تاریخچه توالت فرنگی در ایران

به گزارش مجله افتخار، شاید تا به حال درباره تاریخچه توالت چیزی نشنیده باشید و شما هم مانند بسیاری از مردم لفظ توالت ایرانی و فرنگی را به کار ببرید اما اجداد و نیاکان ما درزمان های قدیم ، بسیار به سلامت مفاصل شان اهمیت می دادند به صورتی که از نقاشی های باقیمانده از ایران باستان معین است در زمان هخامنشی، سکوهایی جایگاه مانند وجود داشت که برای اجابت مزاج روی آن می نشستند و وسط این سکوی سنگی فاضلاب و سیستم تخلیه قرار داشت. توالت ایرانی فعلی در واقع مربوط به فرهنگ ما نیست و در طول زمان به کشور ما وارد شده است و جایی برای خود باز نموده است. با وجود کاملا مستند نبودن مغول یا عربی بودن توالت های فعلی ولی این توالت ها را به عنوان توالت مغولی می دانند.

تاریخچه توالت فرنگی در ایران

بصورتی که بعد از ظهور اسلام و پس از آن حمله مغول به ایران ، مغول ها برای دفع ، چاله ای می نمایدند و روی آن چاله ، می نشستند و اجابت مزاج انجام می دادند و به این صورت به تدریج نحوه نشستن بر سکوها جای خود را به نشستن بر روی زمین تغییر داد . پس بدانید و مطلع باشید که در واقع توالت فرنگی امروزی، توالت دوران هخامنشی است . شاید با همین شرح کوتاه از تاریخچه توالت ، کوشش کنیم نگاهی تازه به حفظ سلامت مفاصل خود داشته باشیم و همانند اجدادمان از مزایای توالت های جایگاه مانند که متاسفانه به جای توالت ایرانی آن را توالت فرنگی می نامند، بهره بگیریم.

اهمیت سنگ توالت

سرویس بهداشتی یکی از بخش های مهم ساخت و یا بازسازی ساختمان است. شاید در گذشته حساسیت کمتری برای خرید لوازم سرویس بهداشتی بود و سرویس بهداشتی خانه ها تنها یک توالت ایرانی ویک روشویی داشت. اما با گذشت زمان لوازم سرویس بهداشتی هم تغییر کرد، توالت فرنگی به بازار آمد و بیشتر پزشکان توصیه کردند که از این مدل توالت استفاده نمایند تا آسیب کمتری به ستون فقرات وارد می نماید.

سنگ توالت مناسب به قدری مهم است که حتی برخی از افراد تنها در استفاده از سنگ توالت منزل خود راحت هستند! علت این راحتی این است که احتمالاً آن افراد سنگ توالت مناسب و باکیفیتی برای منزل خود تهیه نموده اند .ازطرفی درست است که استفاده از توالت های فرنگی با توسعه زیادی روبرو شده و امکانات مناسبی در آن ها تعبیه شده اما همچنان بیشتر ایرانی ها استفاده از توالت ایرانی را به دلایل فرهنگی و سنتی ترجیح می دهند . جالب است بدانید که توالت ایرانی در کشورهای مختلفی از آسیا، آفریقا و حتی اروپا نیز استفاده می گردد . شاید از خود بپرسید مگر سنگ های توالت هم با هم فرق دارند؟ یا مگر باید در خرید یک سنگ توالت ساده به نکات خاصی توجه کرد؟ بله

انواع توالت ایرانی

امروزه توالت های ایرانی در انواع مختلفی فراوری می شوند که هر کس با توجه به بودجه و نیازی که دارد، می تواند توالت ایرانی مناسبی را برای محیط مورد نظر خریداری کند . توالت های ایرانی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • توالت ایرانی طبی

با توجه به مضرات توالت فرنگی، امروزه بیشتر افراد در پی توالت های ایرانی با استاندارد کامل هستند. توالت طبی، نمونه ای از توالت ایرانی یا شرقی است که به علت طراحی ارگونومیک فشار کمتری را به مفاصل زانو، کمر و مچ پا وارد می نماید. امروزه در بیشتر بیمارستان ها از توالت های طبی برای سرویس بهداشتی استفاده می نمایند. در هنگام استفاده از توالت های طبی بدن انسان در حالت آسوده تری قرار گرفته است و عمل چمباتمه زدن راحت تر و با فشار کمتری انجام می گردد.

  • توالت ایرانی با آبریز بسته

این توالت ها نمونه تازهی از توالت های ایرانی هستند که امروزه طرف داران زیادی دارد. توالت ایرانی با آبریز بسته به گونه ای است که در طول کانال آبریز، سوراخ هایی در فواصل منظم تعبیه شده است که آب پس از ورود، در کانال آبریز به گردش در می آید. سوراخ هایی که به صورت یکنواخت منظم در طول کانال آبریز قرار دارند، علاوه بر اینکه موجب جاری شدن یکسان آب در کاسه توالت می شوند، باعث می شوند تمام سطح کاسه به طور یکسان شسته گردد و مقدار حشرات و فضولات در توالت کاسته گردد.

  • توالت ایرانی با آبریز باز

این نوع آبریز بیشتر در توالت های قدیمی مورداستفاده قرار می گرفت. آبریز باز، از یک کانال باز و بدون سوراخ هایی با فواصل منظم ساخته شده است . آب پس از ورود به کانال، به سمت عمق کاسه توالت جاری می گردد.

جنس بدنه سنگ توالت ایرانی

بدنه سنگ توالت ایرانی از جنس های متفاوتی تشکیل می گردد. امروزه بیشتر سرویس های بهداشتی از جنس سرامیک یا چینی های بهداشتی هستند. اما سرویس بهداشتی هایی با جنس های فلز و استیل نیز وجود دارد که در منزل یا محیط کار مورداستفاده قرار نمی گیرند. چینی های بهداشتی به دودسته چینی زجاجی و نیمه زجاجی تقسیم می شوند.

  • چینی زجاجی : سرامیک های ساخته شده از چینی زجاجی، دارای جذب آب کمتر از یک درصد هستند. این نوع چینی به علت جذب آب کمتر دوام بالاتری دارد و مانع از انباشته شدن انواع آلودگی ها، باکتری و قارچ می شوند.
  • چینی نیمه زجاجی : سرامیک های ساخته شده از چینی نیمه زجاجی، دارای جذب آبی بین سه تا پانزده درصد هستند. دوام کمتری نسبت چینی های زجاجی دارند و موجب تجمع پس آب و ایجاد بوی نامطبوع در سرویس بهداشتی می شوند.

ابعاد توالت ایرانی

به طورکلی ابعاد استاندارد توالت های ایرانی حدود 60 سانتی متر طول و 40 سانتی متر عرض است. تمامی لوله کشی های فاضلاب ساختمان بر اساس این مقدار گیری انجام می شوند؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید به استاندارد بودن ابعاد توالت ایرانی توجه گردد.

عمق کاسه توالت ایرانی

عمق کاسه توالت های ایرانی فرق دارد و به دودسته کم عمق (تخت) و عمق دار (گود) تقسیم می شوند. انتخاب این نوع کاسه توالت ها علاوه بر سلیقه مشتری، به ارتفاع کف سرویس بهداشتی و بعلاوه فضای قابل دسترس برای نصب توالت ایرانی بستگی دارد.

مزایای استفاده از توالت ایرانی

  • استفاده از توالت های ایرانی خطر ابتلا به بیماری فتق را کاهش می دهد.
  • در هنگام استفاده از توالت ایرانی پاها به داخل شکلم کشیده می گردد و باعث نگهداری از احشای شکمی می گردد.
  • نشستن به روش چمباتمه روی توالت های ایرانی، صحیح ترین روش برای تخلیه ادرار و مدفوع است.
  • کسانی که از توالت های ایرانی برای تخلیه ادرار استفاده می نمایند کمتر در معرض بیماری هایی مانند: یبوست، بواسیر و نفخ قرار می گیرند.
  • استفاده از توالت ایرانی در پیشگیری از التهابات و سرطان روده مؤثر است.
منبع: اتاق
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1875

به "تاریخچه توالت فرنگی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه توالت فرنگی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید