خبرنگاران بازگشایی مدارس فارس، چالش ها و امیدها

به گزارش مجله افتخار، شیراز- خبرنگاران-آغاز سال تحصیلی جدید، پانزدهم شهریور مشخص شده است که چگونگی حضور دانش آموزان در مدارس نقل هر محفل است، مسوولان فارس اعلام نموده اند که سلامت دانش آموزان در اولویت است و درصددند طبق اعلام ستاد مبارزه با کرونا مدارس را بازگشایی نمایند؛در این میان همچنان بعضی خانواده ها با بیم و امید موضوع را دنبال می نمایند.

خبرنگاران بازگشایی مدارس فارس، چالش ها و امیدها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

سال تحصیلی جدید در سراسر دنیا نیز با بیم و امیدهایی درباره شیوع بیماری کرونا آغاز شده است. از یک سو، خانواده ها همیشه با این پرسش روبرو اند که این سال به چه صورت آغاز خواهد شد و ادامه می یابد و از دیگر سو نمی توان مدارس را با وجود بیش از 6 ماه تعطیلی همچنان بسته نگاه داشت.

از مسائلی که بسیار اهمیت دارد، یکی ارتباط چشمی دانش آموزان با معلم و درک حضور اوست؛ به ویژه در مقطع دبستان و پایه اول که معلم و حضور دانش آموز در کلاس جزئی جدای ناپذیر از فرایند آموزش است.

سال تحصیلی مدارس در ایران دو هفته زودتر از معمول و از 15 شهریورماه آغاز خواهد شد، مدارس در بسکمک از کشورهای دنیا با شرایط های مختلف شیوع کرونا بازگشایی شده اند؛ اما آنچه مشترک است مقررات سختگیرانه برای حضور دانش آموزان بر سر کلاس هاست.

در فرانسه، بلژیک، روسیه، آلمان، بریتانیا، اسکاتلند و اوکراین دانش آموزان سال تحصیلی را همچون گذشته آغاز نموده اند، با این تفاوت که هم دانش آموزان و هم کادر آموزشی در تمام ساعاتی که در مدرسه می گذرانند، موظف به استفاده از ماسک هستند.

در ایران نیز دستورالعمل هایی برای بازگشایی مدارس عنوان شده است و چنانچه شرایط منطقه ای قرمز باشد، آموزش به صورت حضوری نخواهد بود و شرط برقراری آموزش های حضوری نیز رعایت آیین نامه های بهداشتی موسوم به پروتکل های بهداشتی عنوان شده است.

همزمان با آغاز رسمی در مدارس یا به وسیله شبکه شاد، شبکه آموزش نیز با ارائه کلاس های تلویزیونی برای تمام درس ها و همه پایه ها به میدان خواهد آمد تا آنگونه که وزیر آموزش و پرورش عنوان نموده است، همه ایران به مدرسه بدل گردد.

استان فارس در دستکم دو ماه گذشته پس از عبور از شرایط قرمز برای تمام استان، به شرایط هشدار رسیده است؛ اما شهرهای بزرگی همچون شیراز در شرایط قرمز قرار دارند.

در این میان، بعضی خانواده ها که نگران حضور فرزندانشان در مدارس هستند، به ویژه در پایه پیش دبستانی و دبستان هنوز فرزندان خود را در مدارس ثبت نام ننموده اند و از همین رو، بنابر گفته مسوولان آموزش و پرورش فارس اول مهرماه می توان آمار دقیقی از میزان حضور دانش آموزان ارائه کرد.

دوراهی رفتن یا نرفتن

زهرا شکوهیان مادر یکی از بچه ها شیرازی است که فرزندش سال جاری باید وارد مقطع پیش دبستانی گردد، او به خبرنگاران گفت: هنوز به تصمیم جدی درباره ثبت نام فرزندمان نرسیده ایم.

او دلیل این موضوع را ناتوانی از همراهی فرزندش در آموزش و هدایت او در انجام تکالیف بیان نمود و بیان داشت: دو فرزند دارم و خود و همسرم شاغل هستیم، با شیوع کرونا دایره روابطمان محدود شده است و می توانیم فرزندانمان را تنها نزد مادربزرگشان بگذاریم، بنابراین زمان کافی برای آموزش مجازی و کار در خانه نداریم.

شکوهیان ابراز کرد: با روش آموزش مجازی آشنا نیستم و نگران هستم نتوانم آنچنان که باید کودکم را کمک کنم؛ از همین رو ممکن است از بدو آغاز مدرسه دچار دلزدگی از مدرسه گردد.

وی در عین حال گفت که در نظر دارد فرزندش را نام نویسی کند و بعد با توجه به شرایط، سال تحصیلی را ادامه دهد، اما اولویت او نفرستادن کودکش به مقطع پیش دبستانی است.

بعضی دیگر نیز در فضای مجازی خواهان تعطیلی مدارس در سال تحصیلی پیش رو شده اند و حتی به جمع آوری امضا در این خصوص پرداخته اند.

از جمله دلایل مطرح شده برای این موضوع هزینه های اینترنت یا سرعت پایین آن، آسیب های استفاده مداوم دانش آموزان از تبلت و موبایل، احتیاج به حضور برای درک بعضی دروس و خطر ناقل شدن یا بیماری دانش آموزان عنوان شده است.

همچنین بعضی دانش آموزان و معلمان هستند که حاضرند با هرگونه اعلام شرایط، خود را تطبیق دهند و به مدرسه بازگردند.

یکی از این دانش آموزان آنیتا اکبری نام دارد، او دانش آموزان کلاس هشتم در یکی از مدارس شیراز است و به خبرنگاران گفت که در آغاز گمان نمی نموده که تعطیلی مدارس اینچنین ادامه دار گردد و چشم به راه بوده که باز سر کلاس حاضر گردد و حتی در روزهایی که مدارس باز بوده است از خانواده اش خواهش می نموده که او را به مدرسه ببرند.

با بازگشایی مدرسه سرگرم می شویم

او یکی از دلایل علاقه مندی اش به بازگشایی مدارس را سرگرم شدن بیان نمود و اضافه نمود: با توجه به اینکه محدودیت بسکمک برای بیرون رفتن از خانه و ملاقات اقوام و دوستانشان پیش آمده است، مدرسه تنها محیطی است که بعد از شش ماه می توان در آن حضور یافت.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیروز در نشست روزانه اعلام شرایط کرونا در فارس، با اعلام نگرانی از بازگشایی مدارس از 15 شهریورماه، بیان نمود: از ستاد مدیریت مرکزی و استانی بیماری کرونا درخواست شده آموزش ها را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار نمایند که در این رابطه البته جای نگرانی وجود دارد و هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

این در حالی است که مسوولان آموزش و پرورش فارس دستکم طی دو روز گذشته هم در شورای آموزش و پرورش این استان و هم در سی و چهارمین اجلاس سراسری مدیران آموزش و پرورش که دوازدهم شهریورماه 99 به سرانجام می رسد، صراحتا اعلام نموده اند که در موضوع بازگشایی مدارس تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا هستند.

98درصد استان زیر پوشش اینترنت است

مدیرکل آموزش و پرورش فارس چهارشنبه در حاشیه این اجلاس در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با همکمک وزارت ارتباطات و احصای به موقع کاستی ها در زمینه ارائه خدمات مجازی به دانش آموزان سراسر استان، هم اکنون 98درصد استان فارس زیر پوشش اینترنت قرار گرفته است؛ همچنین تا به امروز سه هزار و 747 مدرسه شهری و روستایی فارس هوشمندسازی شده است و استان از این لحاظ در کشور در رتبه اول قرار گرفته است.

فرهاد اسماعیلی با اشاره به اینکه شیوه نامه بازگشایی مدارس صراحتا اعلام نموده است که مراسم نمادین بازگشایی مدارس در شهرستان های قرمز و زرد باید به وسیله شبکه شاد برگزار گردد، گفت: این آیین در مناطق سفید با حضور محدود دانش آموزان خواهد بود.

وی اولویت آموزش و پرورش فارس را حفظ سلامت دانش آموزان بیان نمود و اضافه نمود: در پایه های ورودی و اول ابتدایی حضور دانش آموزان بسیار اهمیت دارد؛ اما چنانچه شرایط به گونه ای باشد که سلامت آن ها به خطر بیفتد، فراتر از دستورات ستاد مبارزه با کرونا پیش نمی رویم و کلاس ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی برگزاری موفقیت آمیز آزمون های سرانجامی پایه های نهم، دوازهم و کنکور را حاصل عملکرد مثبت و برنامه ریزی دقیق در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تا به امروز 6هزار و 740 مدرسه در فارس برای بازگشایی مدارس و نظارت بر آن فرم خوداظهاری پر نموده اند؛ همچنین مدارس سرکشی شده اند و تقسیم کار اجرا شده است.

چگونگی آموزش متاثر از شرایط هر منطقه است

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، دستور کار برگزاری کلاس ها در سال تحصیلی جدید فعالیت به صورت مجازی، حضوری یا نیمه حضوری خواهد بود که متاثر از شرایط شیوع کرونا در مناطق مختلف است.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در چارچوب اعلامی انجام وظیفه می نماید و از این منظر خانواده ها نباید نگران سلامت دانش آموزان باشند.

اسماعیلی بیان داشت: آمار بسیار دقیقی نیز از میزان دسترسی دانش آموزان به سخت افزارهای مورد احتیاج آموزش در دست داریم که با اتکا به آن ها برنامه ریزی هایی برای بهبود شرایط دسترسی دانش آموزان به امکانات عادلانه صورت پذیرفته، همچنین محتوای آموزشی برای مناطقی که هیچ گونه امکاناتی به منظور آموزش دانش آموزان وجود ندارد، به صورت تخصصی تهیه شده است که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و به زودی خبرهایی خوب در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین از تمام خانواده ها درخواست کرد با بازگشایی مدارس در رعایت شیوه نامه های بهداشتی با آموزش و پرورش همراهی نمایند و از تجمع در مدارس بپرهیزند؛ افزون بر این در حوزه آموزش و یادآوری این پروتکل ها به دانش آموزان کمکگر آموزش و پرورش باشند.

استاندار فارس نیز پیش از این عنوان نموده بود: نباید در موضوع بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در مراکز آموزشی تقابلی بین مسوولان و مردم ایجاد گردد، گفت: برای ایجاد شرایط لازم به منظور حفظ سلامت دانش آموزان می کوشیم و اگر امکان به خطر افتادن آن باشد، بی درنگ باید برای تعطیلی مراکز آموزشی اقدام کنیم.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس، اولویت نخست را در سال تحصیلی جدید، حفاظت از سلامت و جان دانش آموزان بیان نمود و گفت: تربیت و آموزش در مرحله ای پس از سلامت قرار گرفته است و بر آن مترتب است؛ بنابراین باید بنابر مقتضیات زمان و اتفاقات پیش رو تصمیم گیری کرد.

وزارت بهداشت اعلام نمود: تا 11 شهریور 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و 682 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند و مجموع بیماران در کشور به 376 هزار و 894 نفر رسیده است متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 101 بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 21 هزار و 672 نفر رسید.

از دیدگاه این وزارتخانه، استان فارس از نظر شیوع بیماری کرونا در شرایط هشدار قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1143

به "خبرنگاران بازگشایی مدارس فارس، چالش ها و امیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازگشایی مدارس فارس، چالش ها و امیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید