تئاتر شهر تغییر رنگ داد؟ ، شباهت عجیب یک تالار در آمریکا با تئاتر شهر

به گزارش مجله افتخار، تالار سخنرانی بکمن در موسسه فناوری کالیفرنیا شباهت بسیاری به تئاترشهر تهران دارد.

تئاتر شهر تغییر رنگ داد؟ ، شباهت عجیب یک تالار در آمریکا با تئاتر شهر

خبرنگاران : اولین واکنش شما پس از دیدن این عکس ها ممکن است این باشد؛ چرا رنگ تئاتر شهر تهران عوض شده است؟ اشتباه نکنید اینجا تئاترشهر تهران نیست و شما درحال تماشای عکس های تالار سخنرانی بِکمن (Beckman Auditorium) در موسسه فناوری کالیفرنیا (کَل تِک) هستید. هرچند معماری تئاترشهر با الهام از برج طغرل و معماری ایرانی اسلامی بنا شده است، با وجود این نمی توانید منکر شباهت این دو اثر معماری شوید.

عملیات ساخت بنای تئاترشهر در سال 1967 شروع و در زمستان 1972 افتتاح شد. اما تالار سخنرانی بکمن از سال 1964 شروع به کار کرد و بنابراین، شاید طراحان تئاترشهر نیم نگاهی هم به این سالن داشته اند یا این تالار هم با الهام از معماری ایرانی اسلامی ساخته شده است.

تالار سخنرانی بکمن سالنی ویژه برگزاری رویدادهای عمومی موسسه فناوری کالیفرنیا است که در پردیس این دانشگاه واقع شده است. اجرای نمایش، موسیقی، پرفورمنس های هنری، سخنرانی ها، پخش فیلم و رویدادهای سرگرم کننده از جمله برنامه هایی است که در طول سال تحصیلی در این سالن برای دانشجویان برگزار می گردد.

این بنا را دکتر آرنولد بکمن به کل تک اهدا کرد و معماری آن را ادوارد دورل استون به عهده داشت. حتی طراحی داخلی سالن اصلی تئاترشهر هم به این تالار شباهت بسیاری دارد با این تفاوت که به دلیل تک سالن بودن تالار بکمن، گنجایش آن از سالن اصلی تئاترشهر بیشتر است و در مجموع هزار و 136 جایگاه شامل 836 جایگاه همکف و 300 جایگاه بالکن را شامل می گردد.

ارتفاع این سالن حدود 19 متر و قطر آن 36.5 متر است. الگوی رنگ های داخلی از قرمز، سفید و طلایی تشکیل شده و الگوی رنگ نمای بیرونی سفید است. سن (صحنه) این سالن 7.3 متر عمق و 13.1 متر عرض دارد و ارتفاع پرده اصلی سن حدود 12 متر است.

این تالار به اتاق پشت صحنه، اتاق کنفرانس و یک پلاتوی تمرین در زیرزمین مجهز است و البته جهت عبور ویژه جایگاه چرخدار برای افراد دارای ناتوانی حرکتی، دستگاه های یاری شنیداری برای افراد کم شنوا و مترجم های زبان اشاره و برنامه های تایپ سریع برای افراد ناشنوا از دیگر امکاناتی است که این سالن به تماشاچیان عرضه می نماید؛ خدماتی که هرگز در تئاترشهر ارائه نمی گردد.

تئاترشهر واقع در پارک دانشجوی تهران در چهارراه ولیعصر از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است. هرچند اکنون مرکز فرهنگی پشت تئاترشهر و ورودی متروی مقابل آن، تا حد بسیار زیادی، زیبایی معماری این بنا را پنهان نموده اند اما این سالن کنار تالار وحدت همچنان به عنوان یکی از زیباترین تالارهای پایتخت به شمار می رود.

منبع: چمدان
انتشار: 2 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 246

به "تئاتر شهر تغییر رنگ داد؟ ، شباهت عجیب یک تالار در آمریکا با تئاتر شهر" امتیاز دهید

1 کاربر به "تئاتر شهر تغییر رنگ داد؟ ، شباهت عجیب یک تالار در آمریکا با تئاتر شهر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر شهر تغییر رنگ داد؟ ، شباهت عجیب یک تالار در آمریکا با تئاتر شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید