ظهور 5 پدیده اقتصاد دیجیتال در حکمرانی اقتصاد فضای مجازی

به گزارش مجله افتخار، مدرس دانشگاه و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی از بروز 5 محور و پدیده نوظهور در نظام اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی کشور اطلاع داد.

ظهور 5 پدیده اقتصاد دیجیتال در حکمرانی اقتصاد فضای مجازی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، محسن رضایی صدرآبادی در نشست حکمرانی اقتصاد فضای مجازی که دومین نشست از مجموعه نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی است، با بیان این مطلب اضافه کرد: در حالی اقتصاد فضای مجازی یا اقتصاد دیجیتال شامل پدیده های نو و نویی در نظام اقتصادی می گردد که این پدیده ها پیش از این وجود نداشته و ضروری است مورد آنالیز و ساماندهی قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که در حکمرانی دولت ها و حکومت ها باید اقدامات روبروه با این پدیده ها و راهبردهایی که برای ایجاد پدیده های نو است را در دستور کار قرار دهند، اضافه کرد: این اقدامات می تواند حکمرانی این حوزه ها را تثبیت کند بر این اساس دولت ها باید با این پدیده ها روبرو و نسبت به معین اولویت ها اقدام نمایند.

رضایی صدرآبادی ادامه داد: در آنالیز پدیده های نو در نظام اقتصادی، این پدیده ها در 5 محور ظهور پیدا می نمایند که اولویت نخست که رشد بیشتری نیز داشته نظام پولی و بانکی مجازی است که ارزهای دیجیتال، کریپتوکرانسی ها و بانکداری باز را شامل می گردد این در حالیست که رابطه این نظام بانکی با فین تک ها روز به روز در کشور توسعه می یابد و تهدید هایی که متصور می شد هم اکنون در حال بروز است و در عین حال نیز فرصت ها در حال از دست رفتن است.

وی اولویت دوم را ساختار دولت و شفافیت اطلاعات و مباحث بخش عمومی اقتصاد عنوان و توضیح داد: در این حوزه شاهد دولت مجازی و منسوخ شدن دولت الکترونیک هستیم.

مدرس دانشگاه و آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی با تاکید بر این که سومین اولویت، نظام اقتصادی، بورس و فناوری اقتصادی است که فین تک ها و سازوکارهای این حوزه را شامل می گردد، اظهار کرد: نظام کسب و کارهای مجازی چهارمین اولویت این حوزه به شمار می رود که این نظام شامل کسب و کارهای اینترنتی است که امروزه به شدت گسترده شده و اقتصاد گیگ و اقتصاد اشتراکی به شدت در این نقطه بروز و ظهور می نماید.

رضایی صدرآبادی محور حکمرانی و مدیریت اقتصاد که شامل سیاست گذاری و معین خط و مشی این حوزه را شامل می گردد را پنجمین اولویت در بروز پدیده های نو دانست و گفت: نخستین دغدغه کشور در این 5 محور، نظام پولی و بانکی در آینده خواهد بود و سپس نظام اقتصادی مجازی فین تک ها و سروسامان دادن آن ها با نظام پولی و در نهایت ادغام مواردی است که در آینده مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به از دست رفتن فرصت های دنیای متاورس و جدی شدن تهدیدهای این حوزه از سوی اقتصاد گیگ توضیح داد: در این شرایط نیروی کار و نظام کسب و کار در بستر خارجی رشد و توسعه می یابد و این بستر و پلتفرم خارجی می تواند نسبت به مسدودسازی، تحریم، قانونگذاری و دریافت اقتصادیات از کسب و کارها اقدام کند که منجر به از دست دادن این قدرت می گردد و در نهایت با فرایند سازوکار فعلی مدیریت حکمرانی کشور و نادیده گرفتن سند تحول دولت روز به روز شاهد ضعف بیشتر حکمرانی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1986

به "ظهور 5 پدیده اقتصاد دیجیتال در حکمرانی اقتصاد فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهور 5 پدیده اقتصاد دیجیتال در حکمرانی اقتصاد فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید