اجلاس جی 7؛ از رویاهای بایدن تا حقیقت ماجرا

به گزارش مجله افتخار، خبرنگاران، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: چهل و هفتمین اجلاس جی 7 از روز آدینه در انگلیس شروع شده و امروز یکشنبه به پایان می رسد. این اجلاس در حالی برگزار می گردد که دنیا همچنان درگیر ویروس کرونا است و هر چند کشورهای ثروتمند و صنعتی واکسیناسیون را شروع نموده و بعضی در مراحل پایانی آن هستند اما با این وجود کرونا همچنان در سطح دنیا قربانی می گیرد.

اجلاس جی 7؛ از رویاهای بایدن تا حقیقت ماجرا

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ پرنده پارسی بیشتر بدانید.

با وجود تعهدی که کشورهای عضو جی 7 برای مقابله با بحران های دنیای دارند اما سران این کشورها فقط به دادن وعده برای تامین واکسن کشورهای احتیاجمند بسنده کردند.

برای مثال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که واشنگتن 500 میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری نموده و برای استفاده از سوی حدود 100 کشور با سطح درآمد پایین و متوسط در طی سال آینده میلادی اهدا خواهد نمود.

بر اساس اعلام بایدن و شرکت فایزر، 200 میلیون دوز اول این واکسن ها تا سرانجام امسال میلادی و 300 میلیون دوز دیگر تا ماه ژوئن سال آینده میلادی توزیع خواهد شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز که کشورش میزبان گروه هفت و پذیرای ریاست دوره ای آن است گفت: لازم است که از فرصت پیش رو برای اقدام متحد علیه همه گیری کرونا استفاده کنیم.

دولت انگلیس نیز دیروز شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام داشت: رهبران گروه هفت به هنگام نشست روز شنبه خود در کورنوال متعهد به استفاده از تمامی منابعشان به منظور پیشگیری از رخداد مجدد یک همه گیری دنیای دیگر خواهند شد. انتظار می رود کشورهای دموکراتیک پیشروی دنیا بر سر اعلامیه خلیج کاربیس، یک بیانیه تاریخی در طرح تعهداتی ملموس برای پیشگیری از هر گونه تکرار آسیب های انسانی و اقتصادی وارد شده توسط کرونا ویروس، توافق نمایند.

این اعلامیه شامل تعهدات به کاهش چشمگیر زمان لازم برای فراوری و صدور مجوز برای واکسن ها، درمان ها و معاینات برای هر گونه بیماری در آینده به زیر 100 روز است. همچنین این اعلامیه شامل اهدافی برای تقویت ردیابی دنیای بیماری و ظرفیت مربوط به توالی یابی ژنتیکی به همراه وعده اصلاح و تقویت سازمان بهداشت دنیای است.

فرار از میراث ترامپ

بدون شک یکی از اصلی ترین میراث های به جا مانده از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ضربات هولناکی بوده که وی به چندجانبه گرایی وارد نموده است. اقدامات ترامپ به حدی مخرب بوده و چنان فاصله ای میان آمریکا و متحدان قدیمی این کشور و حتی دیگر کشورهای غربی ایجاد نموده که ترمیم آن به چندین سال کار و پرهیز از تک روی از سوی کشورهای مختلف از جمله آمریکا بستگی دارد.

در همین رابطه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اولین روز از برگزاری اجلاس گروه هفت گفت: در اجلاس امسال پیغام مهمی در خصوص چندجانبه گرایی به دنیا مخابره خواهد شد. خوشحالم که رئیس جمهور آمریکا در اینجا حضور دارد. بدیهی است که دیدار با جو بایدن مهم است زیرا او بر تعهد به چند جانبه گرایی که در سال های اخیر از دست داده بودیم پایدار است.

مرکل افزود: ما در اینجا سخنان محکمی در حمایت از چند جانبه گرایی و همچنین چند جانبه گرایی مبتنی بر ارزش ها خواهیم یافت که منجر به اختلاف با روسیه و از بعضی جنبه ها با چین نیز می گردد.

صدر اعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که رهبران گروه هفت بتوانند در خصوص موضوعاتی از جمله شروع مجدد اقتصاد دنیای، حفاظت از آب و هوا و دسترسی دنیای به واکسن های ویروس کرونا به نتایج مثبت دست یابند.

مرکل تاکید نمود: ما به همه در سراسر دنیا احتیاج داریم، ما می خواهیم با هم کار کنیم به خصوص در خصوص مسئله حفاظت از آب و هوا و تنوع زیستی که هرگز بدون همکاری چنین راه حلی پیدا نمی کنیم.

رویای بایدن

بایدن در حالی پای در اجلاس جی 7 گذاشت که از همان ابتدا در اندیشه راضی کردن سران دیگر کشورهای صنعتی دنیا برای ایجاد جبهه ای واحد در برابر چین بود. در همین رابطه ایندیپندنت در گزارشی بیان کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به سران هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت (G7) فشار آورده که همگی هم راستا با اتهامات حقوق بشری واشنگتن علیه چین هم صدا شوند.

بایدن امیدوار است با ایجاد ائتلاف های همفکر، چین را به دلیل اتهامات حقوق بشری که مطرح می نماید همچون ادعای سرکوب ها در هنگ کنگ، سرکوب اویغورها، مانورهای ارتش چین در دریاهای جنوب و شرق چین و استفاده از فشار اقتصادی برای انتقام از منتقدان توبیخ کند.

رئیس جمهور آمریکا امیدوار است که هم صدایی سران این کشورها با اتهامات حقوق بشری واشنگتن علیه کشور چین بتواند بخشی از بیانیه مشترک این اجلاس در سرانجام آن باشد اما بعضی از متحدین اروپایی آمریکا مایل به این هم صدایی که منجر به ایجاد تنش با پکن می گردد نیستند.

بایدن از زمان ورود به کاخ سفید در ماه ژانویه، یکی از اهداف خود را همکاری با متحدان ایالات متحده برای مهار چین عنوان نموده است.

در همین خصوص رهبران هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت در دومین روز نشست موافقت کردند تا برنامه گسترده ای را برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها در کشورهای در حال توسعه شروع نمایند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته خواهان آن است تا ابتکار عمل زیرساختی جدید دنیای این کشور جایگزینی با کیفیت بالاتر برای برنامه چین باشد.

به همین دلیل، آمریکا خواهان اتحادی جدید برای رقابت با هزینه هایی است که چین صرف زیرساخت ها در کشورهای در حال توسعه می نماید.

هنوز تعیین نیست که گروه هفت چگونه این طرح را از نظر اقتصادی تامین خواهد نمود و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفته این گروه هنوز در موقعیتی برای آزاد سازی بودجه نیست.

اما کاخ سفید می گوید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه 7 امیدوارند این طرح و ابتکار عمل زیرساختی جدید دنیای که هزینه ای بالغ بر 40 تریلیون دلاری خواهد داشت، جایگزینی با کیفیت بالاتر برای طرح راه ابریشم جدید چین باشد. قرار است این طرح تا سال 2035 محقق گردد.

این در حالی است که چین میلیاردها دلار در سراسر دنیا در زمینه عملی کردن ابتکار کمربند و راه (یک کمربند یک جاده) سرمایه گذاری نموده است.

طرح یک کمربند و یک جادهِ شی جینپینگ رئیس جمهوری چین که به طرح راه ابریشم جدید هم معروف است، می خواهد دو سوم جمعیت دنیا در هفتاد کشور را به وسیله شبکه ای از خطوط زمینی (کمربند) و جهتهای دریایی (جاده) به هم متصل کند، اما منتقدان می گویند که این طرح چین کشورهای فقیر را با بدهی هایی که قادر به بازپرداخت آن نیستند، روبرو می نماید.

واکنش چین

سفارت چین در انگلیس با صدور بیانیه ای به اجلاس گروه هفت که با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا پس از همه گیری ویروس کرونا جریان دارد واکنش نشان داده و بیان کرد: خیلی وقت است از روزگاری که تصمیم های دنیای به یک گروه کوچکی از کشورها اختصاص داشت می گذرد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سفارت چین در انگلیس منتشر شده آمده است: تنها یک نظام در دنیا وجود دارد تحت عنوان نظام بین الملل که سازمان ملل متحد در مرکز آن واقع شده است و نظامی که بر پایه قوانین بین المللی پایدار است.

حقیقت ماجرا

هر چند آمریکا به دنبال مهار چین با استفاده از ظرفیت دیگر کشورهای دنیا است اما آیا این کشورها با رویای بایدن همراه خواهند شد؟ جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید در ژانویه، یکی از اهداف خود را همکاری با متحدان ایالات متحده برای مهار چین مطرح نمود.

با سرانجام دوران پر هیاهوی ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا در کوشش است که روابط خود را با متحدانش احیا کند تا در برابر پکن جبهه ای واحد تشکیل دهند.

بایدن در ماه فوریه به کنفرانس امنیتی مونیخ توصیه کرد که ایالات متحده، اروپا و آسیا نباید علیه آنچه که آن را سوءاستفاده های اقتصادی و زورگویی های دولت چین نامید، عقب نشینی نمایند. او این مسئله را چالش مهمی دانست.

طرح بایدن در آسیا و در میان کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا موفقیت هایی کسب نموده اما در اروپا این داستان به گونه دیگری است.

کوشش های ایالات متحده برای جلب همکاری اروپا در حالی صورت می گیرد که مواضع اتحادیه اروپا در خصوص چین بسیار جنجالی است. اولویت های اقتصادی و استراتژیک اروپا با اهداف آمریکا کاملاً متفاوت است و خطر آشکار شدن این اختلافات وجود دارد.

یکی از دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا می گوید: آنها به درستی نگرانی های اتحادیه اروپا را در نظر می گیرند و سعی می نمایند از رویکرد جنجالی که دولت ترامپ و پمپئو به آن اعتقاد داشتند، جلوگیری نمایند اما واقعیت این است که ما 100 درصد همسو نیستیم و چینی ها هم این را می دانند.

نکته مهم در این رابطه تامین هزینه های مورد احتیاج برای مهار چین است و همانگونه که پیشتر اشاره شد هنوز تعیین نیست که این هزینه چگونه تامین خواهد شد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز به صراحت اعلام نموده که گروه هفت هنوز در موقعیتی برای آزاد سازی بودجه نیست.

نکته دیگر آنکه کشورهای صنعتی دنیا برای مقابله با چالش هایی همچون تغییرات اقلیمی و مقابله با بیماری های همه گیر احتیاجمند همکاری با کشوری همانند چین هستند و اگر این گروه در جهت مقابله با پکن حرکت کند قطعاً چالش های اشاره شده بیش از گذشته از کنترل خارج شده و تبدیل به بحران های حل نشدنی می شوند.

علاوه بر این مسائل، چندجانبه گرایی نیز با رویکرد تقابل با کشوری که رفته رفته در حال تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد دنیا است همخوانی ندارد و دمیدن در شیپور مقابله و محدود کردن چین نتیجه ای جز دور شدن تدریجی کشورهای از یکدیگر نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1639

به "اجلاس جی 7؛ از رویاهای بایدن تا حقیقت ماجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجلاس جی 7؛ از رویاهای بایدن تا حقیقت ماجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید