بازسازی 56 بنای تاریخی در استان خراسان جنوبی

به گزارش مجله افتخار، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از بازسازی 56 بنای تاریخی استان خراسان جنوبی در سال 98 اطلاع داد.

بازسازی 56 بنای تاریخی در استان خراسان جنوبی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، حسن رمضانی گفت: این بناها بااعتبار بالغ بر 30میلیارد ریال بازسازی شدند.

او اضافه نمود: ازجمله آثار شاخص بازسازی شده می توان به باغ اکبریه بااعتبار 4میلیارد ریال، باغ رحیم آباد بااعتبار یک میلیارد و 300میلیون ریال، رباط خوشاب بااعتبار 600میلیون ریال و حمام سرایان بااعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال اشاره نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه نمود: 12 خانه مشارکتی نیز بااعتبار 3 میلیارد و 600 میلیون ریال بازسازی شدند و در قالب اقامتگاه های بوم گردی و... مورد بهره برداری قرار گرفتند.

او از ثبت 51 اثر استان در سال 98 در فهرست آثار ملی کشور اطلاع داد و گفت: این آثار شامل 5 اثر طبیعی، هشت میراث ناملموس و معرفی یک اثر میراث زنده بشری، 33 اثر غیرمنقول و چهار اثر منقول بود که درمجموع تعداد آثار ثبتی استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به 923 اثر رسید.

رمضانی گفت: یکی از مهم ترین نیازهای ما در راستای حفاظت از آثار تاریخی در کنار ثبت ملی این آثار، معین و ثبت حریم آثار و مجموعه های تاریخی است، لذا در طی سال گذشته 50 حریم آثار تاریخی استان به ثبت رسیده است.

او بیان داشت: یکی از بخش های فعال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و بازسازی اشیاء است. این اداره کل در چهارچوب وظایف و تعهدات محوله در سال گذشته مطابق اصول فنی، بازسازی 50 شیء تاریخی را انجام داده است که بیشتر این آثار و اشیاء سفالی بوده و از پی کاوی های باستان شناسی یا فعالیت های عمرانی شهر قدیم قاین به دست آمده است بخش زیادی از این اشیا مربوط به دوره سلجوقی و قرون هشتم تا نهم هجری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ضمن بیان اینکه 18 موزه در سطح استان فعال هستند، گفت: در سال 98 موزه مردم شناسی نهبندان را اعتبار 100 میلیون ریال بازسازی شد.

او گفت: در سال گذشته بالغ بر 65 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند که از این تعداد 434 نفر گردشگران خارجی بودند.

رمضانی ضمن بیان اینکه در سال 98 همایش بین المللی بیابان لوت و همایش منطقه ای شورای معین حریم آثار ملی در استان برگزار گردید، اضافه نمود: به منظور ارتقاء و توسعه دانش و مهارت های جوامع محلی، دو دوره آموزشی تخصصی در حوزه میراث فرهنگی شامل دوره توانمند سای جوامع محلی روستاهای حاشیه بیابان لوت و توانمندسازی بلدهای محلی برگزار گردید.

او گفت: سه پایگاه جهانی، پنج پایگاه ملی، 10 روستای دارای بافت ارزشمند و پنج شهر دارای بافت تاریخی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 928

به "بازسازی 56 بنای تاریخی در استان خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی 56 بنای تاریخی در استان خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید