

بسکمک از وسایل هستند که می توان آن ها را بازسازی کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد. استفاده از این گونه وسایل برای استفاده در تزئین حیاط بسیار کاربردی می باشد. استفاده از این وسایل به طراحی فضا کمک می کند و باعث ایجاد جذابیت در فضا می گردد.

ورودی را به بهترین شکل طراحی کنید

استفاده از درختچه های کوتاه در دو طرف قسمت ورودی، جلوه زیبایی به آن می بخشد. استفاده از این درختچه ها عملکردی شبیه به یک دیوار کوتاه دارد. استفاده از گیاهانی مانند پیچک و بنفشه، دیواره ای چشم نواز و زیبا در قسمت ورودی حیاط ایجاد خواهد کرد.

ساختار فضا را در نظر بگیرید

استفاده از یک آلاچیق یا دیگر سازه هایی که در فضای باغ مورد استفاده قرار می گیرند، باعث ایجاد فضایی جذاب می شوند. استفاده از آلاچیق ها برای ایجاد چنین فضایی ایده مناسبی می تواند باشد. از دیگر سازه هایی که می توان در فضای حیاط از آن ها استفاده کرد، سایبان های چوبی شکل هستند. استفاده از برخی سازه ها برای قسمت ورودی حیاط نیز بسیار مناسب می باشد.

از نورپردازی مناسب استفاده نمایید

استفاده از نورپردازی کاربردی در حیاط باعث می گردد به راحتی هرآنچه که لازم است را پیدا کنید. برای ایجاد محیطی زیباتر، به دنبال استفاده از نورپردازی های زیبا و استفاده از وسایل روشنایی که شکل مناسبی دارند، باشید. استفاده از روشنایی مناسب باعث می گردد فضا قابلیت استفاده در هنگام شب را نیز داشته باشد. در این صورت می توان با برپایی شب نشینی لحظات شاد و مفرحی را در کنار خانواده و دوستان تجربه کرد. بهترین مثال از انواع وسایل روشنایی که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از لوسترهای کاغذی می باشد. این لوسترها ارزان قیمت بوده و در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارند. آنها را می توان به درخت ها آویزان کرد و یا در کناره های حیاط از آن ها استفاده نمود. بهترین انتخاب برای این گونه روشنایی ها، استفاده از نمونه هایی است که با باطری کار می کنند. در این حالت نیازی به نگرانی در مورد وجود یا عدم وجود برق برای ایجاد روشنایی نخواهید داشت. پیشنهاد دیگر، استفاده از ریسه های نوری می باشد که می توان آن ها را دور درخت ها پیچاند و علاوه بر ایجاد زیبایی از روشنایی آن ها نیز استفاده کرد.

استخری کوچک بسازید

ساخت یک استخر، هرچند در اندازه کوچک باعث زیبایی دو چندان فضا می گردد. اگر در حیاط خانه خود استخری دارید یا به فکر ساخت آن هستید توجه داشته باشید که کاشت درخت و گل در اطراف آن باعث می گردد حشرات زیادی وارد آب شده و باعث کثیف شدن آب استخر می شوند. هم چنین این امر باعث می گردد در دراز مدت فیلترهای استخر نیز آسیب ببینند. به جای کاشت گیاه در اطراف استخر می توانید از مجسمه های سنگی و یا آبنمایی زیبا استفاده نمایید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 600

به "ایده های زیباسازی حیاط خلوت منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های زیباسازی حیاط خلوت منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید