خراسان جنوبی چهارمین استان کم باران کشور

به گزارش مجله افتخار، رئیس گروه صدور پیش بینی و پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، خراسان جنوبی را چهارمین استان کم باران کشور ذکر کرد و گفت: در حالی که بارش ها در استان 39 درصد افزایش داشته اما بارش های اخیر نتوانسته مشکل خشکسالی را در این استان رفع کند.

خراسان جنوبی چهارمین استان کم باران کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، جواد نخعی امروز 9 آذر گفت: در سال زراعی گذشته میانگین بارندگی خراسان جنوبی 138.5 میلی متر به ثبت رسیده که این رقم در میانگین بلند مدت 109.7 میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت افزایش 26 درصدی را نشان می دهد.

وی خراسان جنوبی را چهارمین استان کم باران کشور ذکر و بیان داشت: هر چند در استان در سال زراعی گذشته بارندگی های خوبی داشته ایم اما هنوز هم بعد از استان های یزد، سیستان وبلوچستان و کرمان چهارمین استان کم باران کشور هستیم.

رئیس گروه صدور پیش بینی و پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تبیین کرد: در حال حاضر 100 درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی واقع شده است که از این میزان چهار درصد درگیر خشکسالی خفیف، 12 درصد خشکسالی متوسط، 23 درصد خشکسالی شدید و 61 درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

نخعی از افزایش 39 درصدی بارش ها از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه 98) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال در استان اطلاع داد و گفت: از ایستگاه های بیرجند، قاین، نهبندان، خور، فردوس، بشرویه و طبس 20.9 میلی متر بارندگی در این مدت به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 دهم میلی متر بوده است.

وی گفت: در این مدت قاین با 51.9 میلی متر، آرین شهر با 42.5 میلی متر، درمیان 39، سربیشه 31.1، حاجی آباد زیرکوه 22.3، زهان 22.8 و خور با 18.3 میلی متر بیشترین بارندگی ها را به ثبت رسانده اند.

رئیس گروه صدور پیش بینی و پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با اعلام اینکه بارش ها در دی ماه سال جاری پنج تا 10 برابر کمتر از نرمال خواهد بود، افزود: همچنین بارندگی ها در بهمن ماه به صورت نرمال پیش بینی می گردد.

نخعی به شرایط جوی استان طی روزهای آینده اشاره و گفت: طبق الگوها و مدل های نقشه هواشناسی طی امروز و فردا شرایط جوی پایدار و یکنواختی برای استان پیش بینی و از روز دوشنبه تا انتها هفته جاری افزایش ابر و برای روز چهارشنبه احتمال بارش باران در استان پیش بینی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه دمای هوا در نقاط مختلف استان تا روز سه شنبه فرایند افزایشی خواهد داشت، بیان داشت: صبح امروز کمینه دمای هوا در همه نقاط استان به جز سربیشه بالای صفر گزارش شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 582

به "خراسان جنوبی چهارمین استان کم باران کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان جنوبی چهارمین استان کم باران کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید