تعداد بیکاران در ایران چند رقمی است؟

به گزارش مجله افتخار، وزیر کار از کاهش نرخ بیکاری در سه ماهه نخست خبر داده و با اعلام رقم بیکاری در کشور دلایل متعددی را در کاهش این آمار موثر دانسته است.

تعداد بیکاران در ایران چند رقمی است؟

به گزارش خبرنگاران، آنطور که وزیر کار می گوید مرکز آمار ایران مرکز رسمی اعلام آمار در کشور به شمار می رود و بر اساس آمار اعلام شده از سوی این مرکز طی سه ماهه ابتدای سال جاری نرخ بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گفته شریعتمداری، دلایل مختلفی در کاهش نرخ بیکاری موثر بوده که از جمله آنها پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی به مناطق محروم روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت بوده است.

وی همچنین از افزایش سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کل کشور اطلاع داد و گفت: این میزان از زیر سه درصد به 25.3 درصد رسیده است.

به گفته شریعتمداری، اگرچه میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی طی دو سال گذشته کاهش داشته اما با بهره گیری از روشهای جایگزین نظیر اعطای تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد مشاغل خانگی و ارائه آموزش در محیط کار تا حد زیادی احتیاج به اشتغال رفع شده است.

مرکز آمار ایران اخیرا در تازه ترین گزارش خود از کاهش 10.8 درصدی نرخ بیکاری در بهار 98 اطلاع داد.نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 1398 حاکی از آن است که تعداد شاغلان در این فصل نسبت به فصل گذشته (زمستان 1397) یک میلیون و 69 هزار و 700 نفر و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار 1397) 321 هزار و 293 نفر افزایش پیدا نموده است.

صحبت های وزیر کار از کاهش نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال و کاهش تعداد بیکاران به دو ملیون و 500 هزار نفر در حالی است که گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می دهد که در بهار سال جاری از مجموع 27 میلیون و 339 هزار و 431 نفر جمعیت فعال کشور، 24 میلیون و 382 هزار و 744 نفر شاغل و 2 میلیون و 956 هزار و 687 نفربیکار بوده اند.

کاهش 10.8 درصدی نرخ بیکاری در بهار 98 در حالی است که نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته 11.7 درصد بود.

بر اساس گزارش مرکزآمار ایران، اگر چه میزان نرخ مشارکت مالی کشور نسبت به بهار سال گذشته 0.5 درصد کاهش داشته اما نسبت به زمستان سال 97 از رشد 1.1 درصدی برخوردار بوده است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از نتایج طرح آمارگیری نیز بیانگر آن است که 932 هزار و 881 نفر از جمعیت بیکار کشور در بهار 98 را زنان و دو میلیون و 23 هزار 806 نفر را مردان تشکیل داده است.همچنین نرخ مشارکت مالی کشور در بهار سال جاری 40.6 درصد بوده و نشان می دهد که مردان با 65 درصد نسبت به زنان با 16.1 درصد بیشترین میزان مشارکت مالی را داشته اند.

آنالیز روند نرخ بیکاری در استانهای کشور نیز نشان می دهد که به جز چند استان در بیشتر استانها کاهش نرخ بیکاری در بهار 98 را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن شاهد هستیم؛ به نحوی که نرخ بیکاری در کرمانشاه از 20.9 درصد در زمستان 97 به 14.7 درصد در بهار 98 و نرخ بیکاری در کردستان از 19.6 به 12.5 درصد رسیده است و در مقابل استانهایی نظیر لرستان، گیلان، مازندران و هرمزگان با افزایش بیکاری روبرو بودند که بعضی کارشناسان دلیل بالا رفتن بیکاری در این استانها را وقوع سیل در بهار سال جاری عنوان نموده اند.

به گزارش خبرنگاران، برابر آمارها، سالانه 800 هزار نفر نیروی جدید جویالی کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصت های شغلی لازم برای جوانان جویای کار و تحصیلکردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می رود.دولت در برنامه ششم توسعه، مکلف شده نرخ بیکاری را تا چشم انداز 1400 به 8.6 درصد کاهش دهد و در این راستا با اجرای طرح اشتغال روستایی، طرح تکاپو، طرح اشتغال فراگیر، طرح مشاغل خانگی و ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهت مقابله با بیکاری گام برداشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 247

به "تعداد بیکاران در ایران چند رقمی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد بیکاران در ایران چند رقمی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید