عاملین گرانی دستمزدها در سینمای ایران چه کسانی هستند؟

به گزارش مجله افتخار، تهران (پانا) - محمدحسین فرح بخش، از تهیه کننده های شناخته شده سینمای ایران است و آخرین فیلمش با نام تک خال در ژانر کمدی روی پرده سینما بود که سینماها به دلیل شرایط قرمز تعطیل شدند. فرح بخش معتقد است علی رغم تمامی گرانی ها و شرایط کرونا هیچ کدام از عوامل سینما بیکار نبودند زیرا اگرچه سینماها تعطیل بودند اما ساخت فیلم برای نمایش های خانگی و سریال های تلویزیونی همیشه در جریان بوده و در این میان فقط سالن داران سینما متضرر شده اند. او بابیان چالش های تهیه کنندگان برای فیلم سازی به سبب حضور حق العمل کارها از مسببین گرانی دستمزدهای سینمایی سخن گفت.

عاملین گرانی دستمزدها در سینمای ایران چه کسانی هستند؟

محمدحسین فرح بخش، تهیه نماینده و کارگردان سینما در ارتباط با شرایط فراوری در سینمای ایران گفت: ما تهیه نماینده که به آن صورت نداریم و بیشتر حق العمل کار داریم. وقتی افرادی برای سرمایه گذاری می آیند که آگاه نیستند، این حق العمل کارها حضور پیدا می نمایند و فیلم جدید ساخته خواهد شد.

ما تهیه نماینده زیاد نداریم، بیشتر حق العمل کار داریم

فرح بخش اضافه کرد: چه بسا همین حق العمل کارها می فرایند و سرمایه گذارهای قوی را گول می زنند و می آورند. متأسفانه سرمایه گذار از بیرون می آید و می بیند فلان فیلم چه فروشی دارد و فکر می نمایند برای همه این اتفاق می افتد. تا این سرمایه گذارهای احمق هستند که اطلاعاتی ندارد و سرمایه گذاری می نمایند این بساط ادامه دارد مگر اینکه روشنگری گردد تا این نوع سرمایه گذارها نیایند که هم دستمزدها را چند برابر می نمایند و هم سینما را به این روز می اندازند که تماشاگر ندارد.

تهیه نماینده واقعی با پول خودش فیلم می سازد نه پول دیگری

تهیه نماینده فیلم کمدی تک خال با اشاره به تعریف تهیه نماینده بخش خصوصی بیان کرد: ما تهیه نماینده حرفه ای نداریم و اصلاً تهیه نماینده بخش خصوصی نداریم، همه حق العمل کار هستند. تعریف تهیه نماینده بخش خصوصی این است که تهیه نماینده مستمر فیلم بسازد. خودش سرمایه بگذارد و فیلم بسازد و مستمرهم بسازد، نه اینکه الان فیلم بسازد و برود پنج سال دیگر فیلم بسازد. درواقع تهیه نماینده بگوید من از هر فیلمی 5 درصد دارم حالا ده تا فیلم ساختم، این ها پول تهیه نماینده نیست و پول برای کسی دیگر است، این ها حق العمل کار هستند.

هیچ کدام از عوامل سینما در کرونا بیکار نبودند

فرح بخش، کارگردان و تهیه نماینده سینما درباره بیکاری اهالی سینما در شرایط کرونا، گفت: عوامل سینما هیچ گاه بیکار نمی شوند زیرا پلتفرم ها هستند و همواره کار فراوری می گردد. در سال 99 بیشتر اهالی سینما مشکل مالی نداشتند بلکه کسانی دچار ضررهای مالی شدند که مثلاً سالن داران سینما بودند و تعداد اندکی از تهیه نماینده ها وگرنه همه اهالی سینما در دهه نود از همه زمان ها بهتر پول درآوردند. یک نفر آدم درجه سه بیکار نبود زیرا سریال های تلویزیون و نمایش های خانگی کلی فیلم ساخته شد. خود من فیلم ساختم و برای فیلم آبدارچی پیدا نمی کردم و با هرکسی صحبت می کردم کلی کار داشت. اگر همین الان بخواهید فیلمی فراوری کنید امکان ندارد زودتر از سه یا چهار ماه دیگر بتوانید فیلم بسازید. مگر کسی از رده خارج باشد وگرنه کسیکه قابلیت کار کردن داشته باشد فرصت سر خاراندن ندارد.

کاهش فراوری فیلم نخواهیم داشت، فقط بستر از سینما به خانه ها آمده است

فرح بخش درباره اینکه تا چه اندازه ممکن است به خاطر شرایط مالی با کاهش فراوری فیلم روبرو شویم گفت: ممکن است در فراوری فیلم برای سینما کاهش داشته باشیم یا سرمایه گذارها بعضی حواسشان جمع باشد که نیایند سرمایه گذاری نمایند، اما این به معنی این نیست که عوامل سینما هم بیکار می شوند زیرا در پلتفرم های نمایش خانگی فیلم ها دائم مشغول هستند. بعضی پلتفرم ها می گویند تا سال 1402 وقتشان پر است پس شرایط فیلم سازی به سمت ساخت فیلم های نمایش خانگی رفته است.

این تهیه نماینده سینما معتقد است نمایش خانگی باعث نمی گردد که مردم با سینما قهر نمایند. وی اضافه کرد: ظهور نمایش های خانگی مانند زمانی است که تلویزیون آمد یا ویدیو اختراع شد، خیلی ها گفتند سینما تعطیل خواهد شد. درست است که با شرایط و فرمت دیگر مردم فیلم را می بینند اما جادوی سینما قابل جایگزینی نیست. اکنون حدود 200 سالن سینما آماده بهره برداری داریم که به خاطر کرونا انجام نشده است. همه این ها راه افتادنش می تواند مکمل باشد که سینما باید راه بیافتد، البته هر فیلمی هم نمی تواند پرده سینما را ببیند. فیلم هایی که با دویست یا سیصد میلیون ساخته شده اند و برای جشنواره خارجی هم بوده، باید ببرند خانه برای خانواده شان پخش نمایند.

فیلم بنجل از نگاه تماشاچی به درد اکران نمی خورد

فرح بخش با اشاره به اینکه حجم زیادی از فیلم ها به دلیل تعطیلی سینماها در نوبت اکران مانده است، اظهار می نماید: فیلم هایی از سال 98-97 باقی مانده بود که فیلم های سال 99 ساخته شد و به آن اضافه شد. البته تعداد اندکی از فیلم های سال 99 به درد سینما می خورد نه همه آن و بهتر است به اکران آنلاین برود یا در VOD نمایش داده گردد زیرا وقتی سینما به صورت عادی باز گردد این فیلم های بنجل اکران نخواهد شد. با جرات می گویم 80 درصد فراوریات سینمای ایران بنجل است و به درد اکران نمی خورد. حتی فیلم هایی باشد که در جشنواره جایزه هم بگیرد ولی برای اکران بنجل محسوب می شوند.

تهیه نماینده فیلم سینمایی آواز قو درباره سلیقه مخاطب سینما برای تماشای فیلم گفت: وقتی فیلمی ساخته می گردد فارغ از جوایزش مهم این است که تماشاگر برود و تماشا کند که نمی رود. در این شرایطی که فیلم های زیادی ساخته شده یک سیر طبیعی اتفاق می افتد و سینما دار تصمیم می گیرد جنس بنجل را اکران نکند و 80 درصد فیلم های سینما اکران نمی گردد.

فیلمی که تماشاگرش ده هزار نفر است، نباید ساخته گردد

وی درباره معیارهای اکران فیلم بیان کرد: قابلیت اکران یک فیلم براساس معیار مشخصی است، نه مشاور رسانه ای و نه من و شما معین نماینده نیستیم، بلکه مردم معین می نمایند که این فیلم قابلیت اکران دارد یا نه و باید دخل وخرج باهم جفت گردد. اگر همه جهان هم فیلم را تحسین نمایند اما در سینما فروش نداشته باشد، چرا سینما دار باید آن را اکران کند؟ منظورم از بنجل از نگاه تماشاگر است. فرض کنید اگر فیلمی ده هزار تماشاگر دارد اصلاً نباید ساخته گردد. فیلمی باید ساخته گردد که کف تماشاگرش 200 نفر باشد و این حداقلی است که من می گویم. مگر اینکه اشتباهی پیش بیاید ولی اشتباه استثنا است و نباید تبدیل به قاعده گردد و فقط یک نظر است و روش غلط است که باید حذف گردد.

فرح بخش درباره اینکه فیلم هایی که به دلیل شرایط کرونا ممکن است بعد از مدت ها و شاید سال ها اکران شوند تا چه اندازه نماینده زمان و مکان خودشان هستند، اظهار کرد: اگر فیلم ها تاریخ زمان و مکان نداشته باشند تا هرزمانی در صندوقچه مانده باشند در زمان اکران مسئله ای ندارند اما اگر تاریخ زمان و مکان داشته باشد و اکران شوند، قطعاً ضرر می نمایند. فیلمی را بیست سال پیش ساختم به نام آواز قو هرزمان پخش گردد تازه است یا فیلم کما یا فیلم زندگی خصوصی هر زمان اکران گردد تازه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1544

به "عاملین گرانی دستمزدها در سینمای ایران چه کسانی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاملین گرانی دستمزدها در سینمای ایران چه کسانی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید