وقت سفر به شهر فیروزه

به گزارش مجله افتخار، اگرمی خواهید برای تعطیلات تابستان به سفری خاطره انگیز بروید پیشنهاد اول ما نیشابوراست. اگر بگویند در ایران شهری هست که اغلب مردم آن چشمانی آبی دارند، برخورد شما چه خواهد بود؟ آیا این شهر را می شناسید؟ این شهر نیشابور است. عده ای از مردم خراسان اعتقاد با مزه ای دارند و می گویند، اگر خانواده ای برای مدتی در این شهر زندگی کنند و بچه دار شوند، بچه شان با چشمان آبی به دنیا می آید شاید... بتوان منبع

وقت سفر به شهر فیروزه

وقت سفر به شهر فیروزه

نویسنده:آذر صداقتی خیاط

اگرمی خواهید برای تعطیلات تابستان به سفری خاطره انگیز بروید پیشنهاد اول ما نیشابوراست.

اگر بگویند در ایران شهری هست که اغلب مردم آن چشمانی آبی دارند، برخورد شما چه خواهد بود؟ آیا این شهر را می شناسید؟ این شهر نیشابور است. عده ای از مردم خراسان اعتقاد با مزه ای دارند و می گویند، اگر خانواده ای برای مدتی در این شهر زندگی کنند و بچه دار شوند، بچه شان با چشمان آبی به جهان می آید شاید... بتوان منبع این باور را در معادن بی نظیر این شهر پیدا کرد. معدن فیروزه تنها منحصر به چند کشور جهان است که بزرگترین و مرغوبترین آنها در نیشابور قراردارد. قدما و پیشینیان و بزرگان بر این عقیده بودند و هستند که فیروزه سنگ آرزوست. بدین معنی که با نگاه کردن و لمس کردن فیروزه و نیت کردن، می توان به آرزوی خود دست یافت.

سفر به نیشابور

نیشابور در راستا تهران - مشهد و در راستا جاده ابریشم واقع شده است. پس هم می توان برنامه ای چندروزه برای دیدن این شهر و اطراف آن گذاشت و هم برنامه ای یک روزه در راستا رفتن به شهر مشهد. از تهران تا نیشابور حدود 770 کیلومتر است و نیشابور با مشهد 130 کیلومتر فاصله دارد. هم می توان با ماشین شخصی رفت و هم با اتوبوس و قطار. قطارهای مشهد در نیشابور ایستگاه دارند و اتوبوسهای تهران - مشهد نیز در میدان بزرگ شمالی شهر (میدان قرارگاه)توقف دارند. قیمت بلیط قطارها از 2800 تومان تا 23000 تومان است و قیمت بلیط قطار مختص نیشابور که ساعت 10:30 شب به نیشابور می رسد 4250 تومان است.

دیدنی های نیشابور

همان طور که گفتیم، این شهر اماکن تاریخی بسیاری دارد. در سفری یک روزه می توانید به آرامگاه عطار و کمال الملک و خیام و امامزاده محمد محروق که نزدیک به هم هستند بروید؛ همچنین مسجد جامع و کاروانسرای عباسی و آتشکده نیشابور از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر هستند. نکته جالب این است که رصدخانه ای که سالهاست در کنار مقبره خیام به عنوان بزرگترین منجم جهان اسلام در حال ساخت است، قرار است بزرگترین رصدخانه خاورمیانه شود.

نخستین و تنها مسجد چوبی جهان

این مسجد که در ایران و جهان منحصر به فرد است، 200 مترمربع زیربنا دارد و در ساختمان آن، حدود سیزده تن از انواع چوبهای صنعتی به کار رفته است. از امکانات این مسجد می توان به آشپزخانه، کتابخانه، وضو خانه و...که همگی از چوب ساخته شده، اشاره کرد. این مسجد در جنوب شرقی نیشابور، روستای محمدآباد، واقع شده است و از طریق مهندس مجتهدی ساخته شده است.

اقامت غذاخوری و چایخانه

برای اقامت در نیشابور دو جا پیشنهاد می کنیم که از کیفیت به نسبت قابل قبولی برخوردارند؛ البته نباید انتطار هتل چندستاره را داشته باشید! یکی هتل ارم نزدیک ارگ نیشابور و دیگری مهمانسرا، ابتدای باغ ملی. برای صرف ناهار یا شام می توانید به کلبه خیام روبه روی محوطه خیام که مکانی تاریخی نیز هست یا رستوران اعیانی در خیابان دارایی یا رستوران صدف ابتدای بلوار فضل بروید. چایخانه سنتی هم یکی در کاروانسرا نرسیده به فلکه خیام و دیگری در ابتدای بازار زرگرهاست.

شهرمیوه

یکی از بهترین اوقات سال برای سفر به نیشابور تیرماه است. در این فصل تنوع میوه های این شهر بسیار زیاد است و کیفیت آنها نیز خیلی خوب است. شاید در هنگام خرید میوه به میوه ای کاملا ناآشنا برخورد کنید، به نام تنسگل که خاص مناطقی از خراسان است. این میوه را چون خیلی حساس است، حتی با شرایط پیشرفته کنونی که ما در شهر میوه هایی از قاره های دیگر داریم، نمی توان آن را حمل کرد. تنسگل میوه ای است از پیوند درختان زردآلو و گوجه سبز که شکل و طعم آن هم ترکیبی از این دو میوه است.

شهر ریواس

یکی از محصولات خاص این شهر، ریواس است. در واقع مرغوبترین ریواس ایران در این شهر به عمل می آید. ریواسهای نیشابور خیلی کلفت، آبدار، سفید و بلند هستند؛ به همین علت یکی از سوغاتی های این شهرشربت ریواس است.

سوغاتی و خرید

برای خرید فیروزه می توانید به کاروانسرای شاه عباسی و بازار زرگرها بروید. بازار سنتی نیشابور رو به روی بازار زرگرهای محلی است که برای خرید صنایع دستی این شهر از جمله پلاس، قالی، ظروف مسی و ...جای خوبی است.

منبع:زندگی ایده آل - شماره 43

منبع: راسخون
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1840

به "وقت سفر به شهر فیروزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت سفر به شهر فیروزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید