حوض سلطان، بزرگترین دریاچه نمکی ایران

به گزارش مجله افتخار، دریاچه نمک حوض سلطان قم را همه دیده ایم. حداقل از نزدیک ندیده باشیم از فاصله دور در حاشیه بزرگراه قم - تهران چشممان به آن خورده است. غافل از اینکه این خط باریک سفید رنگی که از دور می بینیم، ممکن است چه جاذبه طبیعی زیبایی باشد. دریاچه ای که خیلی ها از آن به عنوان آینه صیقلی یاد می نمایند، چرا که بازتاب نور و یا هر چیز دیگری را از سطح بلورین نمک هایش، محال است جای دیگری تجربه کنید. دریاچه نمک حوض سلطان قم، بزرگترین دریاچه نمکی ایران است که هنگام بارش باران به دلیل صیقل یافتگی سطحش تصویری خارق العاده از خود نشان می دهد.

حوض سلطان، بزرگترین دریاچه نمکی ایران

حوض سلطان دو چاله جدا از هم است که چاله غربی، اسمش حوض سلطان است و چاله شرقی، اسمش حوض مره است. این دو چاله از طریق یک آبراهه به هم وصل می شوند. زمانیکه بارندگی ها زیاد است اول حوض مره پر از آب می شود و بعد آب اضافی وارد حوض سلطان می شود. این دریاچه همچنین شامل چهار بخش است، کفه نمکی یا همان قسمت اصلی تالاب، حاشیه باتلاقی، محدوده اکولوژیک و دشتی. عمر این دریاچه که به نام های دیگری اعم از دریاچه شاهی، دریاچه ساوه و دریاچه قم شهرت دارد به سال 1883 میلادی بر می شود و در آن بالغ بر 40 گونه گیاهی از جمله سودا، اسفناج، اشنان، تاغ زرد و سیاه و درمنه بیابانی وجود دارد.

درست است خیلی از گردشگران برای دیدن زیبایی های طبیعی این دریاچه راهی آن می شوند، اما بخش عمده ای از گردشگران هستند که با هدف بهره مندی از مزایای درمانی این دریاچه را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می نمایند، مخصوصا آن ها که استخوان درد دارند و معتقدند نمک ته نشین شده کف دریاچه برای تسکین دردشان مفید است.

در فضای این دریاچه می توانید شاهد حجم انبوهی از پرندگان باشید از کبوتر ایرانی گرفته تا پرندگان مهاجری چون غاز خاکستری، آنقوت، لک لک، عقاب. پستانداران هم در عرصه این تالاب، یکه تازی می نمایند، مانند خرگوش ها، موش های صحرایی، روباه و آهو. ناگفته نماند که خزندگان زیادی چون مارها و سوسمارها در کنار انواع عنکبوت، رتیل، موریانه و مورچه های کمیاب زندگی مسالمت آمیزی در حاشیه تالاب دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 305

به "حوض سلطان، بزرگترین دریاچه نمکی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوض سلطان، بزرگترین دریاچه نمکی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید