تغییر شماره باندهای یک فرودگاه ایران به دلیل انحراف کره زمین ، کارکرد شماره باند فرودگاه ها چیست؟

به گزارش مجله افتخار، شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برای نخستین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور به دلیل زاویه ناشی از انحراف کره زمین تغییر می نماید.

تغییر شماره باندهای یک فرودگاه ایران به دلیل انحراف کره زمین ، کارکرد شماره باند فرودگاه ها چیست؟

خبرنگاران: شمال مغناطیسی کره زمین با شمال جغرافیایی کره زمین از نظر سمت و جهت دائما مغایرت پیدا می نماید. این تفاوت ناشی از نیروهای مغناطیسی پیرامون کره زمین است که باعث جابجایی جهت شمال مغناطیسی و در پی آن جهت شمال قطب نما می شوند. به همین دلیل هر 5 سال یکبار سازمان FAA که سازمان هوانوردی آمریکا است اقدام به مشخص مجدد جهت شمال مغناطیسی می نماید.

شماره باند فرودگاه جهت یاری به خلبان در هنگام به پرواز در آوردن یا فرود آوردن هواپیما استفاده می گردد. این اعداد که بیانگر 360 زاویه متفاوت است، نشانگر جهت و سمت حرکت هواپیماست.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه های استان اصفهان با بیان اینکه نخستین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور، شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به دلیل زاویه ناشی از انحراف کره زمین تغییر می نماید گفت: زاویه مغناطیسی باندهای فرودگاه بین المللی اصفهان به علت تغییر زاویه ناشی از انحراف کره زمین در 50 سال گذشته تغییر کرد و همین امر باعث شد تا شماره باندهای پروازی فرودگاه از 26.08 به 25.07 تبدیل گردد.

وی ادامه داد: با ارزیابی ماهواره ای و آمارگیری های چند سال گذشته مشخص شد که به دلیل تغییرات زاویه ناشی از گردش محور زمین، جهت باند پروازی فرودگاه اصفهان تغییر یافته است بنابراین ضروری است شماره باند نیز اصلاح گردد به همین دلیل شماره باند جدید اصفهان 25.07 خواهد بود.

امجدی با اشاره به اینکه این کار بر اساس استانداردهای بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) و به منظور افزایش ایمنی پروازها انجام شد گفت: تغییر شماره باند باید در همه اطلاعات و نقشه های هوانوردی کشور و جهان ثبت و اطلاع رسانی گردد و همه تابلوهای موجود در فرودگاه اصفهان تغییر کند.

مدیرکل فرودگاه های استان اصفهان با اشاره به اینکه تغییر شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان پس از انجام اقدام های لازم و زیرساختی از 21 شهریور سال جاری اعمال می گردد به ایرنا گفت: در این کار از دانش بومی متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران استفاده شد.

وی افزود: اطلاعات فرودگاهی و طرح های پروازی که با تغییر شماره باندهای پروازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اجرایی می گردد در ویرایش 21 شهریور (12 سپتامبر 2019) به وسیله سایت AIS.AIRPORT.IR قابل دسترسی است.

فرودگاه شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای 2 باند به طول چهار هزار و 397 متر و عرض 45 متر با 10 صندلی پذیرش انواع هواپیمای مسافربری است. این فرودگاه، فرودگاه احتیاطی همه پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) و بیش از 60 درصد از پروازهای داخلی فضای کشور و مشخص فرودگاه های تهران و 10 استان دیگر در زمان بروز حوادث غیر مترقبه است.

کارکرد شماره باند فرودگاه ها چیست؟

اعدادی که در باند فرودگاه ها می بینیم برگرفته از اعداد قطب نما یا به عبارتی دقیقا همان اعداد قطب نما هستند که فقط به نزدیکترین مضرب 10 رند و صفر سمت راست آن ها حذف شده است. بنابراین این اعداد همانند قطب نما بین 01 تا 36 تعریف شده اند. این اعداد بیانگر 360 زاویه متفاوت و نشان دهنده جهت و سمت حرکت هواپیما هستند. اختلاف دو شماره در دو طرف باند همواره برابر 18 خواهد بود.

اگر در یک طرف باند فرودگاه 12 نوشته شده باشد با افزودن صفر حذف شده به عدد 120 می رسیم و این به این معنی است که حرکت در امتداد این شماره به طرف 120 درجه از سمت شمال کره زمین خواهد بود. این عدد در سمت دیگر باند همانطور که گفته شد باید 18 رقم اختلاف داشته باشد. یعنی اگر یک طرف باند 12 بوده سمت دیگر 12 به اضافه 18 خواهد بود که در واقع به عدد 30 می رسیم. این یعنی با حرکت در امتداد این عدد به سمت 300 درجه ای از شمال کره زمین راهنمایی خواهیم شد.

اختلاف 18 تایی دو شماره هم به این دلیل است که اگر یک صفر به آن اضافه کنیم به عدد 180 می رسیم و این همان تفاوت 180 درجه ای ناشی از مستقیم بودن راستا باند در بین دو جهت حرکت 120 درجه و 300 درجه است.

بعضی فرودگاه های بزرگ به دلیل بهره مندی از چندین باند موازی، اعداد یکسانی را در دو سمت باند ها دارند. در این زمان با افزودن حروف (R)، (C) و (L) که بیانگر ترتیب قرارگیری این باندها است آن ها را از یکدیگر تفکیک می نمایند.

منبع: چمدان
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 326

به "تغییر شماره باندهای یک فرودگاه ایران به دلیل انحراف کره زمین ، کارکرد شماره باند فرودگاه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شماره باندهای یک فرودگاه ایران به دلیل انحراف کره زمین ، کارکرد شماره باند فرودگاه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید