فیلیپ راث درگذشت

به گزارش مجله افتخار، فیلیپ راث نویسنده برنده جوایز بوکر و پولیتزر و از مهم ترین رمان نویسان قرن بیستم میلادی در سن 85 سالگی درگذشت.

فیلیپ راث درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، این نویسنده نامدار آمریکایی که مجموعه ای از مهم ترین جوایز ادبی را در طول بیش از 6 دهه فعالیت ادبی کسب کرده بر اثر ایست قلبی درگذشته است.

فیلیپ راث متولد سال 1933 در نیوجرسی آمریکاست که پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه شیکاگو، در همان دانشگاه به تدریس ادبیات مشغول شد.

راث از سال 1975 عضو موسسه ملی هنر و ادبیات آمریکا بوده است. همچنین تا سال 1989 به عنوان ویراستار آثار ادبی با انتشارات پنگوئن همکاری می کرد، اما از سال 1992 وقت خود را فقط صرف نویسندگی کرد و سال 2012 با رضایت کامل، این حرفه را کنار گذاشت.

او نخستین نویسنده زنده آمریکایی است که مجموعه آثارش از سوی کتابخانه آمریکا منتشر شده است.

وی در مجموعه رمان هایش آمریکا را از دریچه تناقضات شخصی خود مورد کاوش قرار می داد و به موضوعاتی چون هویت، اخلاقیات، فناپذیری بشر می پرداخت و یکی از اصلی ترین شکل دهندگان ادبیات آمریکا در نیمه دوم قرن 20 میلادی بود.

راث با اولین کتاب خود که با عنوان خداحافظ کلومبوس در سال 1959 که مجموعه داستان کوتاه بود به پیروزیت و شهرت دست یافت و با این کتاب پیروز به کسب جایزه ملی کتاب آمریکا شد اما بواسطه نگارش این کتاب مورد هجمه عده ای هم قرار گرفت که او را نویسنده ای ضدیهود می خواندند. وی ده سال بعد و در سال 1969 رمان شکایت پورتنوی از یک نویسنده جوان و نوظهور به یک سلبریتی جنجالی تبدیل کرد. وی سپس به نوشتن رمان هایی چون دارودسته ما و داستان هایی کافکایی چون سینه روی آورد. بین سال های 1972 تا 1977 راث سفرهای منظمی به چک اسلواکی داشت و در آن جا با نویسندگانی چون میلان کوندرا و واتسلاو هاول ملاقات می کرد.

وی در داستان هایش چون زندگی من به عنون یک انسان و از طریق شخصیت های دگرخود ناتان زوکرمن و دیوید کپش شروع به بررسی رابطه میان نویسنده و آثارش کرد و شخصیت زوکرمن به تدریج به نزدیک ترین مابه ازای داستانی فیلیپ راث تبدیل شد هرچند خودش اعتقاد داشت شخصیت های موجود در داستانهایش ارتباطی با او ندارند و همه اتفاقات خیالی هستند.

راث بعد از آن با نگارش مجموعه ای از رمان های قدرتمند نام خود را به عنوان یکی از بزرگان ادبیات مدرن آمریکا تثبیت کرد و پس از کسب دومین جایزه کتاب ملی آمریکا با رمان نمایش یکشنبه در سال 1995، به ارائه نگاهی انتقادی به جنگ ویتنام پرداخت و رمان معروف و برنده جایزه پولیتزر پاستورال آمریکایی را نوشت و متعاقب آن رمان های من با یک کمونیست ازدواج کردم (1998)، ننگ بشری (2000) و توطئه علیه امریکا (2004) را روانه بازار کرد.

این نویسند آمریکایی در سال های خاتمه زندگی دوباره به موضوع اخلاقیات روی آورد و کتاب همه مردان را در سال 2006 و کتاب شبح خروجی را در سال 2007 نوشت. وی در سال 2010 آخرین رمانش را به نام شکست ناپذیر نوشت و یک سال بعد و پس از دریافت مدال افتخاری از سوی اوباما به پاس خدماتش به ادبیات آمریکا گفت این رمان آخرین اثر او بوده است و خود را از نویسندگی بازنشسته کرد.

از جمله جوایز ادبی که فیلیپ راث در طول شش دهه نویسندگی کسب کرده می توان به دو جایزه کتاب ملی آمریکا، سه جایزه پن فاکنر، جایزه فرانس کافکا، جایزه ملی منتقدین کتاب، جایزه مدیسی فرانسه و جایزه من بوکر اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 589

به "فیلیپ راث درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلیپ راث درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید