سرانه مصرف شکر در ایران 9.5 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی

به گزارش مجله افتخار، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرانه مصرف شکر در ایران 29 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد که ایران سرانه 9.5 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی است.

سرانه مصرف شکر در ایران 9.5 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی

به گزارش ایرنا، اباذر رجبی افزود: سرانه مصرف شکر در جهان 19.5 کیلوگرم است در حالی که بر اساس برآورد های وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف شکر در ایران 29 کیلوگرم می باشد.

وی گفت: طبق توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید سرانه مصرف شکر در کشور به 23 کیلوگرم کاهش یابد.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ادامه داد: احتیاج سالانه شکر در کشور نسبت به جمعیت موجود حدود 2.4 میلیون تن است که با رسیدن سرانه مصرف کشور به عدد مورد نظر وزارت بهداشت و درمان، احتیاج سالانه به حدود 2 میلیون تن کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه کاهش سرانه مصرف شکر در ایران احتیاج به فرهنگ سازی دارد، گفت: در ایران شکر مورد احتیاج از سه منبع تامین می شود که یکی به وسیله کشت چغندرقند، دیگری به وسیله کشت نیشکر و سومی به وسیله واردات است.

رجبی، ایران را جزو هفت کشور جهان مطرح نمود که به لحاظ تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، شرایط فراوری شکر از هر 2 نوع محصول چغندرقند و نیشکر به صورت همزمان را دارا است.

وی ادامه داد: در کشور ما کشت چغندرقند بهاره در بیشتر منطقه ها معتدل انجام می شود، ولی کشت پاییزه این محصول بیشتر در استان خوزستان صورت می گیرد که یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی این است که به علت کم آبی، کشت پاییزه به تدریج در دیگر منطقه ها کشور هم توسعه یابد.

برداشت یک میلیون و 400 هزار تن چغندرقند پاییزه

محقق موسسه تحقیقات چغندرقند کشور با بیان اینکه کشت نیشکر فقط در استان خوزستان انجام می شود، افزود: در سال زراعی 1400-1399 سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه حدود 27 هزار هکتار بوده که برای نخستین بار به فراوری یک میلیون و 400 هزار تن ریشه چغندرقند رسیدیم که یک رکورد به شمار می رود.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با بیان اینکه از این مقدار ریشه چغندرقند پاییزه حدود 170 هزار تن شکر فراوری شد، توضیح داد: چغندرقند بهاره در امسال نیز در سطح 100 هزار هکتار کشت شد که پیش بینی می شود حدود 5.5 میلیون تن ریشه چغندرقند از این اراضی برداشت شود.

وی گفت: بر اساس برآورد های صورت گرفته پیش بینی می شود از این مقدار ریشه حدود 750 هزار تن شکر استحصال شود.

رجبی گفت: در کشت بهاره چغندرقند عیار و کیفیت محصول بالاتر از کشت پاییزه آن است، ولی از لحاظ کمیت برعکس است.

وی یادآور شد که سطح زیر کشت نیشکر نیز در سال زراعی 1400-1399 حدود 66 هزار هکتار بوده که پیش بینی می شود حدود 5.5 میلیون تن نیشکر از این اراضی برداشت شود و از این مقدار نیشکر نیز حدود 650 هزار تن شکر استحصال شود.

وی با بیان اینکه مابقی احتیاج کشور به وسیله واردات تامین می شود، افزود: حدود 500 هزار تن احتیاج کشور به واردات است در حالیکه بیش از این وارد می شود.

خودکفایی در فراوری شکر، سیاست وزارت جهاد کشاورزی

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را رسیدن به خودکفایی در فراوری محصول شکر مطرح نمود و گفت: نخستین بار در سال 1396 با فراوری 2 میلیون و 50 هزار تن شکر به خودکفایی رسیدیم که امیدوار بودیم این فرایند ادامه یابد، ولی با وقوع سیل در سال زراعی 1399-1398 در خوزستان، بسیاری از مزارع نیشکر از بین رفت.

وی افزود: در سال زراعی پس از آن نیز با خشکسالی روبرو شدیم که این 2 عامل اصلی کاهش فراوری نیشکر در 2 سال اخیر است.

وی گفت که سعی بر این است با توسعه کشت پاییزه چغندرقند در منطقه های همانند استان های کرمانشاه، گلستان، فارس، خراسان و اردبیل، فراوری این محصول افزایش یابد، ضمن اینکه با انجام فعالیت های آموزشی و ترویجی در کوشش برای خودکفایی در فراوری شکر هستیم.

رجبی بیان داشت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری (1401-1400) بایستی به عدد 36 هزار هکتار می رسید، ولی به علت خشکسالی و عدم اعلام سهمیه آب برای کشت پاییزه به ویژه در استان خوزستان، این هدف محقق نشد. وی پیش بینی کرد که به احتمال زیاد سطح زیر کشت پاییزه این محصول کاهش زیادی خواهد داشت.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند از 80 سال پیش فعالیت خود را در کرج با عنوان بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند آغاز نموده است.

وظیفه این موسسه اصلاح و معرفی ارقام مناسب با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم کشور است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند 6 بخش تحقیقاتی و شش آزمایشگاه دارد ضمن اینکه در مراکز استان های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان و خوزستان نیز بخش تحقیقاتی فعال دارد.

بعلاوه، مؤسسه دارای سه ایستگاه فراوری بذر می باشد که فراوری بذر الیت در ایستگاه فیروزکوه، فراوری بذر تجارتی در ایستگاه اردبیل و فراوری هسته های اولیه بذر در ایستگاه مهندس مطهری واقع در کمالشهرکرج انجام می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1908

به "سرانه مصرف شکر در ایران 9.5 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانه مصرف شکر در ایران 9.5 کیلوگرم بیشتر از میانگین جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید