جزئیات تامین 2.5 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا ، نحوه قیمت گذاری واکسن ها

به گزارش مجله افتخار، معاون برنامه ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره جزئیات ورود و توزیع واکسن آنفلوآنزا برای امسال توضیحاتی ارائه داد.

جزئیات تامین 2.5 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا ، نحوه قیمت گذاری واکسن ها

به گزارش خبرنگاران آنلاین، دکتر حسین شمالی معاون برنامه ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره جزئیات تامین واکسن آنفلوآنزا گفت: به طور معمول مصرف سالانه کشور 2 تا 2 میلیون و 500 هزار واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می گردد. سال جاری نیز از 2.5 میلیون، حدود یک میلیون و 500 هزار واکسن خارجی و وارداتی است و حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا نیز قرار است از محل فراوری داخلی تامین گردد.

وی با بیان اینکه بخشی از واکسن های آنفلوآنزای خارجی به کشور وارد شده است، اضافه نمود: از یک میلیون و 500 هزار واکسن خارجی، 200 هزار دز آن وارد و شناسه گذاری هم برایشان اجرا شده و آماده هستند تا در شهریور با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت توزیع گردد. تعدادی از واکسن ها به معاونت بهداشت تحویل داده می گردد و مابقی هم در داروخانه ها توزیع می گردد.

شمالی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر 200 هزار واکسن آنفلوآنزا وارد شده، 500 هزار واکسن نیز در گمرک است و در حال ورود است و 800 هزار واکسن آنفلوآنزا نیز ثبت سفارش شده است که تا شهریور وارد می گردد و مجموعا یک میلیون و 500 هزار واکسن می گردد.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می گردد، گفت: معمولا هر سال حداکثر تا نیمه شهریور واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها توزیع می گردد. بنابراین اوایل شهریور و بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، به تدریج توزیع می گردد.

شمالی با بیان اینکه واکسن های آنفلوآنزایی که وارد شده است، هم چهار ظرفیتی و هم سه ظرفیتی است، در عین حال درباره قیمت گذاری این واکسن ها، گفت: برای قیمت گذاری باید در کمیسیون قیمت گذاری مطرح گردد. باتوجه به اینکه ارز واکسن آنفلوآنزا نیمایی است، درصد و روش محاسبه تعرفه گمرک تغییر نموده و مالیات بر ارزش اضافه نموده هم اضافه شده است، باید دید در کمیسیون قیمت چقدر قیمت می خورد. البته سال قبل هم واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد شده بود، اما در سال گذشته عوارض گمرکی با ارز دولتی محاسبه می شد، اما سال جاری با ارز نیمایی محاسبه می گردد و مالیات بر ارزش اضافه نموده هم ممکن است اضافه گردد. بنابراین باید در کمیسیون قیمت گذاری قیمت واکسن آنفلوآنزا معین گردد.

شمالی درباره زمان تحویل واکسن آنفلوآنزای فراوری داخلی نیز گفت: واکسن آنفلوآنزای فراوری داخلی هم تا شهریور تحویل داده می گردد که بخشی از آن را وزارت بهداشت خریداری می نماید و مابقی هم در داروخانه ها توزیع می گردد. پیش بینی ما این است که تا خاتمه شهریور و مهر تمام واکسن ها تحویل داده شده باشند. توزیع آن را هم تا خاتمه مهر به تدریج انجام می گردد.

وی با بیان اینکه برترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا شهریور تا خاتمه مهر است، گفت: واکسن آنفلوآنزای فراوری داخلی هم جداگانه قیمت گذاری می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2075

به "جزئیات تامین 2.5 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا ، نحوه قیمت گذاری واکسن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تامین 2.5 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا ، نحوه قیمت گذاری واکسن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید