ایرادات موتور پژو 207 که از آن بی خبرید!

به گزارش مجله افتخار، تجارت نیوز نوشت: پژو 207 با موتور TU3 خودرویی است که تکلیفش با خودش هم روشن نیست. چراکه گفته می گردد ایران خودرو این محصول را با موتور اسقاطی از خط فراوری خارج می نماید. اما آیا چنین موضوعی واقعیت دارد؟

ایرادات موتور پژو 207 که از آن بی خبرید!

پژو 207 با موتور TU3 که در ایران خودرو فراوری می شود محصولی است که تنها نام 207 را یدک می کشد و در قالب و ظاهر آن به مشتری عرضه می شود. زیرا tu3 همان موتوری است که آبی های جاده مخصوص در فراوری خودروی از رده خارج 206 از آن استفاده می کردند. اما حالا اما موتور را در محصول نو خود استفاده می نمایند تا حاشیه سود خود را در ظاهری شیک تر بالا ببرند.

البته پیش از این هم نقدها فراوانی نسبت به فراوری پژو 207 وجود داشت. فعالان بازار اعتقاد داشتند محصول فراوریی ایران خودرو با آنچه در فرانسه فراوری می شود تفاوت فراوانی دارد. در واقع محصولی که ایران خودرو نام پژو 207 را روی آن گذاشت همان 206 پلاس فرانسه بود. خودرویی که موتوری مشابه با 206 بهره می برد، اما در بخش ظاهری اصطلاحاً از طراحی خشن تر و اسپرت تر بهره می برد.

انبارگردانی یا تنوع بخشی به محصولات

البته باید توجه داشت که فراوری مدل های متفاوت از یک خودرو یا حتی چند خودرو روی یک پلتفرم مشترک در دنیا و خودروسازی های پیشرفته امری رایج و ارزان است، ولی ایران خودرو این بار هم در امر کپی بسیار ناشیانه عمل کرد. به کلام دیگر می توان گفت که این نوع تنوع بخشی در سبد محصولات بیشتر شبیه انبارگردانی است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که داشبوردهای 206 که از گذشته در حجم بالا در انبارهای ایران خودرو دپو شده اند و پس از توقف فراوری پژو 206 تیپ 5 ایران خودرو برنامه ای برای آنها نداشت. علت اصلی ارائه طرح پژو 207 TU3 است.

در وصف مشخصات فنی این خودرو می توان گفت که با همان موتور از رده خارج TU3 سال 1996 میلادی است که ساخت آن به 27 سال پیش بازمی شود.

شاید با ساختار حاکم در خودروسازی ایران واژه اسقاطی در خصوص این موتور کلمه درستی نباشد، ولی در مقیاس دنیای به معنای واقعی کلمه این موتور اسقاطی محسوب می شود؛ چراکه هیچ وجه تشابهی با تکنولوژی های امروز و استانداردهای رایج دنیا ندارد.

موتور TU3 با حجم 1361 سی سی و آرایش موتور 4 سیلندر خطی از 8 سوپاپ و جنس بلوک موتور آلومینیومی بهره می برد.

ایرادات موتور پژو 207

از شایع ترین مسائل این خودرو می توان به ضعف در واشر سر سیلندر، عدم بهره وری و کشش در سربالایی ها اشاره نمود. بیشتر افرادی که تجربه رانندگی با این موتور را داشته اند از ضعف توان و کشش موتور در سربالایی ها گلایه دارند. به نحوی که معتقدند حس ضعف و عدم قدرتی که این موتور به رانندگان خود منتقل می نماید گاهی بر مزایای این موتور چیرگی می یابد.

از لحاظ مقایسه این موتور با برادر دیگرش یعنی TU5 این موتور حرف خاصی برای گفتن ندارد به جز اینکه به علت حجم کمتر و بعضی فاکتورهای دیگر استهلاک کمتری دارد، ولی در ابعاد دیگر مثل قدرت، شتاب، کشش و حتی گشتاور و شتاب گیری پس از کولرگرفتن هیچ حرفی برای رقابت ندارد.

رقیب مستقیم پژو 206 تیپ دو با موتور TU3 خودروهایی بر پایه پلتفرم های پراید و پلتفرم sp100 هستند.

در گذشته پراید و امروز کوییک است که اگر بحث ظاهر را به کنار بگذاریم در بیشتر موارد و بخصوص موتور M15 بر TU3 رجحان دارد، چراکه از جنس بلوک چدن بهره می برد و حجم موتور بالاتری دارد و در کل می توان گقت که موتور کم استهلاک تری است.

از ریز تفاوت های پژو 207 TU3 با 206 تیپ 2 می توان به بهره بردن این مدل 207 از افزایش ماکزیمم سرعت از 170 به 190 کیلومتر بر ساعت اشاره نمود. مابقی تفاوت ها به داخل کابین مربوط می شود که شامل تهویه اتومات، دی لایت، آیینه برقی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، مالتی مدیا و کروز کنترل می شود.

در مجموع می توان گفت که احتمال شکست خوردن این پروژه از منظر بازاریابی بسیار کم است؛ چراکه تمامی این خودروها ثبت سفارش شده اند.

در نهایت اگر بخواهیم از منظر مشخصات فنی و حس رانندگی که به راننده القا می شود احتمالا اتفاق جالبی رخ ندهد؛ چراکه این محصول هر قسمت خود را از یک خودرو وام گرفته و در بحث کالیبراسیون نمی توان انتظار چندانی از آن داشت.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2210

به "ایرادات موتور پژو 207 که از آن بی خبرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرادات موتور پژو 207 که از آن بی خبرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید